• LoMsBebis

Bygga nytt hus

Vi är ett par som går i byggartankar och står nu i tomtkö! Vi letar hus här genom internet men oftast står det inte vad det rör sig om för priser. Det är ju lite skilland på hus för 1 miljon och 3 miljoner.

Smålandvillan och Älvsbyhus ger lite exempel på sina priser. Någon som vet något annat bra husföretag med bra priser som älvsbyhus och smålandvillan?!

Någon som kanske byggt från älvsbyhus eller smålandvillan och har lite åsikter?! vad hamnade priset på i slutändan?!

Massor med frågor !

• Svar på tråden Bygga nytt hus
  • Christina76

Nu har jag läst hela tråden och kan säga att alla husföretag som nämts har vi tittat på/pratat med försäljare.
    Vi beställde MASSOR av huskataloger från företag och sen satt jag och ringde runt till dom och frågade om de hus vi tyckte var fina.
    Fick då veta pris, vad ingår/ingår inte, om det är möjligt att göra ändringar osv.
    Det är jätteviktigt att inte stirra sig blind på att tex Älvsbyhus är billiga, frågan är vad du får för pengarna som även någon annan skrev här.
    Man ska kolla upp hur mycket isolering det är i väggarna, vad för slags inneväggar, vad för typ av fönster, läcktar dom taket osv. Älvsbyhus har lägre standard, så är det bara. Man får det man betalar för. Och vissa tycker det är helt ok och andra inte.
    Liiiite lägenhetsstandard kände jag att Älsbyhus hade när det gällde köksluckor och de vitvaror som är med. Inte kunde man byta eller uppgradera heller. Mindre isolering, energiberäkningen talar för sig själv och standarden som fick oss att inte välja ett Älvsby som vi ändå tyckte hade några fina hus.
    Men det är ju faktiskt så att Älvsbyhus är populära hus, två nya håller på att byggas här på vår lilla ort just nu faktiskt! Alla tycker inte lika
    Men det jag menar är att man ska titta på vad man får för pengarna, inte bara stirra sig blind på priset.
    Vi hade bestämt oss för Fiskarheden först (också lite billigare byggsatser) men av olika anledningar så blev det i slutändan ett A-Hus. En ny billigare husserie hos dom som heter "Basic" och det är precis vad det kallas BAS!
    Vanliga vita släta listor, vita släta innerdörrar osv. Du kan självklart få svarvade listor och fina innedörrar men allt kostar att lägga till. Vi tycker att släta listor duger gott (det är ju nytt, helt och fräscht så klart det är fint).
    Vi har valt huset "Basic 2" och de tillval vi gjort är att uppgradera vitvarorna, tog andra köksluckor, en extra toa istället för klädkammare, en braskamin, helfigursspegel på 4 skjutdörrsgarderober och fler skåp i klädvården. Och så har vi köpt ett enkelgarage med förråd. 901000 kr har vi betalat för detta. Räknar med att klara oss på 1,6-1,7 milj klart med tomt och allt arbete inräknat. Men man vet ju aldrig vad summan kommer sluta på förstås
    Vi var på byggsamrådsmöte på kommunen för några veckor sedan och vår jättekritiska kontakt på byggkontoret blev imponerad över A-Hus över standard och vad som ingår. Jag blev också förvånad över att mer än vad jag trodde ingick. Snickarna behöver ju inte ens köpa en enda spik hehe
    Jag kan säga att jag är nöjd med vårt val av husföretag i alla fall
    Hoppsan vad långt detta inlägg blev då
    Lycka till!!

My children - the love of my life
  • skåne tjej
    Christina76 skrev 2008-08-23 16:15:38 följande:
    Nu har jag läst hela tråden och kan säga att alla husföretag som nämts har vi tittat på/pratat med försäljare.Vi beställde MASSOR av huskataloger från företag och sen satt jag och ringde runt till dom och frågade om de hus vi tyckte var fina.Fick då veta pris, vad ingår/ingår inte, om det är möjligt att göra ändringar osv.Det är jätteviktigt att inte stirra sig blind på att tex Älvsbyhus är billiga, frågan är vad du får för pengarna som även någon annan skrev här.Man ska kolla upp hur mycket isolering det är i väggarna, vad för slags inneväggar, vad för typ av fönster, läcktar dom taket osv. Älvsbyhus har lägre standard, så är det bara. Man får det man betalar för. Och vissa tycker det är helt ok och andra inte.Liiiite lägenhetsstandard kände jag att Älsbyhus hade när det gällde köksluckor och de vitvaror som är med. Inte kunde man byta eller uppgradera heller. Mindre isolering, energiberäkningen talar för sig själv och standarden som fick oss att inte välja ett Älvsby som vi ändå tyckte hade några fina hus.Men det är ju faktiskt så att Älvsbyhus är populära hus, två nya håller på att byggas här på vår lilla ort just nu faktiskt! Alla tycker inte lika Men det jag menar är att man ska titta på vad man får för pengarna, inte bara stirra sig blind på priset.Vi hade bestämt oss för Fiskarheden först (också lite billigare byggsatser) men av olika anledningar så blev det i slutändan ett A-Hus. En ny billigare husserie hos dom som heter "Basic" och det är precis vad det kallas BAS!Vanliga vita släta listor, vita släta innerdörrar osv. Du kan självklart få svarvade listor och fina innedörrar men allt kostar att lägga till. Vi tycker att släta listor duger gott (det är ju nytt, helt och fräscht så klart det är fint).Vi har valt huset "Basic 2" och de tillval vi gjort är att uppgradera vitvarorna, tog andra köksluckor, en extra toa istället för klädkammare, en braskamin, helfigursspegel på 4 skjutdörrsgarderober och fler skåp i klädvården. Och så har vi köpt ett enkelgarage med förråd. 901000 kr har vi betalat för detta. Räknar med att klara oss på 1,6-1,7 milj klart med tomt och allt arbete inräknat. Men man vet ju aldrig vad summan kommer sluta på förstås Vi var på byggsamrådsmöte på kommunen för några veckor sedan och vår jättekritiska kontakt på byggkontoret blev imponerad över A-Hus över standard och vad som ingår. Jag blev också förvånad över att mer än vad jag trodde ingick. Snickarna behöver ju inte ens köpa en enda spik heheJag kan säga att jag är nöjd med vårt val av husföretag i alla fall Hoppsan vad långt detta inlägg blev då Lycka till!!
    Vad får ni betala extra för braskaminen inkl montering?
    En del husföretag tar ju hutlöst betalt för sådant, så man tjänar en del pengar på att låta någon annan sätta in den.
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Christina76
    skåne tjej skrev 2008-08-23 17:08:37 följande:
    Vad får ni betala extra för braskaminen inkl montering?En del husföretag tar ju hutlöst betalt för sådant, så man tjänar en del pengar på att låta någon annan sätta in den.
    Vi får betala 30000 kr för braskamin ink allt som ska vara till den. Montera ska våra snickare göra.
    Min man kollade med ett lokalt företag vad en braskamin inkl allt material skulle kosta och det skulle inte bli något billigare än att ta det från A-Hus så vi valde det.
    Skorstenen är väldigt dyr. Och för att vi ska ha ryggåstak där braskaminen ska stå så tillkommer någon extra anslutning eller vad det är, så det blir ungefär 1500 kr dyrare.
  • gravid 83
    Svar på #43
    Christina76 skrev 2008-08-23 20:13:36 följande:
    Vi får betala 30000 kr för braskamin ink allt som ska vara till den. Montera ska våra snickare göra.Min man kollade med ett lokalt företag vad en braskamin inkl allt material skulle kosta och det skulle inte bli något billigare än att ta det från A-Hus så vi valde det.Skorstenen är väldigt dyr. Och för att vi ska ha ryggåstak där braskaminen ska stå så tillkommer någon extra anslutning eller vad det är, så det blir ungefär 1500 kr dyrare.
    hej! Vi går också i nybyggnadstankar. Får man vara nyfiken och fråga vad det kostar totalt, nyckelfärdigt? är det platta på mark som grund? Lycka till vad kul!
  • Christina76
    Svar på #44
    Det är platta på mark som grund, ja.
    Vad det kommer kosta totalt skulle jag också gärna vilja veta Flört
    Det vet man ju inte förrän det är klart, men vi har räknat med 1,6-1,7 milj men det vet man ju inte om man klarar sig på. Tycker det drar iväg så mycket, många stora kostnader som man inte tänkt på från allra första början.
    Fast vi har haft tur också, hade räknat 10000 kr för telefon och det kostade 7000.
    Hade räknat med 10000 kr för bygglovet och det kostade 8000 kr osv
    Några tusen här och några där är bra. Men så tillkommer ju mycket som man vill ha till sitt nya hus också så klart.
    I kalkylen från A-Hus från början stod det att ett nyckelfärdigt Basic 2 ska kosta ca 2,2 milj, men som tex att om dom skulle göra invändig målning plus sätta upp tapeter skulle dom ha nästan 100000 för Förvånad eeeeehh.. jag gör det själv..!!
    Försäljaren sa att vi tjänar väldigt mycket på att anlita en lokal byggfirma att bygga huset åt oss istället så det har vi gjort!
    Vi har bara tagit stommonteringen från A-Hus, sen tar våra snickare över och gör resten tillsammans med oss.
  • Linlugg
    Christina76 skrev 2008-08-24 22:01:51 följande:
    Svar på #44Det är platta på mark som grund, ja.Vad det kommer kosta totalt skulle jag också gärna vilja veta Det vet man ju inte förrän det är klart, men vi har räknat med 1,6-1,7 milj men det vet man ju inte om man klarar sig på. Tycker det drar iväg så mycket, många stora kostnader som man inte tänkt på från allra första början.Fast vi har haft tur också, hade räknat 10000 kr för telefon och det kostade 7000.Hade räknat med 10000 kr för bygglovet och det kostade 8000 kr osvNågra tusen här och några där är bra. Men så tillkommer ju mycket som man vill ha till sitt nya hus också så klart.I kalkylen från A-Hus från början stod det att ett nyckelfärdigt Basic 2 ska kosta ca 2,2 milj, men som tex att om dom skulle göra invändig målning plus sätta upp tapeter skulle dom ha nästan 100000 för  eeeeehh.. jag gör det själv..!!Försäljaren sa att vi tjänar väldigt mycket på att anlita en lokal byggfirma att bygga huset åt oss istället så det har vi gjort!Vi har bara tagit stommonteringen från A-Hus, sen tar våra snickare över och gör resten tillsammans med oss.
    Vi köpte ett Lummerlunda från A-hus 2005 och gjorde som ni, fick stomresningen och gjorde resten själva och tog in egna hantverkare. Kan varmt rekommendera det! Vi sparade nog nästan 500.000 allt som allt.
    .¸¸.·´¯)Linlugg
  • aktuelle

vi bygger enplans älvsbyhus med dubbelgarage och vi kommer landa på ca 1650'000 när det är helt klart med tomt osv.

Christina76: vad är det för typ av kamin och hur mycket värmer den? är det bara för mysfaktor? Jag funderar på om vi ska sätta in en kamin att värma med när det är som kallast på vintern eftersom vi inte får fjärrvärme, funderar på en täljstenskamin, men de kostar ju mer, hur mycket vet jag inte.. därför jag frågar :)

• Christina76
    aktuelle skrev 2008-08-25 10:31:56 följande:
    vi bygger enplans älvsbyhus med dubbelgarage och vi kommer landa på ca 1650'000 när det är helt klart med tomt osv. Christina76: vad är det för typ av kamin och hur mycket värmer den? är det bara för mysfaktor? Jag funderar på om vi ska sätta in en kamin att värma med när det är som kallast på vintern eftersom vi inte får fjärrvärme, funderar på en täljstenskamin, men de kostar ju mer, hur mycket vet jag inte.. därför jag frågar :)
    En täljstenskamin är dyrare men håller värmen längre än en "vanlig"
    Den vanliga har en svalningstid (eller vad det heter) på 5 timmar mot 9 timmar på en helt i täljsten.
    Jag tror man får sätta sig ner och fundera på vad just man själv vill ha kaminen till och vad som är värt att lägga ner i tid.
    Vi valde en kamin med täljstenstopp som heter Contura 510. Vi valde den istället för Contura 530 som är dyrare. Men den dyrare kan du inte sätta in en fläkt i, det kan du i den billigare som vi valde. En fläkt som blåser ut den varma luften ur kaminen.
    Vi ville ha kamin både för mys och för att ge värme/spara energi.
  • Christina76

Skrev fel..
    "Jag tror man får sätta sig ner och fundera på vad just man själv vill ha kaminen till och vad som är värt att lägga ner i tid."
    Menade inte tid utan menade "PENGAR" så klart

• Drage

Hejsan!

Jag har nyligen flyttat in i mitt andra nybyggda hus. Låter kanske lyxigt, men iochmed att vi köpte ett billigare hus första gången och huspriserna har ökat så mycket de senaste åren kunde vi kosta på oss vad vi ville ha. Så viss erfarenhet av husbygga har jag hunnit få.

Det finns en firma som heter ScanHaus (www.scanhaus.se) som har väldigt bra priser på sina hus! Dock har vi inte själva byggt ett sådant hus men var på god väg för några år sedan men andra saker kom emellan vilket gjorde att vi valde att inte bygga alls då. Jag har pratat med anra som har byggt med dom och varit nöjda, och vi fick också ett gott intryck av dom. Det hus vi nu har flyttat in i är ett byggprojekt med flera hus, vilket ofta också ger ett bättre pris, därmed blev det inte Scanhaus.

Min erfarenhet säger mig att det är klokt att ha kontakt med flera olika firmor, kolla exakt på hur ni vill ha det om ni fick önska fritt (ofta får ni då även vad tillvalen var för sig kostar). Först efter en fullständig offert kan man ta ett rimligt beslut. Bara geom att kolla i en katalog och därefter be om prisuppgift ger oftast inte ett rättvist pris eftersom det är så mycket annat som kan tillkomma + att alla hustillverkare har olika standardsortiment. Givetvis är det även viktigt att kolla isolering och annat tråkigt. MEN se till att lägga mycket tid innan ni tar ett beslut för det lönar sig i längden och ni får det ni verkligen vill ha.

I vårt första hus tog vi i princip det billigaste rakt igenom, vilket vi ångrade efterhand. Vår förhoppning var att vi själva skulle uppgradera vårt hus, men ofta blir det faktiskt inte billigare. Husleverantörerna köper ju in stora kvantiteter av tex golv och har ofta ett bättre kvm-pris.

Som sagt be många hustillverkare om offerter efter exakt så som ni skulle vilja ha det om ni fick önsketänka och dra sedan av sådant du känner att du kan avvara. Har du tur finns det kanske ngn som bygger ditt drömhus till ett överkomligt pris!

Lycka till!

P.s. Jag har tyvärr varken upplevt Smålandsvillan eller Älvsbyhus som särskilt bra husleverantöer... Låg standard och snåla på kvaliteten.

• skåne tjej
    Drage skrev 2008-08-25 20:13:10 följande:
    Hejsan!Jag har nyligen flyttat in i mitt andra nybyggda hus. Låter kanske lyxigt, men iochmed att vi köpte ett billigare hus första gången och huspriserna har ökat så mycket de senaste åren kunde vi kosta på oss vad vi ville ha. Så viss erfarenhet av husbygga har jag hunnit få. Det finns en firma som heter ScanHaus (www.scanhaus.se) som har väldigt bra priser på sina hus! Dock har vi inte själva byggt ett sådant hus men var på god väg för några år sedan men andra saker kom emellan vilket gjorde att vi valde att inte bygga alls då. Jag har pratat med anra som har byggt med dom och varit nöjda, och vi fick också ett gott intryck av dom. Det hus vi nu har flyttat in i är ett byggprojekt med flera hus, vilket ofta också ger ett bättre pris, därmed blev det inte Scanhaus.Min erfarenhet säger mig att det är klokt att ha kontakt med flera olika firmor, kolla exakt på hur ni vill ha det om ni fick önska fritt (ofta får ni då även vad tillvalen var för sig kostar). Först efter en fullständig offert kan man ta ett rimligt beslut. Bara geom att kolla i en katalog och därefter be om prisuppgift ger oftast inte ett rättvist pris eftersom det är så mycket annat som kan tillkomma + att alla hustillverkare har olika standardsortiment. Givetvis är det även viktigt att kolla isolering och annat tråkigt. MEN se till att lägga mycket tid innan ni tar ett beslut för det lönar sig i längden och ni får det ni verkligen vill ha.I vårt första hus tog vi i princip det billigaste rakt igenom, vilket vi ångrade efterhand. Vår förhoppning var att vi själva skulle uppgradera vårt hus, men ofta blir det faktiskt inte billigare. Husleverantörerna köper ju in stora kvantiteter av tex golv och har ofta ett bättre kvm-pris. Som sagt be många hustillverkare om offerter efter exakt så som ni skulle vilja ha det om ni fick önsketänka och dra sedan av sådant du känner att du kan avvara. Har du tur finns det kanske ngn som bygger ditt drömhus till ett överkomligt pris!Lycka till!P.s. Jag har tyvärr varken upplevt Smålandsvillan eller Älvsbyhus som särskilt bra husleverantöer... Låg standard och snåla på kvaliteten.
    Vi verkar ha liknande erfarenheter ang det här med att stirra sig blind på kataloghus och bara kolla på priset.
    Jag har aldrig hört talas om scanhus tidigare, har du någon uppfattning om fiskarheden?
    De flesta kvinnor väljer nattlinne med större förstånd än de väljer män.
  • Drage
    Svar på #51
    skåne tjej skrev 2008-08-25 20:26:06 följande:
    Vi verkar ha liknande erfarenheter ang det här med att stirra sig blind på kataloghus och bara kolla på priset.Jag har aldrig hört talas om scanhus tidigare, har du någon uppfattning om fiskarheden?
    Med tanke på din signatur antar jag att du bor i Skåne. På Center Syd området i Löddeköpinge har ScanHaus visningshus och säljare på plats. Fiskarheden har jag dock aldrig hört talas om...
  • aktuelle

Vi vill ha främst för värmen i andra hand för mys :) undrar vad man ska välja för något om man har ett hus på 120 kvm, det är väldigt öppen planlösning så det borde spridas bra.

Christina76 skrev 2008-08-25 19:51:29 följande:
    En täljstenskamin är dyrare men håller värmen längre än en "vanlig"Den vanliga har en svalningstid (eller vad det heter) på 5 timmar mot 9 timmar på en helt i täljsten.Jag tror man får sätta sig ner och fundera på vad just man själv vill ha kaminen till och vad som är värt att lägga ner i tid.Vi valde en kamin med täljstenstopp som heter Contura 510. Vi valde den istället för Contura 530 som är dyrare. Men den dyrare kan du inte sätta in en fläkt i, det kan du i den billigare som vi valde. En fläkt som blåser ut den varma luften ur kaminen.Vi ville ha kamin både för mys och för att ge värme/spara energi.
  • Drage
    Svar på #47
    aktuelle skrev 2008-08-25 10:31:56 följande:
    vi bygger enplans älvsbyhus med dubbelgarage och vi kommer landa på ca 1650'000 när det är helt klart med tomt osv. Christina76: vad är det för typ av kamin och hur mycket värmer den? är det bara för mysfaktor? Jag funderar på om vi ska sätta in en kamin att värma med när det är som kallast på vintern eftersom vi inte får fjärrvärme, funderar på en täljstenskamin, men de kostar ju mer, hur mycket vet jag inte.. därför jag frågar :)
    Vi hade ett nybyggt enplanshus på 120 kvm. De nya husen är väldigt bra isolerade + att de har ett uppvärmningssystem som fungerar som så att det återanvänder den varma luften. Om du sätter in en kamin kommer det att bli väldigt varmt. I vårt hus fick vi alltid ha ngt fönster öppet då vi eldade. Mina föräldrar har också ett nybyggt, de behövde även stänga av frånluftsvärmepumpen (heter den väl...).

Jag antar att ni ska sätta in den för att sänka era energikostnader, men i ett nybyggt hus är det ändå väldigt billigt. I vår kalkyl stod det att vi beräknades använda 15000 kWh/år, men vi använde endast 9000 kWh/år. Då var vi 2 vuxna. Vi har sedan dess fått två barn, men det har bara ändrats knappt märkbart.

Har ni tänkt ha en för mysfaktor hade jag nog idag hellre köpt en sådan enkel man själv sätter upp på väggen och använder någon sorts gelé att elda med. Det finns väldigt fina och likvärdiga sådana idag. Du har säkert sett en sådan i ngt inredningsprogram.
  • aktuelle

ett älvsbyhus alltså? vilken del av landet? Bor själv i luleå och tänkte att man skulle kunna köra enbart på kaminen ibland för att sänka värmekostnaderna..ni har inte heller fjärrvärme?

Drage skrev 2008-08-26 07:18:17 följande:
    Svar på #47Vi hade ett nybyggt enplanshus på 120 kvm. De nya husen är väldigt bra isolerade + att de har ett uppvärmningssystem som fungerar som så att det återanvänder den varma luften. Om du sätter in en kamin kommer det att bli väldigt varmt. I vårt hus fick vi alltid ha ngt fönster öppet då vi eldade. Mina föräldrar har också ett nybyggt, de behövde även stänga av frånluftsvärmepumpen (heter den väl...). Jag antar att ni ska sätta in den för att sänka era energikostnader, men i ett nybyggt hus är det ändå väldigt billigt. I vår kalkyl stod det att vi beräknades använda 15000 kWh/år, men vi använde endast 9000 kWh/år. Då var vi 2 vuxna. Vi har sedan dess fått två barn, men det har bara ändrats knappt märkbart.Har ni tänkt ha en för mysfaktor hade jag nog idag hellre köpt en sådan enkel man själv sätter upp på väggen och använder någon sorts gelé att elda med. Det finns väldigt fina och likvärdiga sådana idag. Du har säkert sett en sådan i ngt inredningsprogram.
Svar på tråden Bygga nytt hus