• Soldi

fullständig förlossningsrädsla!!

jag är nu gravid i v. 19 och stundtals mår jag riktigt dåligt av tanken på själva förlossningen!
    men samtidigt är jag nyfiken av mig och vill veta exakt allt om precis allt.. så jag läser och läser om allt!
    har t.o.m tittat på förlossningar på youtube.com för att veta hur det går till.
    jag ångrar mig alltid efter att sett och läst sådant.

jag försöker verkligen låta bli, för jag vet att jag bara gör det värre för mig själv.

jag känner mig liksom rädd för allt. själva smärtan vid förlossningen, före förlossningen och smärta vid ryggmärgsbedövningen?!

är mina känslor och handlingar normala? känns inte som att jag kan prata med någon om detta heller. därför skönt att skriva av sig på fl.

tack för att ni läste!

• Svar på tråden fullständig förlossningsrädsla!!
  • pulmones

hm, ja smärtan....den är ju så inviduell att det inte går att råda
    det finns ju bra smärtlindring men frågan är ju hur det fungerar för dig! Många kvinnor rekomenderar EDA.

vad det gäller tt spricka, be barnmorskan att hålla emot, det har hjälpt för många!. snitt är också ett alternativ för "underlivssprickor"

Soldi skrev 2008-08-10 01:03:28 följande:
    hehe, aa. det var lite tråkigt med att inte få träffa den riktiga från början, men men. de måste ju som sagt också få vara lediga..jag är rädd för både min egen hälsa och barnets.  men framförallt så är jag rädd för smärtan. och för att spricka. och för att det ska vara så utlämnande på förlossningen. men mest så är jag rädd för smärtan.
  • Soldi
    pulmones skrev 2008-08-10 01:15:58 följande:
    hm, ja smärtan....den är ju så inviduell att det inte går att rådadet finns ju bra smärtlindring men frågan är ju hur det fungerar för dig! Många kvinnor rekomenderar EDA.vad det gäller tt spricka, be barnmorskan att hålla emot, det har hjälpt för många!. snitt är också ett alternativ för "underlivssprickor"
    joo, det är ju så. och smärtan går ju inte att undvika heller tyvärr, verkar de som.
    joo, EDA verkar vara bra så som jag har hört. är bara rädd att den ska göra ont att få. men de säger ju att man har nog ont ändå, så man inte täner på hur ont den gör.
    bm hålla emot? hur mena du då?
    men snitt gör väl också ont? och innebär att man ska bli sydd?
  • pulmones

hålla emot. jo, bm kan hålla emot om du inte klarar det riktigt. i regel spricker man mer om förlossningen går FÖR fort och därför kan bm hålla emot (för att minska bristningar/sprickningar. Med andra ord bör du lyssna på din bm under för,lossningen vad hon än säger .

vad det gäller smärtan så tänk att den är positiv, varje värk får dig och bebisen att komma närmere varandra.

eda. bedövningen är bra säger de flesta men att få den?. Jo, det kan ännas men i det tillståndet så är "den" smärtan inget . Jag har fått 2 sinalbedövningar vid snitt, ena gången gjorde det småont och andra gången kändes det inget.

Soldi skrev 2008-08-10 01:19:15 följande:
    joo, det är ju så. och smärtan går ju inte att undvika heller tyvärr, verkar de som. joo, EDA verkar vara bra så som jag har hört. är bara rädd att den ska göra ont att få. men de säger ju att man har nog ont ändå, så man inte täner på hur ont den gör.bm hålla emot? hur mena du då? men snitt gör väl också ont? och innebär att man ska bli sydd?
  • pulmones

oj, snitt ja....

Jo, snitt gör ont men på ett annat sätt!. För det första, när man föder ut ett barn via muffen så slutar smärtan när du träffar din bebis. När du snittar så BÖRJAR smärtan där!.

Men hur du ska uppleva operationssmärtan är inviduellt, vissa kvinnor har inte speciellt ont medan andra inte kan skratta eller bajsa. Vissa har ont i veckor medan andra tycker operationen var en baggis!

Men tänk på att ett snitt kan vara riskabelt för kommande graviditeter och förlossningar:-S....vetenskapligt ökar uterrusreptur (livmodern spricker) MINST 30 gånger!

• Soldi
    pulmones skrev 2008-08-10 01:28:59 följande:
    oj, snitt ja....Jo, snitt gör ont men på ett annat sätt!. För det första, när man föder ut ett barn via muffen så slutar smärtan när du träffar din bebis. När du snittar så BÖRJAR smärtan där!. Men hur du ska uppleva operationssmärtan är inviduellt, vissa kvinnor har inte speciellt ont medan andra inte kan skratta eller bajsa. Vissa har ont i veckor medan andra tycker operationen var en baggis!Men tänk på att ett snitt kan vara riskabelt för kommande graviditeter och förlossningar:-S....vetenskapligt ökar uterrusreptur (livmodern spricker) MINST 30 gånger!
    joo, det är klart att smärtan är positiv. men jag vet att jag har väldigt låg smärttröskel.
    men å andra sidan... alla har ju överlevt det innan mig. så då borde väl jag också göra de.. eller hur?

mm, snitt är väl något man vill undvika helst verkar de som. det verkar inte vara någon höjdare.
    åh, jag hoppas verkligen detta ska gå bra.
    längtar tills 25:e, när jag kan prata med min bm om allt.

tack så mkt för alla kloka ord Glad

ett förlossningsbrev då.. hur ser det ut? vad står där?
  • Tittij

Jag har inte skrivit mitt förlossningsbrev än, åd jag är gravid med vårt första arn. Är i vecka 15 och får panik ungefär varannan dag då jag täker på förlossningen.

Synd att du har så konstig omgivning. Här förstår alla min rädsla även om mamma och svärmor säger att det inte är nåt att oroa sig för.

Så jag har alltså inte fött barn än och kan inte svara på din fråga om hur jag valde att föda. Dock känns de i dagsläget som om jag vill föda ståendes på knä, lutad över en speciell stol (gjord för att luta sig över). Jag vägrar gynläge! VIll kunna röra på mig och få kraft.

Förlossningsbrevet hjälper dig säkert din bm med. Dock måste du ju själv fundera på hur du vill ha det. Det kan ju inte hon veta Och hur det ser ut är ju väldigt individuellt. Det är bara dina tankar och önskemål om förlossningen. Tex skriver du att du är förlossningsrädd och att du vill ha både lustgas och EDA:n. Du skriver i vilken ställning du helst vill föda. Alla tankar du har skriver du ner.

• loveelin

Se till att din sambo/man håller sig vid ditt ansikte så ser han inte vad som händer där nere=) Min sambo fick absolut inte titta på min "muff". Jag har ju tänkt ha sex med honom fler gånger=)

• loveelin

Ang gynställing så är den väldigt skön att ta till när man är helt slut.....jag födde så.

• Eisa
    Hot Mama211 skrev 2008-08-09 19:50:31 följande:
    För mig är det  jo det va fasiken vill du jag ska säga?
    i den här tråden? ingenting
  • LjubaviMoja
    Eisa skrev 2008-08-10 11:39:13 följande:
    i den här tråden? ingenting
    Och det bestämmer du? Jag skriver ner mina tankar och åsikter som alla andra sen om de inte passar dig är de inte mitt problem det är du som fortsätter tjafsa. Lägg ner istället.
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
Svar på tråden fullständig förlossningsrädsla!!