• LoMsBebis

Bygga nytt hus

Vi är ett par som går i byggartankar och står nu i tomtkö! Vi letar hus här genom internet men oftast står det inte vad det rör sig om för priser. Det är ju lite skilland på hus för 1 miljon och 3 miljoner.

Smålandvillan och Älvsbyhus ger lite exempel på sina priser. Någon som vet något annat bra husföretag med bra priser som älvsbyhus och smålandvillan?!

Någon som kanske byggt från älvsbyhus eller smålandvillan och har lite åsikter?! vad hamnade priset på i slutändan?!

Massor med frågor !

• Svar på tråden Bygga nytt hus
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:06:22 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:01:13 följande: Nej men lite humm vill man ändå ha. Så känner jag ialla fall! Det skiljer ju ibland miljoner mellan husen! Om smålandvillan ligger prismässigt i 1miljonersklassen lär man troligen hamna närmare 2 miljoner i slutändan. Än om man från början väljer ett hus för tre miljoner. Inget hus blir billigare än vad lockpriset är! Men ska man ändå bygga ska man inte snåla, det kan jag helt hålla med om. Vi skulle t.ex aldrig välja att ha ett okaklat badrum även om det är billigare.
    Nja, vet inte om jag håller med dig där.
    Köper du ett hus med utgångspris på t.ex. 2 milj kr i standardutförande så ingår det vanligtvis betydligt mer än det gör i ett Älvsbyhus. vilket gör att du slipper lägga en massa pengar på tillval.
    Det finns hus för 6 milj kor ochså, men man lär sig efter ett tag vad som kostar extra. Hus som ser ut som skokartonger med rekangulära rum är billigare medan hus med intressantare och flexibel planlösning är dyrare.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • LoMsBebis
    Lotta85 skrev 2008-08-13 12:33:11 följande:
    Vi bygger (ska bygga) ett smålandsvillan, man ska gjuta en betongplatta då fast det blir som ett mellanrum till huset på ca en halv meter. Som en blandning mellan platta och torpargrund.Tycker det är bra priser och snyggare hus än älvsbyhus. Fast det är ju en smaksak.Vårt bygge kommer gå på ca 2,3 miljoner, fast då har vi köpt tomt för nästan 0,9. Det är utan garage, gräsmatta osv.
    Jag håller med om att smålandvillan är lite carmigare, jag gillar den liggande panelen de har under fönstrena (minns inte om de har de på alla hus men de vi tittat på ialla fall) gillar även deras lite udda fönster!

Vilket hus ska ni bygga? vad har ni för tillval?
  • skåne tjej
    trollmammsis skrev 2008-08-13 13:09:15 följande:
    Skittråkigt för dem!
    Men det är ju det lokalkontoret som har problem med sin personal. Eftersom alla hus verkar ligga i samma område, eller?
    Har de varit i kontakt med huvudkontoret?
  • trollmammsis
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:10:55 följande:
    Skittråkigt för dem!Men det är ju det lokalkontoret som har problem med sin personal. Eftersom alla hus verkar ligga i samma område, eller?Har de varit i kontakt med huvudkontoret?
    ingen aning faktiskt.. jag har sagt åt dom att anlita en advokat, iaf rådfråga en...  och att alla i området går ihop....  dom har iaf "lindriga" fel så som att tapeterna i hela huset ser för jäkliga ut, garaget håller på o ramlar ihop...

det mest synd är ju huset som redan är vattenskadat
  • LoMsBebis

skåne tjej skrev 2008-08-13 13:09:38 följande:

Nja, vet inte om jag håller med dig där.Köper du ett hus med utgångspris på t.ex. 2 milj kr i standardutförande så ingår det vanligtvis betydligt mer än det gör i ett Älvsbyhus. vilket gör att du slipper lägga en massa pengar på tillval. Det finns hus för 6 milj kor ochså, men man lär sig efter ett tag vad som kostar extra. Hus som ser ut som skokartonger med rekangulära rum är billigare medan hus med intressantare och flexibel planlösning är dyrare.
    Jo det har jag också förstått! Jag håller helt med om att det är som du säger. Älvsbyhus måste man ju välja till. Nästan allt! Vi ska när det börjar närma sig göra rediga kalkyler på olika husföretag!
    Men priser upp emot 5 miljoner är ialla fall orimmliga för oss. Då kunde vi lika gärna köpa ett helt nytt hus inne i stan!
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:15:11 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:09:38 följande: Jo det har jag också förstått! Jag håller helt med om att det är som du säger. Älvsbyhus måste man ju välja till. Nästan allt! Vi ska när det börjar närma sig göra rediga kalkyler på olika husföretag!Men priser upp emot 5 miljoner är ialla fall orimmliga för oss. Då kunde vi lika gärna köpa ett helt nytt hus inne i stan!
    Det är för er egen skull jag säger att ni skall anlita fackmän och verkligen jämföra de olika husföretagen sinsemellan. Och då menar jag inte enabrt priset.
    5 milj kr för ett hus är det inte många som har råd med. Men du hittar mkt bra under den summan ochså
    Har du kikat på Myresjöhus t.ex.?
  • LoMsBebis

skåne tjej skrev 2008-08-13 13:18:26 följande:

Det är för er egen skull jag säger att ni skall anlita fackmän och verkligen jämföra de olika husföretagen sinsemellan. Och då menar jag inte enabrt priset.5 milj kr för ett hus är det inte många som har råd med. Men du hittar mkt bra under den summan ochså Har du kikat på Myresjöhus t.ex.?
    Jo det ska vi göra! Det är jätte svårt att jämföra hus när man inte vet vad man ska jämföra!
    Jo Myresjöhus har katalogen kommit ifrån, de har mysiga hus och varierande storlekar. Vi tittar mest på 1 1/2 plans hus. Så de blev jag glatt överaskad över. Har nämligen inte hört någon prata om att de byggt det. Inte här ï våra trakter just nu.

Har du några åsikter om det?
  • skåne tjej
    LoMsBebis skrev 2008-08-13 13:23:56 följande:
    skåne tjej skrev 2008-08-13 13:18:26 följande: Jo det ska vi göra! Det är jätte svårt att jämföra hus när man inte vet vad man ska jämföra! Jo Myresjöhus har katalogen kommit ifrån, de har mysiga hus och varierande storlekar. Vi tittar mest på 1 1/2 plans hus. Så de blev jag glatt överaskad över. Har nämligen inte hört någon prata om att de byggt det. Inte här ï våra trakter just nu. Har du några åsikter om det?
    Efter att ha läst ditt inlägg i min tråd om folk som bygger hus som egentligen inte har råd, så antar jag att du inte är intresserad av min åsikt och mina kunskaper?

Hur som helst, lycka till med ert framtida husbygge /.
  • LoMsBebis

skåne tjej skrev 2008-08-13 14:15:56 följande:

Efter att ha läst ditt inlägg i min tråd om folk som bygger hus som egentligen inte har råd, så antar jag att du inte är intresserad av min åsikt och mina kunskaper?Hur som helst, lycka till med ert framtida husbygge /.
    Okej ! Lustigt bara att göra en tråd om att folk inte har råd att bygga. Bara för att man väljer att ev. bygga ett hus som är billigare! Tror inte någon väljer det allra billigaste! GIVETVIS bygger man ett hus som passar bäst till sig själv!!!
Svar på tråden Bygga nytt hus