• Svar på tråden Kan man byta ut mjölet?
  • Tokaungen

Ja, dinkel är en vetesort så dt går utmärkt!

• Saniis

Okej, bra. Tack för svaret. Jag brukar byta ut vete mot dinkel. Men blev så osäker när det stod special och durum. Tänkte att de kanske hade några speciella egenskaper som var viktiga för just det brödet.

• Pallas

Vetemjölk special har väl extra gluten (för att hålla ihop bättre)?

• Tokaungen
    Pallas skrev 2008-08-21 09:33:40 följande:
    Vetemjölk special har väl extra gluten (för att hålla ihop bättre)?
    Det blir lite segare med durum- och specialvetemjöl än med dinkel. Alla mjölsorter har ju olika egenskaper så brödet blir ju inte likadant som om man bakar det med durumvete och vetemjöl special men det antog jag att TS insåg.
  • Pallas

Tokaungen: Jo, jag antog också det, men det är ju svårt att förutspå vad som händer när man tar bort den där extra segheten. Var bara det jag menade. Har ändrat i något recept någon gång och brödet har fallit isär i molekyler efteråt.

TS får lämna rapport sen, få se hur det gick!

• Tokaungen
    Pallas skrev 2008-08-21 11:00:02 följande:
    Tokaungen: Jo, jag antog också det, men det är ju svårt att förutspå vad som händer när man tar bort den där extra segheten. Var bara det jag menade. Har ändrat i något recept någon gång och brödet har fallit isär i molekyler efteråt. TS får lämna rapport sen, få se hur det gick!
    Ja, det är ju alltid det där överraskningsmomentet när man tar ut det ur ugnen... Men så länge man håller det inom vetefamiljen ska det vara lugnt.
  • Saniis

Jag lovar att berätta hur det blev när jag har provbakat

• Saniis

Nu är brödet i ugnen! Ska bli spännande att se och smaka resultatet.

• Saniis

Brödet blev supergott! Väldigt lyckat. Det hängde ihop precis som det skulle.

Svar på tråden Kan man byta ut mjölet?