• milla   1982

hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?

Var på BVC här om dagen och när vi satt och prata kom vi in på hygien odyl. Barnmorskan sa då "ja för ni badar väl honom 2 ggr i veckan och tvättar med schampo?" näe sa vi och skruvade lite på oss, "det blir nog kanske en gång i veckan" halv ljög vi och barnmorskan tittade lite strängt på oss...

Men om sanningen ska fram så badar Felix nog bara varannan vecka och vi använder bara olja att tvätta med. Självklart tvättar vi ordentligt vid blöjbyten så tycker inte att det behövs mer.

Hur ofta badar ni era små och vad tvättar ni med?

Felix - 20080618
  • Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?
  • RosiePosie

Vad spelar det för någon roll om bebisen är smutsig?

• RosiePosie

Ja, om bebisen inte är nerkräkt eller nerbajsad odyl såklart.. Tänkte mest på smuts i hudveck å så..

• PetraMunchen
    RosiePosie skrev 2008-08-09 09:38:54 följande:
    Ja, om bebisen inte är nerkräkt eller nerbajsad odyl såklart.. Tänkte mest på smuts i hudveck å så..
    Mjae, i den värmen vi har här i tyskland så gror ju bakterier rätt bra. Sitter smuts länge skulle jag oroa mig för hudirritiation... Men lite ludd mellan tårna har han haft ibland. Han har en ullpläd och den släpper lite ibland. Man kan ju inte gå å "putsa" honom jämt. Det skulle ju också irritera.
  • Joline och Alexandra

När min dootter var 1-2 månaderr badade vi ca var 5:e dag

• Bellanros

Jag badar min dotter ca 2 gånger i veckan och använder barnängens schampo. Jag smörjer med olja efteråt.

• marialintott

Jag använder ACO´s baby mousse när jag tvättar min dotter som är 4 veckor, den är jättebra. Mjuk å skön att tvätta med och hon blir jättemjuk å len av den. Den torkar inte ut. Badar 1-2 ggr veckan.

• Dajmtårta

Vi badar vår 1 månaders bebis i stort sett varje dag- han älskar det! Och inte blir han torr heller då vi använder badolja.

• cornelia74

Vår bebis duschar med pappan var 3e dag ungefär. Hon älskar det! Badar gör hon lite mer sällan. Varannan vecka kanske. Är det dumt tro? Men hon blir ju ren när hon duschar o inte torr heller...

• Omorfia

Har badat flickan max en gång i veckan sen hon föddes (är nu fyra mån). Vi använder bara olivolja på kroppen och "gnuggar" henne med en tvättlapp av frotté i badet. Håret började vi tidigt att använda babyshampo till eftersom det redan var 5 cm långt när hon föddes och nu är ännu längre.

Tvättar halsvecken nästan varje dag när det luktar. Hon är ingen kräkbebis så hon luktar sällan kräks. Tvättar underlivet endast med vatten och smörjer med olivolja efteråt. Hon har aldrig varit ful i underlivet.

Det är inte nödvändigt att bada sin bebis ofta eftersom bebisar sällan blir smutsiga på det sätt som vuxna blir (inte ens vuxna "behöver" bada eller duscha varje dag tro det eller ej). Man märker själv om bebisen luktar illa eller är smutsig. Många bebisar tycker dock om vatten och bad och då är det inget fel direkt om de får bada. En del bebisar får lätt torr hud, andra får det inte etc..

Att BB och BVC säger olika saker beror på att de personligen tycker att olika saker är bra. Man slutar aldrig att förvånas hur ovetenskapligt och oproffsigt BB- och BVC-personal beter sig. Inom den övriga vården är det noga med vilka rekommendationer som ska ges, men barnmorskor kan tydligen rapa ur sig vilken skit som helst. Inte undra på att mammor är förvirrade här på FL. Suck.

• Boot

Min 2 månaders bebbe badar ibland varje dag och ibland varannan dag. Han ÄLSKAR att bada. Blir helt galen i baljan, sprattlar, skvätter och skrattar. Och nu har han fått börja bada med mig i badkaret och det är så roligt. Han blir inte torr i hyn, har bara olja i vattnet och inget schampo. Första 3 veckorna badade han bara 1 gång i veckan och så har det ökat allt eftersom eftersom han tycker så mycket om det. Inte av hygieniska skäl.

• Omorfia

I mitt inlägg ovan kan det se ut som att jag endast kritiserar barnmorskor, men jag menar barnsjuksköterskor (BVC-sköterskor) också..

• annananaa

En gång i veckan, olja i badet. Samma rutiner som användes på Neo.

• Blue Bear

En gång i veckan och han HATAR det..
    Hade kanske ehövt göra det 2 ggr/vecka eftersom han kräks rätt ofta och han svettas när han få sina skrikperioder varje dag.. men tycker synd om han för han skriker så fort rumpan nuddar vattnet...

***Pojke 080626 - alldeles underbar!***
  • Takhiza

Min son är nu snart 6 månader och har sedan han var 3veckor badat VARJE dag. Utan oljor, shampoo eller andra tillsatser. Han älskar det och han har världens lenaste och mjukaste hud. Olja har vi i kanske max 1gång i veckan I VATTNET och jag smörjer inte in honom med något efter åt.

• MarieHJ

En en sådan liten får väl ändå inte fett hår!? Det måste ju bero på att man tvättar deras hår för ofta då.. Våran dotter på 8 veckor har bara haft fett hår en gång och det var när jag hade hällt för mycket badolja i vattnet när hon skulle bada förta gången. Stackarn^^
    Vill tillägga att hon har väldigt mycket hår och har haft ända sedan födseln.

• supergravid igen

våran stina är 2 månader och badar nästan varje dag.. hon älskar det.. badolja använder vi inte.. det behövs inte.. tvättar håret gör vi varannan eller var tredje dag, då våran tjej har tre- fyra cm långt hår och det rinner ibl mlölk efter kinden och det hamnar då i håret..:)

enburkrussin.blogg.se

• morrontrött

en gång i veckan badas det här

Svar på tråden hur ofta badar era 1-2 månaders bebisar?