• TipTop86

Måste man ge välling?

Min lilla pojke är bara 3,5 månader än så länge men jag har börjat fundera en del på hur det ska bli med mat å så sen när han blir äldre.. Det jag inte riktigt förstår är varför man ska hålla på å ge välling? Måste barnet äta välling eller är det mest bara lättsamt att ge istället för annan mat?

Finns det nån som aldrig har gett sitt barn välling? Vad har ni då gett istället?

Ni som ger välling, när gör ni det? Å varför?

Jag menar inte på nått vis att det ska vara dåligt med välling men jag tycker det verkar så jobbigt att hålla på att diska dom där flaskorna hela tiden!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Måste man ge välling?
  • Abessiniern

Man måste självklart inte ge välling, det passar inte alla och alla bebisar gillar inte välling. Som flera redan skrivit så är ju småbarnsgröt och välling i princip samma sak, bara olika konsistens. Vår dotter gillar helt enkelt inte gröt alls, allt kommer ut lika fort som man stoppar in. Så det fick bli välling, som hon älskar. Vi började att ge ett mål på kvällen när hon var drygt 6 månader och vi 8 månader la vi till ett vällingmål på morgonen också. Förutom det så äter hon lagad mat två ggr om dagen och jag ammar fortfarande lite grann.

Fördelar som jag kan se med välling om man jämför med gröt är att det kan vara lättare att få i ett barn som kanske är lite för trött eller mår dåligt. Nu på sommaren har det kännts bra med vällingen också eftersom det är ganska mycket vätska på en dag.

• Nenne 71
    MsBeauty skrev 2008-08-14 16:00:22 följande:
    Jag kommer aldrig att ge min son välling, det är inget speciellt. Det är som gröt (det får han!) men flytande och ur näringssynvikel är ersättning nyttigare. Välling ska INTE ersätta tillägg/ersättning innan barnet är 1 år!!
    Vart har du hört detta? Min son fick ersättning tills han var 6 månader och sedan välling.
  • ludenben

välling ersatte ersättningen här hos oss och det gick hur bra som helst. fl- experternas uttalande är inget för mig. Jag gör det jag märker att min son mår bra av. Nu har han slutat med välling, han åt det till han var 3 och han har mått prima av det.

• stjärnmamman

Nenne 71 skrev 2008-08-14 16:39:34 följande:

Vart har du hört detta? Min son fick ersättning tills han var 6 månader och sedan välling.
    mina barn oxå
  • annasbäbis

Har också läst att det är bättre att ge ersättning eller amma tills barnet är 1 år än att ge välling. Vår dotter är 8 mån hon får ersättning morgon o kväll, det kommer jag fortsätta med tills hon är minst 1 år. I övrigt får hon vanlig mat.

MsBeauty skrev 2008-08-14 16:00:22 följande:
    Jag kommer aldrig att ge min son välling, det är inget speciellt. Det är som gröt (det får han!) men flytande och ur näringssynvikel är ersättning nyttigare. Välling ska INTE ersätta tillägg/ersättning innan barnet är 1 år!!
  • J W

Klart man inte måste ge välling...
    Man kan göra som resten av världen och ge barnen annat

• TipTop86

Tack för alla svar! Skönt att veta att man iaf inte måste ge välling! =) Får se hur jag gör sen när det blir dax.. Den enda anledningen till varför jag tycker det är jobbigt med flaska är för att man ska hålla på å koka dom men det kanske inte är så viktigt?

Sen allt det här pratet om att man måste ge antingen välling eller barngröt eftersom dom innehåller en massa tillsatta näringsämnen som barnet behöver.. Man tycker ju att vanlig mat utan en massa tillsatser ska vara bättre!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • ludenben

Man behöver inte koka flaskorna hela tiden.

• hymafr

Du kan diska flaskorna i diskmaskin eller använda en vanlig flaskborste.

• stjärnmamman
    TipTop86 skrev 2008-08-14 18:07:59 följande:
    Tack för alla svar! Skönt att veta att man iaf inte måste ge välling! =) Får se hur jag gör sen när det blir dax.. Den enda anledningen till varför jag tycker det är jobbigt med flaska är för att man ska hålla på å koka dom men det kanske inte är så viktigt?Sen allt det här pratet om att man måste ge antingen välling eller barngröt eftersom dom innehåller en massa tillsatta näringsämnen som barnet behöver.. Man tycker ju att vanlig mat utan en massa tillsatser ska vara bättre!
    men vad skulle du ge till frukost o kvällsmål då
Svar på tråden Måste man ge välling?