• Nilla32

Ledig innan förlossning

Hej på er,

En fråga... när beräknar ni att gå hem innan förlossningen? Jag själv har kontorsjobb, men har en önskan om att gå hem en månad innan beräknad förlossning. Får olika synpunkter på det och är därav intresserad av att höra hur ni tänker/planerar.

Kram Nilla

• Svar på tråden Ledig innan förlossning
  • IngGa

Jag jobbar som kock och har hp sen i måndags. Men har ändå valt att jobba aug ut. Nu blev det inte riktigt så, har varit hemma i två dagar nu men ska försöka imån igen. Hoppas det går! Men längre än så hade jag absolut inte klarat. Blir anfådd av att bara stå still nuförtiden!

• Nilla32
    Neolotta skrev 2008-08-20 11:31:25 följande:
    Har varit ledig sen 14 juli, med BF 27 september. Har semester fram till sista augusti och sen föräldraledig från 1 september. Jag har iofs barn sen innan, men det är jätteskönt att samla lite krafter.Är samma "typ" av person som du med att alltid ställa upp osv, så den här gången gjorde jag det drastiska och sa upp mig istället. Inte den bästa lösningen för alla kanske, men jag vet vad du menar med känslan att bli motarbetad i sin vilja av arbetsgivaren.Stort lycka till till dig!
    Så himla skönt och höra hur ni ser på saken... man är verkligen lost i en sån här situation (helt ny) och när man får en negativ reaktion så tar man ju illa upp =/. Man hoppas ju på en reaktion som "vad bra att du tar upp det i så god tid så hinner vi fixa ersätare". Får se hur allt går nu. Hur de beter sig och hur de lyssnar på en - gör de inte det så finns ju möjligheten som jag läste ovan att ta ut fp 60 dagar innan.
    Jag som person behöver lugn innan... behöver varva ner. Fortsättning följer. Imorgon är chefen tillbaka!!!
  • Nilla32

... och det med att säga upp sig. Förstår dig! Kan ju erkänna att den tanken har dykt upp hos mig då och då. Men, jag ska bita ihop - men de ska inte utnyttja en... då får det vara fet nog =(.

• Doldis987

Mm.. det här var min andra graviditet hos den här arbetsgivaren och hela min förra ledighet gick jag med en konstant klump i magen. Dom försökte övertala mig att stanna på diverse olika sätt, men då gick jag tillbaka till känslan av den där klumpen i magen och stod på mig. Känner mig mer fri än någonsin. Det är ju väl drastiskt, det vet jag, men i mitt fall var det himmelriket!

Hoppas det går bra idag, är nyfiken på att höra hur det går.

Nilla32 skrev 2008-08-20 19:59:11 följande:
    ... och det med att säga upp sig. Förstår dig! Kan ju erkänna att den tanken har dykt upp hos mig då och då. Men, jag ska bita ihop - men de ska inte utnyttja en... då får det vara fet nog =(.
  • natalie72

Neolotta: fy så jobbigt med sådana chefer! Min är precis tvärtom! NÄr jag träffade honom under ledigheter frågade han hur länge jag tänkte stanna hemma - för som han menade (jobbar som sagt inom skolan) så är det bäst för små barn att vara med sina föräldrar och han rekommenderade mig att vara hemma så länge jag kunde! (men som sagt, detta är en rektor, modell yngre, som själv har flera barn...)

• Tekla78
    annroll skrev 2008-08-21 12:38:35 följande:
    Jobbar fram till 3 v innan bf.. Men de e ngt ja ångrar djupt..
    Menar du att du tycker att du tagit ledigt för tidigt eller? Klättrar på väggarna? Känner att om jag kommer att vara "frisk" när den tiden kommer vill jag nog bara ta max 2 veckor. Iofs har jag semester nu utan speciella planer och tycker att det är underbart, så man vet ju aldrig med trötthet och annat.
  • Nilla32
    annroll skrev 2008-08-21 12:38:35 följande:
    Jobbar fram till 3 v innan bf.. Men de e ngt ja ångrar djupt..
    Samma här...nyfiken... skulle du vilja ha fler än 3 veckor?
  • Nilla32
    Neolotta skrev 2008-08-21 09:09:17 följande:
    Mm.. det här var min andra graviditet hos den här arbetsgivaren och hela min förra ledighet gick jag med en konstant klump i magen. Dom försökte övertala mig att stanna på diverse olika sätt, men då gick jag tillbaka till känslan av den där klumpen i magen och stod på mig. Känner mig mer fri än någonsin. Det är ju väl drastiskt, det vet jag, men i mitt fall var det himmelriket! Hoppas det går bra idag, är nyfiken på att höra hur det går.
    Ja... känner själv att det blir kul och se hur det går!!! Min chef är allt lite rolig. Idag pratade han så gott om min kollega som gick för en stund sen, som jobbade ända in i det sista... o att "hon jobbade så bra o var så pigg och fräsch och jobbade så effektivt sista veckanN". Det kändes som en FET pik till mig. Jag kände som bara "oj, intresseklubben noterar"... TÖNT! Kände bara så. Alla människor är olika... o han måste respektera att en del jobbar in i det sista o en del går tidigare. O känner man att man vill ha en brejk innan... så vad är problemet?! usch... är så anti just nu =/... Längtar efter att gå hem och bara släppa allt. Alla dumma kommentarer, all stress... allt!
Svar på tråden Ledig innan förlossning