• mama no1

Frysa in kantareller??

Är det någon som vet hur jag ska göra med mina kantareller?? Plockade en påse igår som jag rensat färdigt men nu vill jag frysa in det, det står överallt att man ska koka in svampen men vad innebär det? Ska man tillföra vätska eller kommer det vätska ur svampen? Och hur länge ska jag koka den och på hur hög värme då?

Jag har aldrig tyckt om svamp tidigare men nu i vinter försökte jag lära mig och nu tycker jag jättemycket om det!! Men behöver nog lära mig ett och annat tror jag

• Svar på tråden Frysa in kantareller??
  • Groda78

Jag skulle steka dem lite så att vattnet försvinner, sen frysa in dom.

• Howdahkan

Jag steker oxå tills all vätska ångat bort ur kantarellerna och sen när dom svalnat så fryser jag in dem i en fryspåse eller låda.

• bella11

jag gör som grodan säger,

rensar dem
    lägger svampen på en varm stekpanna ( då kommer de att vattnas dvs förvällas)
    sen när vattnet är borta (kokat in igen i svampen) ta du undan dem o låter de svalna sen lägger bra mängder  i påsar som du sedan fryser in.

***gravid ***h*n är beräknad att komma den 14 jan 2009
  • Me o Mike

Ja du måste "steka" dom innan för att få ut vätskan..

• Ejin

ja brukar bara frysa rakt av o sen hugga loss en bit o ha i såsen eller va de kan va o de funkar bra...

• MammaMie

Min svärmor gör tvärtom - hon kokar dvs förväller dem en stund och låter sedan svalna och lägger i lådor/fryspåsar. Sedan när de ska användas steker hon ur vätskan istället.

• Me o Mike
    mama no1 skrev 2008-08-10 19:07:13 följande:
    Okej,brukar man smör?
    Nää inte vid förvällningen.
  • ester

Jag brukar förvälla dem i sitt eget spad, alltså inte koka bort vätskan. Det är superbra tycker jag. Har aldrig testat att frysa dem innan så jag vet inte vad som är bättre. Vet bara att min mor som är svampkonsulent förväller och berhåller en del av spadet att frysa in i.

• Havstroll

Stek dem så vattnet kommer ut ur dem men inte försvinner. Om de är så torra att de inte har nått vatten i sig så tillför jag lite, de ska bli mjuka -inte stekta, sen lägger jag dem direkt i fryspåsar, suger ut luften, knyter och plattar till och så in i frysen. Sen när du vill ha dem så kan du lägga dem direkt i en het panna (om du vill), låt vattnet steka bort och sen i med smör och salt. 

Supermums! 
    Vi gör nästan alltid stuvning på vitt formbröd med ost på toppen i ugnen.
     Gott gott gott!
    Lycka till!
  • ester

jag borde gå på en rättstavningskurs

• mama no1

Okej, önska mig lycka till då! Det ska bli spännande

Tack så mycket för alla bra svar!

Svar på tråden Frysa in kantareller??