• Mjölk

Tråden för oss äggdonatorer Nr 6

Här är en tråd för oss som ska/vill donera, har donerat ägg eller som just nu är mitt i äggdonationsbehandling. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, men det passade ju ändå bäst här. Tråden är såklart öppen för alla men först och främst för oss äggdonatorer som kan följas åt, ge tips och stötta varandra.

Några länkar till hemsidor som har information om äggdonation.

www.familjeliv.se/Forum-7-147/m21230448.html
    Tråd 2: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m24325551.html

Tråd 3: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m27330501.html

Tråd 4: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m30096983. html

Tråd 5: www.familjeliv.se/Forum-7-147/m33071944.html

• Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 6
  • mimmipigg
    Little skrev 2008-09-13 15:18:48 följande:
    Säkerligen en urdum fråga men visst kan man inte donera ägg när man har satt in en spiral?Jag hade planerat att kolla upp om jag kunde bli ÄD efter att andra sonen fötts men nu bara försvann tiden och jag har HELT glömt bort detta...och igår satte jag in en spiral..
    Jo! Spiral är absolut inget hinder. Jag har själv hormonspiral och ska donera (har bara gjort första VUL än så länge).
  • HannaS86

Little: Som mimmmipigg säger är spiral inget hinder, varken för hormonbehandlingen eller själva plocket eftersom de sticker genom slidväggarna. Ska iväg på det nu, tänkte skriva mer sen :)

• Mjölk

Mimmipigg: Välkommen hit!

Många frågor du har. Det där med att det inte är helt lätt att lämna ifrån sig äggen så känner jag nog lika som dig. Det är ju INTE som att ge blod! Och visst kommer jag att tänka på donationerna (gjort två st) många gånger i mitt liv! Jag vet ju att jag aldrig kan bli mamma till dem men smatidigt är jag ju inte vilken främmande människa som helst heller. Man kan få reda på om det blivit barn av äggen. Hittills har jag fått reda på att två av tre kvinnor blivit gravida, varav en är i 5:e månaden. Sdan har alla ägg i frysen dessutom så det ser ju rätt så ljust ut för dem. 
  • HannaS86

Sådärja. Fy fan. Det var inget kul med plocket idag. Det höll bara på ca 15 min jämfört med det dubbla förra gången så det var ju bra men jag hade liksom glömt den smärtan som det är. Det är konstigt, jag tycker inte alls jag är särskilt smärtkänslig vad det gäller utsidan men man vet inte hur det känns när det grejjas inifrån kroppen. Morfinet kändes som förra gången som att någon smackat till en i bakhuvudet och sen var allting lite avlägset, väldigt trevligt :) Kan förstå att vissa blir beroende. Det gjorde så ont när läkaren plockade, han hade problem i början så han höll på att sticka och göra runt flera gånger. Jag trodde inte jag skulle stå ut, kände att "vi skiter i det" och hon som hade hand om anestetin såg väl på mig att jag tyckte det var jobbigt (började gråta, gjorde jag inte förra gången även om jag nog var tårögd då med) så hon frågade om hon skulle ge mig mer morfin. Ja tack, fick det och lustgas.

Då blev det ganska mycket bättre, trodde jag skulle bli snurrig av lustgasen men det tog bara bort smärtan fast det kändes lite töntigt att ligga och andas högt i masken när det var nästan helt tyst i rummet.

Blev besviken på resultatet. Bara 10 ägg jämfört med 31 förra gången. Visst att 10-15 är normalt men man vill liksom prestera bra och fixa fram många fina ägg åt paren. Just efter plock kände jag mest att har jag gått igenom den här skiten för så lite.. Men det känns bättre nu, får hoppas det blir bra resultat bara. Jag har ju en förmåga att tycka väldigt synd om mig själv när jag mår dåligt.

MEN vilken skillnad efteråt! Förra gången fick jag gå framåtböjd i en vecka och var nära att åka in till gynakuten dagen efter eftersom jag hade så ont i magen och samma dag fick killen serva mig med varm vetekudde medan jag tog så mycket tradolan och reliv som jag vågade. Idag har jag inte tagit nån värktablett sen plocket och även om det värker i magen så känns det överkomligt.

• HannaS86
    Svar på #38
    Kul att se er mimmipigg och little! Roligt med fler i tråden!

Mimmi: Tycker det var konstigt att hon sa att hon kunde se ungefär hur många ägg man skulle kunna få fram, förra gången blev jag överstimulerad när jag tog normal sprutdos (fick lägre dos denna gång) och hade de kunnat se det på äggstockarna innan hade de väl kunnat ge mig mindre dos redan första gången.

Vad det gäller det med barn så har jag inga själv. Jag vet inte om jag kommer skaffa heller men hoppas väl på det i framtiden. Hur det blir om någon av donatorsbarnen hör av sig vet jag inte men jag är säker på att jag skulle bli väldigt glad. Jag förstår såklart att jag inte är någon mamma för den men det hade varit roligt att veta vad den gör, hur det går för den och sånt. Men om inte barnet/barnen hör av sig så är det ju bara att acceptera, det är det man får ställa in sig på. Min kille har valt att inte ha någon åsikt i frågan. Min mamma fick reda på det av en slump när jag under spraybehandlingen var inne på akuten för extremt magont. Hon är sjuksköterska och hälsade på och då kom läkaren dit. Han var utländsk och förstod inte riktigt vad det handlade om med ägg-nånting. Då var jag ju tvungen att berätta men det var inte riktigt så jag tänkt mig att det skulle gå till.

Smärtan berodde inte alls på sprayen kan jag säga förresten, det var helt osannolikt vilket jag också trodde man jag tyckte det var bra att säga iom att temperaturen varierar en del när man tar sprayen. Min mamma verkade inte fatta någonting och trodde att behandlingen gjorde att jag kanske inte skulle kunna få barn själv i framtiden och såg ganska sur ut, suck.

Jag tycker inte att själva behandlingen är jobbig alls, jag var nog bara lite negativ ovan eftersom jag hoppats på bättre resultat. Nässpray 4ggr/dag är hyfsat lätt att komma ihåg o man kan sätta påminnelser på mobilen om man är rädd att glömma det. Sprutorna är bara en gång om dagen så jag tog dem på kvällen när jag var hemma denna omgången. Sen är ju plocket olika svårt för olika, vissa störs inte särskilt mycket av det alls. Jag skulle definitivt rekommendera dig att ta ledigt hela dagen som du har äggplock. Förra gången jobbade jag inte på 5 dagar och hade ont i 7. Denna gången skulle jag vilja vara ledig imorgon också men eftersom jag slutar på onsdag är jag inte det.

Just det, hur många besök. På sahlgrenska har jag varit på 4 besök innan första plock tror jag det blir varav ett ingick i behandlingen med blodprov och vul.

Haha just det, första gången jag var där gjorde de vul. Eftersom jag aldrig varit med barn hade jag ingen aning om att man kunde göra det och de hade inte förvarnat mig så det var ju lagom kul att ha mens då, att det var en manlig läkarstuderande med och att jag bara funderade över hur fult rakad jag var för tillfället. När hon sa att de skulle göra ultraljud tänkte jag att visst. Sköterskan frågade om jag ville gå på toa först. nej det behövdes inte. Sen medan jag började ta av mig förstod jag att ahaaaaa, det var så de tänkte göra ultraljudet. Tog på mig igen och sa att jag nog fick gå på toa först :)
  • Mjölk

HannaS86: Tycker du ska vara nöjd ändå! Det är ju jättebra med 10 ägg! Och det kanske är så att de är av prima kvalitet! Grattis! Skönt att det känns bättre efteråt den här gången! Mina punktioner var helt smärtfria så jag ska väl inte säga nåt egentligen...

• lillasnurre

Vad skönt ändå att du har gjort det nu! Och tio ägg är bra!! Jag har för mig att snittet ligger på 12 ägg. 31 är JÄTTEMYCKET!! på mig fick de ut 8 bara....

Skönt att du mår bra efteråt! Hoppa att det blir bra resultat för paren som får äggen!

// E

• sth67

Hej tjejer: tycker ni är helt fantastiska som lämnar ifrån er era ägg. jag har gjort 3 st misslyckade ivfer. Varje gång har dom fått ut mellan 1-2 ägg. men inget vill fästa. Vi har nu funderat på äggdonation. Men jag har läst att det är så långa väntetider i Finland. Jag vill helst ha ett barn som är o ser svensk ut. Har kanske lite fördommar men i Riga och Polen så vet men inte riktigt vilka anlag dom får. Det sägs ju att dom har väldigt dåliga tänder osv..låter jätte fånigt men jag vill u att detta barn helst skall se ut som mig. Jag är 41 år så jag får ej några ägg här i sverige. Men är det någon som vet om man kan söka en egen donator här i sverige som kan följa med mig utomlands? Känns jätte konstigt att be någon av mina vänninor hjälpa mig. trots att dom erbjudit sig. Har ni några tips på hur jag skall gå till väga för att hitta en privat donator? stor kram till er alla tappra generösa!!

• HannaS86

Uff, jag tror jag tog ut lite i förskott där :) Det blev ju inte bättre igår under dagen utan snarare sämre, var jobbigt att gå upp imorse. Är väl vätska och blod som samlats. Och jag som tänkt spela innebandymatch imorgon, får se hur det går. Tradolan fungerar helt utmärkt som smärtdämpande, funderar på att ringa till SU och fråga om de kan skriva ut åt mig. Har bara tagit en tablett av minsta storleken så tro nu inte att jag är beroende utan det var några min mamma hade kvar från en operation ;)

Men tack mjöl och lillasnurre, det känns bättre nu :) Men just under plocket gav jag upp mentalt direkt, tur att jag kunde få lustgasen. Trodde man skulle bli "rolig" av den men jag upplevde inget förutom att smärtan dämpades.

sth67: Tyvärr kan jag inte så mycket om donation i andra länder men kanske någon annan i tråden vet? Jag förstår iaf vad du menar med att du vill att barnet ska vara likt dig och se svenskt ut, det hade jag nog också velat även om man såklart inte älskar barnet mindre för att det inte är likt en själv :)

• Magnolinda

HannaS86 - Ger dig en STOR kram och hoppas att du snart känner dig bättre!!!

Svar på tråden Tråden för oss äggdonatorer Nr 6