• LoMsBebis

Bygga nytt hus

Vi är ett par som går i byggartankar och står nu i tomtkö! Vi letar hus här genom internet men oftast står det inte vad det rör sig om för priser. Det är ju lite skilland på hus för 1 miljon och 3 miljoner.

Smålandvillan och Älvsbyhus ger lite exempel på sina priser. Någon som vet något annat bra husföretag med bra priser som älvsbyhus och smålandvillan?!

Någon som kanske byggt från älvsbyhus eller smålandvillan och har lite åsikter?! vad hamnade priset på i slutändan?!

Massor med frågor !

• Svar på tråden Bygga nytt hus
  • LoMsBebis

Oj vad snabbt alla svarar! Här hinner man ju precis ge sonen lite mat sen är det full rulle här. Okej. Jag håller med om att man inte ska bygga det billigaste. Men där vi ska bygga har de flesta valt smålandsvillan eller älvsbyhus, så genom att prata med dem verkar det vara ett mkt vettigt hus för pengen.
    Ingår det torpa grund i smålandvillan? När vi ringde för att prata med dem verkade det som om man fick köpa grund utöver huset...?! Tolkade det kanske fel. Om man jämför älvsbyhus och smålandvillan verkar standad (kök, golv o.s.v ) vara bättre på smålandvillan. Där är standad ex. trägolv medans älvsbyhus har plastmatta.

Aktuelle - har ni allt i standad eller har ni ex. annart kök? Toa? Nyfiken*

• skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 12:43:12 följande:
    Oj vad snabbt alla svarar! Här hinner man ju precis ge sonen lite mat sen är det full rulle här. Okej. Jag håller med om att man inte ska bygga det billigaste. Men där vi ska bygga har de flesta valt smålandsvillan eller älvsbyhus, så genom att prata med dem verkar det vara ett mkt vettigt hus för pengen. Ingår det torpa grund i smålandvillan? När vi ringde för att prata med dem verkade det som om man fick köpa grund utöver huset...?! Tolkade det kanske fel. Om man jämför älvsbyhus och smålandvillan verkar standad (kök, golv o.s.v ) vara bättre på smålandvillan. Där är standad ex. trägolv medans älvsbyhus har plastmatta. Aktuelle - har ni allt i standad eller har ni ex. annart kök? Toa? Nyfiken*
    Älvsbyhus har betydligt sämre standard än smålandsvillan.
    I priset ingår hus ovan grund (så var det tidigare iaf, vet ej om det nyligen ändrats.)
    Många låser sig vid priset på hemsidan, i mitt tycke är det rena lockpriser för sådant som jag kan anse är normal standard idag är dyra tillval (t.ex. innertrappa, vissa fönster, kakel osv.)
    Som lekman kan det vara lätt att tro att man fått mkt hus för pengarna och det är jättebra kvalitet osv. Diskutera med fackmän istället, välj en utomstående KA osv.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • trollmammsis

Måste lägga mig i trots att vi inte byggt eller ska bygga själva.. Anlite INTE ANEBYHUS!!!   sambons bror håller på o bygger, skulle varit inflyttning julen 2007, för 2 veckor sedan var do tvungen att flytta in i ett halvfärdigt hus... svartjobbare är där och jobbar, dricker öl hela dagarna (mamman i huset är mammaledig och hemma hela dagarne)  dedt var ett helt område med 12 hus som skulle upp av samma firma... ett hus är redan vattenskadat fast dom inte ens flyttat in än..INGET hus har klarat sig smärtfritt genom detta bygge...  sambons brors  hus skulle gå på rnt 3, nu är dom snart uppe i 4 för en MASSA omkostnader, har fått lov att beställa en massa extra tapeter dessutom för att  dom sabbat.. äen dom som sitter i huset nu är inte som dom ska..fototapeter som inte går ihop, skarvar som syns m.m.

ja det var lite om ANEBYHUS!!!

• LoMsBebis
    Svar på #12
    Okej.
    Den uppfattningen har jag också fått att smålandvillan har bättre standad!!!
    Jo visst tittar man på priset genom deras hemsida men det förstår man ju att det kommer kosta mer. Dessutom är ju älvsbyhus och smålandvillan de ända företagen som visar priserna. Vi har beställt kataloger från andra företag och inte äns då kan de skicka med en prislista. Lite svårt eftersom att priserna varierar så pass mkt!
  • skåne tjej
    trollmammsis skrev 2008-08-13 12:50:20 följande:
    Måste lägga mig i trots att vi inte byggt eller ska bygga själva.. Anlite INTE ANEBYHUS!!!   sambons bror håller på o bygger, skulle varit inflyttning julen 2007, för 2 veckor sedan var do tvungen att flytta in i ett halvfärdigt hus... svartjobbare är där och jobbar, dricker öl hela dagarna (mamman i huset är mammaledig och hemma hela dagarne)  dedt var ett helt område med 12 hus som skulle upp av samma firma... ett hus är redan vattenskadat fast dom inte ens flyttat in än..INGET hus har klarat sig smärtfritt genom detta bygge...  sambons brors  hus skulle gå på rnt 3, nu är dom snart uppe i 4 för en MASSA omkostnader, har fått lov att beställa en massa extra tapeter dessutom för att  dom sabbat.. äen dom som sitter i huset nu är inte som dom ska..fototapeter som inte går ihop, skarvar som syns m.m.ja det var lite om ANEBYHUS!!!
    Man ska ju ochså komma ihåg att Anebyhus är stort och lokalkontor på flera ställen i Sverige. Det är ju inte samma snickare som sitter upp alla deras hus.
    Men vad tråkigt att din sambos bror råkat ut för det. Jag vet folk som råkat ut för liknande med LB-hus (inte att de dricker öl utan att de gör slarviga arbeten).
    Hjältevadshus använder utländsk arbetskraft på några av deras husbyggen osv.
  • LoMsBebis
    Svar på #13
    Okej, det ska jag lägga på minnet! Men fy vad hemskt! En miljon hit eller dit är ju otroligt mkt pengar. Hur kan det har gått så snett med deras husbygge?! Mardrömmmm!
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 12:55:35 följande:
    Svar på #12Okej.Den uppfattningen har jag också fått att smålandvillan har bättre standad!!!Jo visst tittar man på priset genom deras hemsida men det förstår man ju att det kommer kosta mer. Dessutom är ju älvsbyhus och smålandvillan de ända företagen som visar priserna. Vi har beställt kataloger från andra företag och inte äns då kan de skicka med en prislista. Lite svårt eftersom att priserna varierar så pass mkt!
    Jag kan tycka att det är mer seriöst att inte skicka med någon prislista än att ha lockpriser på nätet.
    Priserna varierar jättemkt beroende på var ni skall bygga, hur tomten ser ut, era krav osv osv.
    Låt inte priset styra er i alla beslut utan välj ut de hus som passar era behov och kontakta därefter de olika husföretagen. Jämför priset med vad ni verkligen får för den summan.
    Men generellt sett så är Karlsonhus, sjödalshus, trivselhus ganska dyra. Men de tillverkar väldigt fina hus. Tror t.o.m att Karlsonhus tillverkar miljömärkta hus.
  • LoMsBebis

skåne tjej skrev 2008-08-13 12:57:32 följande:

Man ska ju ochså komma ihåg att Anebyhus är stort och lokalkontor på flera ställen i Sverige. Det är ju inte samma snickare som sitter upp alla deras hus.Men vad tråkigt att din sambos bror råkat ut för det. Jag vet folk som råkat ut för liknande med LB-hus (inte att de dricker öl utan att de gör slarviga arbeten).Hjältevadshus använder utländsk arbetskraft på några av deras husbyggen osv.
    Jag håller med! Har hört sånt här om flera företag. Det känns lite som en chansning att bygga och så borde det verkligen inte vara! Men ju mer hus de säljer ju fler bli givetvis missnöjda!
  • LoMsBebis

skåne tjej skrev 2008-08-13 13:01:13 följande:

Jag kan tycka att det är mer seriöst att inte skicka med någon prislista än att ha lockpriser på nätet.Priserna varierar jättemkt beroende på var ni skall bygga, hur tomten ser ut, era krav osv osv.Låt inte priset styra er i alla beslut utan välj ut de hus som passar era behov och kontakta därefter de olika husföretagen. Jämför priset med vad ni verkligen får för den summan.Men generellt sett så är Karlsonhus, sjödalshus, trivselhus ganska dyra. Men de tillverkar väldigt fina hus. Tror t.o.m att Karlsonhus tillverkar miljömärkta hus.
    Nej men lite humm vill man ändå ha. Så känner jag ialla fall! Det skiljer ju ibland miljoner mellan husen!

Om smålandvillan ligger prismässigt i 1miljonersklassen lär man troligen hamna närmare 2 miljoner i slutändan. Än om man från början väljer ett hus för tre miljoner. Inget hus blir billigare än vad lockpriset är!

Men ska man ändå bygga ska man inte snåla, det kan jag helt hålla med om. Vi skulle t.ex aldrig välja att ha ett okaklat badrum även om det är billigare.
  • trollmammsis
    skåne tjej skrev 2008-08-13 12:57:32 följande:
    Man ska ju ochså komma ihåg att Anebyhus är stort och lokalkontor på flera ställen i Sverige. Det är ju inte samma snickare som sitter upp alla deras hus.Men vad tråkigt att din sambos bror råkat ut för det. Jag vet folk som råkat ut för liknande med LB-hus (inte att de dricker öl utan att de gör slarviga arbeten).Hjältevadshus använder utländsk arbetskraft på några av deras husbyggen osv.
    nej klart att det kanske inte sker på alla ställen MEN det här gäller inte 1 hus utan just nu 11 st!!  ALLA har haft ett eller annat problem.....

När man köper så dyra hus och anlitar hjälp så är dte ju för att man ska slippa krångel och göra det själv!!  SÅ tråkigt att dte går fel då!!  och bli så mycket dyrare!!
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 12:58:19 följande:
    Svar på #13Okej, det ska jag lägga på minnet! Men fy vad hemskt! En miljon hit eller dit är ju otroligt mkt pengar. Hur kan det har gått så snett med deras husbygge?! Mardrömmmm!
Svar på tråden Bygga nytt hus