• Nilla32

Ledig innan förlossning

Hej på er,

En fråga... när beräknar ni att gå hem innan förlossningen? Jag själv har kontorsjobb, men har en önskan om att gå hem en månad innan beräknad förlossning. Får olika synpunkter på det och är därav intresserad av att höra hur ni tänker/planerar.

Kram Nilla

• Svar på tråden Ledig innan förlossning
  • Ova

Jag tycker att det är så svårt att veta när man aldrig har varit i denna situationen tidigare. Hur ska jag veta hur stor magen kommer att bli, hur mycket jag kommer att orka stå, när barnet tänker komma ut.
    Jag är rädd för att planera att jobba för länge och så märker jag att det inte funkar eller så kommer barnet för tidigt och jag har inte hunnit förbereda mig.

• Haole

Kommer jobba anda fram till jag far riktiga varkar och ska foda. Har 12 veckors mammaledighet och vill utnyttja dem nar bebisen har kommit istallet for innan.

• Nikas
    NinaTherese skrev 2008-08-19 23:22:01 följande:
    Barnmorskan sa till mig att man ar rätt till havandeskapspenning from v 32 om man har ett krävande jobb eller komplicerad graviditet. Själv så jobbar jag inom metallindustri och mina planer är att vara ledig med havandeskapspenning sista 8 veckorna....
    Tyvärr ingen idé att ens söka HP när man har ett kontorsjobb. HP är för personer som har som du skriver ett fysiskt krävande jobb, farligt jobb eller liknande.
  • Nikas
    Ova skrev 2008-08-20 11:17:30 följande:
    Jag tycker att det är så svårt att veta när man aldrig har varit i denna situationen tidigare. Hur ska jag veta hur stor magen kommer att bli, hur mycket jag kommer att orka stå, när barnet tänker komma ut. Jag är rädd för att planera att jobba för länge och så märker jag att det inte funkar eller så kommer barnet för tidigt och jag har inte hunnit förbereda mig.
    Jag kände likadant, därför planerade jag att inte jobba längre än till v 35. Och så gjorde jag, tog ut semester 4 v. och nu är jag mammaledig. Tur var väl det, för jag mådde superduperbra ända fram till för ca 3 v. sedan. Sen började det bli JOBBIGT.
  • Doldis987

Har varit ledig sen 14 juli, med BF 27 september. Har semester fram till sista augusti och sen föräldraledig från 1 september. Jag har iofs barn sen innan, men det är jätteskönt att samla lite krafter.

Är samma "typ" av person som du med att alltid ställa upp osv, så den här gången gjorde jag det drastiska och sa upp mig istället. Inte den bästa lösningen för alla kanske, men jag vet vad du menar med känslan att bli motarbetad i sin vilja av arbetsgivaren.

Stort lycka till till dig!

• LillaAnna72

Jag jobbar min sista dag nästa fredag, den 29 augusti. Sedan har jag tagit ut semester och komp hela september. Bf är beräknat till 2 oktober .... känns troligt skönt att veta att jag bara har nästa vecka att jobba och sen får vara hemme, fixa i ordnig lite och framförallt SOVA. Har heller inte sovit en hel natt de senaste sex-sju veckorna!

• malinbengtsson78

Jobbar sista dagen idag, har BF 14 september. Plockar två veckors semester nu och sedan FP, känns helt ok (kontorsjobb här med)

Mamma till charmtrollet Max; pyre nr 2 har BF 14 september
  • pokonis

Jag har oxå kontorsjobb men det är pendlingen som är jobbig för mig..
    3 timmar på tåg.. men jag tänker jobba hemmifrån dom sista veckorna.
    Jag tar en vecka i taget!

• natalie72

Jobbar som lärare på högstadiet och förra gången slutade jag drygt 5v innan BF (mkt för att det passade ihop med ett lov) och det kändes hur bra som helst!

Denna gång har jag BF den 24 september och valde att inte börja jobba (=föräldraledig) förra måndagen när allt drog igång i skolan (plus att jag ju haft sommarlov dessförinnan) och tycker absolut att man ska vara hemma några veckor innan BF om man känner för det! Tror det är vanligt att man då börjar känna sig trött, tung, flåsig och svettig. Man vill kunna ta det lite lugnt, boa lite, förbereda sig....

• Madde A

Man har ju rätt att ta ut f-penning 60dagar innan BF och då kan INTE chefen säga något, men man ska ju som sagt säga till i tid (tror det är minst 2månader)
    Själv jobbar jag i en byggaffär så jag har sökt HP och hoppas att jag får det, går ju i så fall 60dagar innan BF, men får jag inte det godkännt ska jag försöka jobba så länge som möjligt gärna till 2v innan BF om jag klarar det för jag vill inte "slösa" min mammadagar innan bebisen kommer

Svar på tråden Ledig innan förlossning