• Nilla32

Ledig innan förlossning

Hej på er,

En fråga... när beräknar ni att gå hem innan förlossningen? Jag själv har kontorsjobb, men har en önskan om att gå hem en månad innan beräknad förlossning. Får olika synpunkter på det och är därav intresserad av att höra hur ni tänker/planerar.

Kram Nilla

• Svar på tråden Ledig innan förlossning
  • Norrskenet

Du måste ju naturligtvis bestämma det själv utifrån hur du mår o känner o vad som fungerar för dig.

Själv jobbar jag som lärare o hoppas kunna jobba terminen ut till 19/12 o har bf 23/12, men man vet ju aldrig hur det går!

• Nilla32

Det är sant. Och det är första.. så jag vet inte alls hur jag kommer att må. Just nu mår jag bara bara (bf 12 november). Har bett om att ta ut semester från den 10 oktober... men min chef verkade inte alls gilla läget. Och det gör mig smått frustrerad =(.

• Pensée

Jag arbetade min sista dag i fredags och har BF 5/9. Känns helt nödvändigt för mig att ha några veckor till förberedelse både mentalt och fysiskt. Du kan väl plocka ut föräldrapenning innan? Då kan din chef inte säga ngt om du säger ifrån i god tid. Jag hade också kontorsjobb och mådde bara skit av att sitta stilla hela dagarna.

• Nilla32

Jag har en massa sparade semesterdagar (7 veckor).. så jag hade tänkt ta ut 4 veckor innan. Men jag känner oxå så att han kan ju på något sätt inte "stoppa mig"... =(. Känns bara trist att man ska behöva "slåss" om när man vill gå hem.

Vi är oxå kort om folk på jobbet, en kollega gick hem i fredags så det är desto mer att göra på kontoret... vilket inte alls känns nå bra. Är oxå en liten arbetsmyra som alltid "vill vara alla till lags och som vill göra ett bra jobb". Min chef vet om det och det gör mig mer irriterad... *pust*...med andra ord så känner man sig lätt "utnyttjad" och den här gången vill jag verkligen tänka på mig själv =/. Tyckte därav att jag var "schysst" som tog upp detta för 2 månader sedan - men vet inte riktigt om det gett mig något.

Nu skriver jag en massa.. men jag känner mig lite "trängd"... =(. Och allt detta får en att känna sig mer stressad och pressad... o jag är livrädd att min lilla tös känner det =(....

• Pensée

Jag är likadan, men tänk på dig själv och ditt barn istället. Du behöver vila innan. Tror inte det är bra att jobba in i det sista faktiskt, även om man mår bra.

• En glad tjej

När mitt andra barn skulle födas gick jag hemma en hel månad innan, hur skönt som helst. Jag råder dig ta ut fp innan istället för semester för skulle något hända barnet kan de inte ta de redan utnyttjade dagarna ifrån dig men semestern försvinner ju. Semester kan man ta i slutet av föräldraledigheten istället. 

• Nilla32

Tusen tack för tipset! Jag hade ingen koll på det... då är det nog bäst att jag börjar med fp. TACK!

• januari

Jag har bf 21 dec, tänkte jobba till 14 dagar innan. men eftersom det är ett tag kvar vet jag ju inte hur jag kommer att må. Funderar på att ta ut några lediga dagar eller ev. jobba 75% med föräldrapenning mot slutet. Kan nog vara skönt att varva ner i tid.

• Eka80

Jag tycker det är så tråkigt när man blir ifrågasatt för att man vill gå hem ca en månad innan förlossningen. Min barnmorska sa att det var det optimala för en förstföderska att kunna göra det. Varva ner, ta det lugnt, boa, läsa på om födseln osv osv. Jag gör min sista vecka nästa vecka (BF 26/9) och är hur nöjd som helst med det. Hoppas du kan göra som du vill. Stå på dig!

• Chickmum

Jag tyckte att det var skittrist att vara hemma när ingen annan var det, så jag hängde på jobbet ändå. Ålanera som du känner en fundera över om du har en massa saker du vill göra helt själv, jag tyckte som sagt att det var tråkigt och jag funderade bara en massa dumt, eller väntade väntade väntade. Jag ttrivs med att jobba in i det sista om allt annat är "klart" med grejer och så.

Svar på tråden Ledig innan förlossning