• Analoga

Ugnsstekt lax - vilka kryddor använder ni?

Jag har brukat ha på creme fraiche bl a förut men idag tänkte jag göra laxfiléerna utan något "kladd" på eftersom min dotter inte tycker om det.

Hur kan man krydda den på bästa sätt för att få den riktigt god? Har ni några tips?

• Svar på tråden Ugnsstekt lax - vilka kryddor använder ni?
  • NiXxI

Smör
    Citronpeppar
    Färsk citron...

Suuuuupersmarrigt..

• Analoga
    NiXxI skrev 2008-08-21 09:05:41 följande:
    SmörCitronpepparFärsk citron...Suuuuupersmarrigt..
    penslar du på smör? eller lägger du skivor på?
  • Bonnie Tyler

Sen finns en citronsås från Kelda (tror jag det var) som passar utmärkt till ovanstående.

• annasj69

Igår gjorde jag en ny för mig variant.

Blanda samman detta, för 2 personer:

1 lime, både juicen och riv strimlor av skalet.
    25 g smör, smält
    1 dl grovt hackade cashewnötter
    1 tsk sambal oelek
    1 vitlöksklyfta hackad
    ev lite ströbröd
    salt

Lägg på laxen och grädda i ugnen. Efter en tid kan man behöva lägga över aluminumfolie för att nötterna inte ska bli för brända.

Super gott! Använde också färsk lax, vilken himmelsvid skillnad!

• Analoga
    annasj69 skrev 2008-08-21 09:18:55 följande:
    Igår gjorde jag en ny för mig variant.Blanda samman detta, för 2 personer:1 lime, både juicen och riv strimlor av skalet.25 g smör, smält1 dl grovt hackade cashewnötter1 tsk sambal oelek1 vitlöksklyfta hackadev lite ströbrödsaltLägg på laxen och grädda i ugnen. Efter en tid kan man behöva lägga över aluminumfolie för att nötterna inte ska bli för brända.Super gott! Använde också färsk lax, vilken himmelsvid skillnad!
    Det lät riktigt gott - men tyvärr måste jag tillaga laxen utan något på förutom kryddor eftersom min dotter inte äter annars
  • EowynAurora

jag brukar ha chilipeppar o grillkrydda på. sen äter jag det med wasabisås (gjord på creme fraiche och wasabi),ris och sallad till. helt underbart gott

• Tindra02

Brukar lägga laxen på folie.
    Sen kryddar jag med vitpeppar, salt, citronpeppar.
    Pressar över citron, skivar lime och lägger på, sen lite dill.
    Över med folie igen sen in i ugnen.
    Kokt potatis och röd kaviarsås till...
    Mums alla älskar det här...

• Miss Maya

Mamma lagade alltid ungslax med

salt
    citronpeppar
    dill, färsk eller torkad.

Supergott och väldigt simpelt!

• Vhilma och Victor

Hur länge håller sig lax i frysen?? Såna här färdigfrysta från butik. Köpte några i början på året och har inte ätit dem än...

• Analoga
    Vhilma och Victor skrev 2008-08-21 14:13:25 följande:
    Hur länge håller sig lax i frysen?? Såna här färdigfrysta från butik. Köpte några i början på året och har inte ätit dem än...
    Titta på bäst-före-datumet   Efter det gått ut skulle jag inte äta dem fast de är frysta.
  • Vhilma och Victor

ska kolla.. Fisk är väl lite känsligt va?

• Analoga
    Vhilma och Victor skrev 2008-08-21 15:02:40 följande:
    ska kolla.. Fisk är väl lite känsligt va?
    Ja. Tror iochförsig inte att man blir sjuk av att äta fisken om den varit fryst , även om bäst-före gått ut - men jag tror inte den är så god då.
Svar på tråden Ugnsstekt lax - vilka kryddor använder ni?