• jess80

    Sköljmedel eller inte sköljmedel

    Jag och min sambo har haft ett gäng diskussioner ang detta ämne. Hur gör ni, använder ni sköljmedel eller inte?? Har hört att sköljmedlet tar stretchen ur jeansen, förstör bh:ar, gör att sängkläderna får unken lukt o.s.v. Av alla maskiner man kör känns det som att det är ganska många tvättar som innehåller något av dessa. Hur ska man göra? Det är väl bra av någon anledning också antar jag... Förutom lukten... Men vad väger tyngst är väl frågan, fördelarna eller nackdelarna??

  • Svar på tråden Sköljmedel eller inte sköljmedel
  • teja

    Jag använder inte sköljmedel för kläderna känns ganska mjuka ändå. Mycket för att min nya tvättmaskin verkar skölja mycket bättre än den gamla.

  • Carro W

    Jag använder inte sköljmedel när jag torktumlar. Däremot behövs det när man hängtorkar för utan sköljmedel blir kläderna stenhårda här och behåller den formen de torkade i.


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • städfia

    använder sällan sköljmedel numer sen jag gick över till flytande tvättmedel! De luktar lika gott som sköljmedel och det skiljer inte mkt på mjukheten i tvätten utan sköljmedel heller tkr jag!

  • Tant J
    Jiji skrev 2008-08-13 21:14:41 följande:
    Tant J skrev 2008-08-13 21:04:27 följande:
    Du är välkommen när som helst hem till oss för strykning
    Tackar!
  • carola1977

    Men blir inte fleecekläder fruktansvärt statiska utan sköljmedel? Finns det något annat knep för att undvika det?
    Pga allergi använder vi bara parfymfritt sköljmedel och jag använder väldigt lite.

  • ludenben

    Vi använder sällan sköljmedel... när sonen hade spytt ner overallen på spårvagnen i vintras köpte vi det för att spylukten skulle gå bort i tvätten men annars så nej, det går bra utan.

  • Miss Lau

    Använder aldrig sköljmedel. Onödigt för plånboken men framförallt för miljön! Dessutom har jag en dotter med mycket eksem och jag vill inte utsätta henne för mer kemikalier än nödvändigt.

  • Senap

    Aldrig!
    Använder tvättsåpa då blir tvätten mjuk ändå.
    Dyrt, onödigt och förstör kläderna. Avskyr den där parfyrmerade doften som kallas "nytvättat". Urk, luktar det.
    Min tvätt luktar rent.


    I Haven't Lost My Mind, It's Backed Up On Disk Somewhere
  • haberg

    Inte haft det på flera år, tycker att ren tvätt ska vara lite stel, sen är det så dåligt ur miljösynpunkt också.

  • flingus

    Jag använder aldrig sköljmedel det är pengaslöseri och dumt för miljön

  • gbgumman

    Läste på lite om hur sköljmedel binder fukt i klädernas fiber. Gud vad äckligt. Använd inte det om ni inte önskar förstöra era kläder.

  • EnAnonumius

    Använder inte sköljmedel. Torktumlar inte kläderna heller, då tumlaren sliter faktiskt lite på plaggen.
    Mina kläder är mjuka efter tvätt och torrkokning.
    Plus att miljön och min plånbok tackar mig för att jag slutade.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Sköljmedel eller inte sköljmedel