• UngMorsa

Tips på hemska verklighetsbaserade böcker..

Jag läser av någon konstig anledning bara hemska och vidriga böcker som man mår dåligt utav.
    Som t.ex alla böcker i serien Pojken som kallades det, bakomstängda dörrar, Mamma sa ju att jag var sjuk, Älskade Anna och nu senast läste jag Yolanda- Min egen berättelse.
    Dom ska helst vara verklighetsbaserade.

Någon som har ett bra tips på en sådan typ utav bok?

• Svar på tråden Tips på hemska verklighetsbaserade böcker..
  • UngMorsa
    Rastafairy skrev 2008-08-26 14:02:53 följande:
    Yolanda- Min egen berättelsevad handlar den om?
    Om en flicka som börjat utnyttjas sexuellt av sin familj som 7-8 åring, senare av vänner till familjer och en hel del andra människor. Hon är gravid 26 ggr mellan 14-22 års ålder, enbart 3 barn lever idag.. Misshandlas, prostitueras och torteras under alla dessa år. En fruktanvärt hemst bok men jag ångrar inte en sek att jag läste den.
  • mamma till Leo

Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena graaf o sen alla böcker om Maria Eriksson, ex gömda o asyl, hela den serien underbart hemsk

• M C

Nu har jag hittat en som heter 1000 gånger senare. Den är jättehemsk!

• Videli

Yolandas första bok heter ju.

"Gör vad ni vill, men döda henne inte". Fängslande läsning. Vet inte om man kan säga att en sådan bok är bra. Men jag sträckläste den. Kan rekommenderas!!!

• Twixie

Nu ligger tyvärr alla mina böcker i en flyttkartong i väntan på flytt men jag älskar också verklighetsbaserade böcker.

Om det går bra med såna där själva historien är en sann berättelse men personer runt omkring är skrivna (alltså mordutredarnas liv och verk)? HAr en bok jag läst minst tio gånger men som alltid slukar mig. Historien (mördaren, offer och tillvägagångsätt) är autentiskt, däremot är utredarna och deras liv och leverna uppdiktade. Pappa har den just nu så jag ska leta reda på titeln, återkommer med den

Annars är ju som sagt alla böckerna om "Mia" bra, det finns också en som heter "Tillbaka till livet" skriven av Marianne Thamm som handlar om en kvinna som blir kidnappad, våldtagen och svårt knivskuren men överlever - hennes berättelse och återvändo till livet. En hemsk historia men som ger lite hopp också!

(¯`°?.¸ ღ Melvin ღ¸.?°´¯) ♥ (¯`°?.¸ ღ Malte ღ¸.?°´¯)
  • M C

Äh, va trist det här är! Jag skulle köpa boken om Yolanda och så är det SLUT!
    Hos förlaget tom.

Jaha, då är det bibblan som gäller.
    *grrr*

• UngMorsa
    M C skrev 2008-08-28 10:07:04 följande:
    Äh, va trist det här är! Jag skulle köpa boken om Yolanda och så är det SLUT!Hos förlaget tom. Jaha, då är det bibblan som gäller.*grrr*
    Jo jag vet. Jag letade som en galning efter den.
    Bokaffären hoade den inte heller. Jag fick gå till bibblan där som fick göra ett fjärrlån från Eskilstuna. tog ca 4 veckor att få leverans.
    Islutändan var det värt allt besvär för det var en galet bra bok.
  • Dolliver

Har inte läst hela tråden så jag vet inte om tipset redan förverkats!
    Älskar också sanna historier och kan rekomendera bokklubben "En Sann Historia" - finns både på nätet, www.ensannhistoria.se och IRL. Brukar få grymt bra böcker därifrån!

• nyponsoppa

Jammes Frey - Tusen små bitar (A million little pieces)
    Bra bok om en man som är drogmissbrukare som tas in på ett behandlingshem. Den är hemsk och den är bra!

♥ Stolt mamma till Alicia-05 och Ella-08 ♥
Svar på tråden Tips på hemska verklighetsbaserade böcker..