• TipTop86

Måste man ge välling?

Min lilla pojke är bara 3,5 månader än så länge men jag har börjat fundera en del på hur det ska bli med mat å så sen när han blir äldre.. Det jag inte riktigt förstår är varför man ska hålla på å ge välling? Måste barnet äta välling eller är det mest bara lättsamt att ge istället för annan mat?

Finns det nån som aldrig har gett sitt barn välling? Vad har ni då gett istället?

Ni som ger välling, när gör ni det? Å varför?

Jag menar inte på nått vis att det ska vara dåligt med välling men jag tycker det verkar så jobbigt att hålla på att diska dom där flaskorna hela tiden!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Måste man ge välling?
  • J W
    stjärnmamman skrev 2008-08-14 18:10:46 följande:
    men vad skulle du ge till frukost o kvällsmål då
    Gröt, frukt, en smörgås, yoghurt mm duger väl?
  • Sicali

Japp det står i lagen att man måste ge välling och den som inte lyder detta döms till döden.

• MsBeauty

Nenne 71 skrev 2008-08-14 16:39:34 följande:

Vart har du hört detta? Min son fick ersättning tills han var 6 månader och sedan välling.
    Det är de rekommendationer som bl.a BVC, barnläkare, dietister osv. skall ge till föräldrar. Välling är som gröt, och det ska barnet inte få mer än högst 3 gånger per dygn. Ersättning kan de äta hur mycket som helst! Alltså, välling är som gröt, ersättning som amning. Vem skulle säga gröt ät bättre än amning?
  • Nenne 71

Ja men vid 6 månader kan man ge mat och välling. Behöver inte fortsätta lika mycket med ersättning.

• MsBeauty

Nenne 71 skrev 2008-08-14 18:57:32 följande:

Ja men vid 6 månader kan man ge mat och välling. Behöver inte fortsätta lika mycket med ersättning.
    Men ersättning ska fortfarande vara den huvudsakliga näringskällan. Vid 6 månader ska de börja med smakisar, har man börjat tidigare, så ska de ju ändå inte äta så mycket riktig mat på en dag att ersättningen/amning kan uteslutas. Det kommer lång senare. Välling/gröt 1-2 gånger och mat 1 gång om dagen är lagom för den åldern, resten ersättning/amning. Sen vad alla andra väljer att göra rör inte mig, men rekommendationerna är så och jag gör hellre det som är bäst för mitt barn. Finns inget som säger att barnet måste ta skada av att få välling istället, men det är garanterat inte bättre.
  • MsBeauty

och det gör det av en anledning...

• Catti41

Nej, man behöver inte ge välling, om du ammar så fortsätt amma bara istället, det är betydligt bättre och enklare.
    Min grabb sonm är 6½ månad har fått välling några gånger när jag inte är hemma eftersom jag har svårt att mjölka ur tillräckliga mängder och han hatar ersättning. Men då får han det i pipmugg istället, och sitter vid matbordet precis som när han äter annan mat. (Han har heller aldrig använt napp så det finns ju ingen anledning för honom att dricka ur nappflaska när han kan använda pipmugg.)

Men det är bara nödmat för oss. Eller för honom, snarare.
    Däremot så tänker jag mig att han ska äta gröt till frukost, för det gör vi också för det mesta.

• Liiii

Välling ska som sagt inte ersätta ersättningen och andledningen till att man säger så är att vissa tolkar det som att när barnet är 6 månader så ska man byta ut alla mål mot välling vilket inte är fallet. Välling/gröt bör endast ges 3 ggr dygn. Det är bara inom norden som väling finns, åker man längre bort så vet de inte ens vad välling är för något.

Min son har aldrig ätit välling, och när han var 6 månader så slutade vi med ersättning och han fick äta vanlig mat med gröt morgon och kväll. han fick ibland innan läggdags lite ersättning med det var att han hade som rutin att villa ha flaskan innan läggdags, så det var inte för att han var hungrig.

Barn kan från 6 månader äta vanlig mat, och behöver då varken ersättning eller välling.

Lukas 070530
  • ludenben

som sagt, här har vällingen ersatt och det har gått prima...

Svar på tråden Måste man ge välling?