• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 6

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 6
  • Singeladopt

cd står för CykelDag har jag fått lära mig.
    Konstigt att du börjat så olika dagar, men då kanske det är så att man kan börja näs som helst i cykeln.
    Jag tycker att det ska bli jättespännande. Men jag är lite nervös för att hitta dit. Är inte så jättevan att köra i Göteborg.

• HannaS86

Hahaha cykeldag borde jag ju kunnat lista ut :) Låste sig helt i hjärnan där. Jag har åkt spårvagn till Sahlgrenska när jag ska dit. Hittar men det brukar vara väldigt fullt på parkeringarna. Har som tur är en pojkvän som är en levande gps så han har fått mig att hitta i stan genom att köra runt massa gånger på samma ställe.. Men han tröttnar ibland på mig när jag frågar "ska vi vänster här?" fastän vi kört vänster när vi kört vänster vid det stället 10 gånger innan.

• HannaS86

Interrupted hur gick samtalet i torsdags?

Jag lämnade blodprov igår och de ringde idag. "Du är som en klocka" så jag ska börja spruta idag, 112.5 IE Gonal-F. Plock mån eller tis vecka 38. De vill att jag ska lämna blodprov på fredag igen, suck. Antar att de inte vill att jag ska bli överstimulerad som förra gången, hon sa iaf att de ville vara rädda om mig. Men då kommer jag komma sent till jobbet som i måndags, känns inte bra.

I måndags kom jag till jobbet runt 10.45 och var tvungen att gå 15 eftersom jag skulle träna mitt flicklag, kändes lite dumt. Och då gick jag ändå upp kl 7 men det tog sån tid med centrifugering och sånt. Hörde på vårdcentralen att det finns de som kommer vid 07.45 för att få ta proverna före kön. Bah, då ska jag komma kl 07.30 istället för 8 som igår så jag får gjort det så fort som möjligt på morgonen. Vet inte vad jag ska hitta på för ursäkt till att vara sen denna gången, körde läkarbesök i måndags så det känns som de kommer fråga om jag säger samma sak på fredag.. Nåt förslag?

• Magnolinda

Har fått en plan nu!!! Går allt som det ska donerar jag okt/nov!

• HannaS86

Härligt =)
    Då är det bara att hoppas att det blir fina ägg ;) Jag tog första sprutan igår, väntade ca 10sek med den i magen efter jag tryckt ner knappen men ändå kom en liten droppe ut efter jag tagit ut den. Störde mig på det hela kvällen, så små doser som man tar så kan det ju spela roll, eller? Äh, det gör säkert inget. Tar ju en lägre dos nu än förra gången.

• Magnolinda

Nu i samband med att jag fick beskedet att det är dags snart gick jag in och läste lite om äggdonationen igen.
    Hakade upp mig på ersättningen som vi får;

Hur känner ni inför den??? Ni som har genomfört äggdonation - är det pengar som ska täcka medicinerna som man får plocka ut, eller är de gratis och pengarna för andra utlägg??

För om de är för andra utlägg, och ni som jag kanske säger "läkarbesök" på jobbet och egentligen inte behöver ta ledigt och därmed inte inkomstbortfall - Hur känner ni för pengarna???

Jag tänkte instinktivt såhär att skulle jag ha 4000 kronor över på kontot att bara spendera på mig själv så skulle jag köpa något lyxigt. MEN när jag tänkte på det idag så kändes det helt fel att göra det med pengarna - som om jag säljer mina ägg. Skulle aldrig kunna titta på den saken jag köpt utan att känna det obehaget - är ju inte för pengarna man gör det!!

Hur tänker ni?

• qbtq

Magnolinda: pengarna kommer i mitt fall att täcka inkomstbortfall då jag tvingas vara borta från jobbet vid flera tillfällen. I slutet av månaden hamnar pengarna på kontot och går till räkningar, kommer tyvärr inte bli 4000 kr "över till lyx" utan det kommer bli 4000 kr som en inkomst, då jag har tappat en inkomst i form av lön. Så jag ser bara pengarna som en ren praktisk sak för att kunna genomföra det.

Gällande medicinerna så kommer dem att faktureras kliniken direkt så du behöver inte ha några utlägg alls i form av det utan går från apoteket med mediciner värda 10 000 kr och har inte betalat en krona.

Vart kommer du förresten att donera? Vilken klinik? *nyfiken*

• HannaS86

Ja det är otroligt så dyra medicinerna är, varje dag när jag tar en spruta sprutar jag in 400kr i magen. Jag hade inget nämnvärt inkomstbortfall eftersom jag vikarierade som timanställd och ändå inte blev uppringd varje dag när jag donerade så jag fick nästintill 4000kr "över" på kontot eftersom busskortet skulle jag ändå ha och det enda jag betalade för egentligen var kostnaden för att ta blodprov på vårdcentralen, runt 80kr/gång och vadderade kuvert + frimärken. Hade jag haft utgifter för mer än 4000 hade det bara varit att visa kvitto så hade jag fått mer ersättning.

Jag gjorde så att jag unnade att köpa saker till mig själv. Gick in på mediamarkt och köpte en massagedyna, några tvspel och sånt. Jag tyckte faktiskt att jag förtjänat det med tanke på att det ändå var riktigt smärtsamt med ägglplocket och att jag hade ont i magen en vecka efteråt och för att jag gjort någon en tjänst. Så resonerade jag, det kändes inte alls som att jag sålde ägg utan snarare gav mig en belöning för att jag varit duktig ;)

• Magnolinda

HannaS86: Ja, det är sant - man är ju duktig!

qbtq: Ja, inser att jag kanske trots allt måste ta ledigt någon dag - och nu såg jag att jag bara har en semesterdag kvar i år så då blir det ju till att ta tjänstledigt.

Funderar på att göra något tillsammans med mina 3 barn för pengarna, det som blir över! Det skulle kännas bättre.

Annars är det en svindyr väska och en svindyr lampa som jag suktat efter jättelänge - men de får jag väl lägga upp en separat sparplan för! ;)

• Singeladopt

Hm, nu är det ju snart 2 veckor sedan jag var på SU och jag har inte hört någonting ifrån dem, och inte fått något recept.
    Har ni andra fått vänta så länge, eller är det något fel?

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 6