• TipTop86

Måste man ge välling?

Min lilla pojke är bara 3,5 månader än så länge men jag har börjat fundera en del på hur det ska bli med mat å så sen när han blir äldre.. Det jag inte riktigt förstår är varför man ska hålla på å ge välling? Måste barnet äta välling eller är det mest bara lättsamt att ge istället för annan mat?

Finns det nån som aldrig har gett sitt barn välling? Vad har ni då gett istället?

Ni som ger välling, när gör ni det? Å varför?

Jag menar inte på nått vis att det ska vara dåligt med välling men jag tycker det verkar så jobbigt att hålla på att diska dom där flaskorna hela tiden!

Bo Thomas Melker Sjöberg 080501
  • Svar på tråden Måste man ge välling?
  • buffybus

hm jag har alltid trott att välling är som ersättning.. typ.. kanske inte lika men att man går över till det 

jag kommer alltid ge välling morgon och kväll och natt... fast jag har ersättning blandat i det... och så småningom kommer han bara ha välling på kvällen.. när det e läggdags för det ingår i hans rutin.. han somnar av det.. vilket underlättar mina armar väldigt mkt.. annars får jag vagga o vagga o vagga och han börjar bli rätt tung... 
    Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • J W
    Svar på #31
    ersättning är just ersättning, för bröstmjölk. Välling är ju nå helt annat.
  • stjärnmamman

ja alltså inte ger man ju välling alla mål om dagen när dom blir 6månader.. Finns det såna som gör det???

• Liiii
    stjärnmamman skrev 2008-08-16 10:25:27 följande:
    ja alltså inte ger man ju välling alla mål om dagen när dom blir 6månader.. Finns det såna som gör det???
    Ja, det finns en del som gör det. Därav att man har satt rekomendationen 3 gröt/välling mål om dagen.
    Lukas 070530
  • ludenben

ja de dör säkert annars om det skulle bli 4....

Liiii skrev 2008-08-16 13:47:45 följande:
    Ja, det finns en del som gör det. Därav att man har satt rekomendationen 3 gröt/välling mål om dagen.
  • J W
    Liiii skrev 2008-08-16 13:47:45 följande:
    Ja har bara hört den rekomendationen på FL... Kan du inte hänvisa till nån säker källa?
  • Abessiniern

J W skrev 2008-08-16 18:34:18 följande:

Ja har bara hört den rekomendationen på FL... Kan du inte hänvisa till nån säker källa?
    Frågan var inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Rekommendationen att ge högst 3 mål med gröt och välling tillsammans per dag står i den lilla folder man brukar få på BVC om barns matvanor "Mat för spädbarn". Det står även på SLVs hemsida ´citata "Vällingen får inte heller ersätta lagad mat. Antalet gröt- och vällingmål bör tillsammans inte vara fler än tre."

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Hoppas att jag fick med länken rätt nu, annars kan man söka på ordet välling på SLVs hemsida och då får man bl.a. en träff på kostråd för spädbarn och under rubriken Frukost - mellanmål - kvällsmål, står det om antalet gröt + vällingmål. Så det är INTE, något som bara rekommenderas på FL.
  • Abessiniern
    ludenben skrev 2008-08-16 14:54:23 följande:
    ja de dör säkert annars om det skulle bli 4....
    Det handlar väl inte om att barnet skulle dö eller inte. Om ett barn någon dag eller två äter mer välling eller gröt än det som rekommenderas spelar knappast någon roll. Men om man äter välling eller gröt i princip alla mål om dagen istället för vanlig mat, bröstmjölk eller ersättning så får man inte i sig alla näringsämnen som man faktiskt behöver. Vuxna människor kan nog också äta uteslutande gröt och mackor utan att avlida, men det behöver ju inte betyda att det är det bästa näringsmässigt.
  • OMWF

Nej det måste man inte. Jag åt yoghurt och nyponsoppa när jag var liten (välling smakar ju faktiskt bajs) jag tror att min lillebror åt gröt.

• ludenben

jaha...

Abessiniern skrev 2008-08-16 18:57:37 följande:
    Det handlar väl inte om att barnet skulle dö eller inte. Om ett barn någon dag eller två äter mer välling eller gröt än det som rekommenderas spelar knappast någon roll. Men om man äter välling eller gröt i princip alla mål om dagen istället för vanlig mat, bröstmjölk eller ersättning så får man inte i sig alla näringsämnen som man faktiskt behöver. Vuxna människor kan nog också äta uteslutande gröt och mackor utan att avlida, men det behöver ju inte betyda att det är det bästa näringsmässigt.
  • Liiii
    Abessiniern skrev 2008-08-16 18:52:38 följande:
    J W skrev 2008-08-16 18:34:18 följande: Frågan var inte ställd till mig, men jag svarar ändå. Rekommendationen att ge högst 3 mål med gröt och välling tillsammans per dag står i den lilla folder man brukar få på BVC om barns matvanor "Mat för spädbarn". Det står även på SLVs hemsida ´citata "Vällingen får inte heller ersätta lagad mat. Antalet gröt- och vällingmål bör tillsammans inte vara fler än tre."www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...Hoppas att jag fick med länken rätt nu, annars kan man söka på ordet välling på SLVs hemsida och då får man bl.a. en träff på kostråd för spädbarn och under rubriken Frukost - mellanmål - kvällsmål, står det om antalet gröt + vällingmål. Så det är INTE, något som bara rekommenderas på FL.
    Tack för att du svarade på frågan som var ställd till mig, du fick fram precis det jag ville säga
    Lukas 070530
Svar på tråden Måste man ge välling?