• Mandi74

Getingar!

Har sökt runt på nätet men kan inte hitta något bra sätt att ta kål på getingar.
    Har för mig att man ska ställa fram en skål med ättika någon som vet om det stämmer?

Har i kväll slagit ihjäl 12 st getingar i köket, måste göra något så att det inte kommer fler.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Svar på tråden Getingar!
  • MrsMurphy
    Mandi74 skrev 2008-08-11 00:33:18 följande:
    Så öl fungerar? Måste jag testa..
    Inget tvivel om den saken för jag fick springa och söka skydd! Dom har inte alls reagerat så här hårt på mina saftfällor, vatten/sockerfällor etc etc. Jag har googlat som en dåre och letat tips för hur man ska ta död på dom. Men ölen gjorde verkligen susen här iaf!
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • wildamamman

denna där skrev 2008-08-11 00:25:08 följande:

Jag har köpt en sån där flygdödare som går på batterier som ger elektriska stötar...suverän mot getingar.Vi hade inte överlevt förra veckan i husvagnen utan den.De dödade getingarna uppgick till ett hundratal typ...
    Vi har också en sådan men det går inte att "grilla" dem i den tackt dem kommer in.
    Det svärmar av dem här hemma så nu har vi gjort "getingfångare". Skär av halsen på en 50 cl flaska, häll i något sött (tex. cola) ca 2 cm på botten på flaskan, borra ett hål i korken(ca 0,5 cm), vänd toppen på flaskan upp-och-ner, tryck ner hela toppen på flaskan med korken nedåt. Då kryper getingarna ner i flaskan men kommer inte upp igen och tillslut så dränks dem i vätskan.
    Hoppas min förklaring var begriglig!!
    Lycka till!
  • Buttelina

det gäller att hitta boet och sen kan man spreja radars getingspray... det tog död på hela boet hos oss på ca 2 min.. sedan dess har vi inte haft några problem

• Mandi74

Var ute i köket och skulle släcka, fullt med getingar igen. Har haft dörrarna in till köket stängda och inga fönster öppna så det måste finnas ett bo i köket, få ringa anticimex i morron.

Satte fram en burk med öl och diskmedel i så länge, orkade inte göra något mer avancerat nu.

Tack för alla tipsen!

• Leah1

Syrrans man hittade ett getingbo under sitt köksbord för länge sen.

• RiaRa

Fy för den lede, lider med dig. 

Måste nog finnas ett bo i närhet av ventiler el luftintag. Kanske på taket och de tar sig in via fläkten? Vinden?
    Jag sprayar radar på de getingar som tar sig in. De dör inom 5 min då.
    Jag duger, precis som jag är!
  • OxenMannen

Getingar ändrar beteende på sensommaren/hösten och blir mer intresserade av människor, saft, insektsrester på bilfronten etc.
    Dom blir "dumma" helt enkelt.
    Bästa sättet att bli av med dom är att hitta boet och ha en firma som besprutar det.

• Newbride2008

Här håller jag med, vi använder denna så fort de kommer in och det går snabbt.
    denna där skrev 2008-08-11 00:25:08 följande:

Jag har köpt en sån där flygdödare som går på batterier som ger elektriska stötar...suverän mot getingar.Vi hade inte överlevt förra veckan i husvagnen utan den.De dödade getingarna uppgick till ett hundratal typ...
  • Mrs Vader

Om ni ska använda uppochnervänd flaska i skål med nåt gott i så häll i rödsprit också. Då dör de direkt istället för att plågas. Behövs inget diskmedel o dyl.

• goldcoast

Ta en petflaska 1½ liters.

Skär av flaskans övredel vänd sen korken nedåt i den andra delen.

Gör hål i kanten där flasorna möts i kanten. Dra tråd/snöre där så det sitterihop.

Gör en blandning av vitsirap och äppelcidervinäger.
    (eller vilken sirap som helst.

Häng ut den.

Häng gärna ut flera sådans flaskor.

• Mandi74

Det käns som vi snart har rivit ut hela köket i jakten på dessa getingar, anticimex kan inte göra så mycket om vi inte vet vart boet är eller om det finns något överhuvudtaget. Radar sa han att vi inte skulle använda inomhus..

Men vi tror att vi har hittat nu vart du kommer in så sambon ska fixa det i em när han kommer hem.

Undertiden så dödar vi getingar på löpande band, i går kväll när i kom hem så tror jag vi slog ihjäl 25 st.

• M C

Usch!
    På Tvn (koloniområdet iris) hade de en superlistig fångare!
    Han tog en petflaska och skruvade på korken. Saft eller nåt annat sött i. Mitt i flaskan gjordes ett hål(i sidan så den kan ligga ner) där en topp från en annan flaska sattes in som en slags tratt. In kom de men inte ut!
    Har inte hittat nån bild tyvärr.

• roadrunner

Går att köpa en typ, kupa, till dom. Man sätter en kork i, lägger något sött i o så kan dom inte komma ut. Fungerar väldigt bra. Finns på öb, biltema, ica etc. etc.

• Mandi74

Vi få se om det hjälper att täppa igen där vi tror att dom kommer in, annars så får vi ringa anticimex igen.

Har satt fram div "fällor" men är rädd att de bara lockar till sig fler getingar.

• roadrunner

Bjud mig på whisky och cigarrer, så röker de djäklarna. Bra mycket billigare än anticimex! Och roligare att se på!

Svar på tråden Getingar!