• Risifrutti

lagra hela datorn i ett USB minne?

hej hej, någon som vet om man kan lita på USB minnen till 100%? jag tänkte nämligen köpa ett USB minne på 8 GB och lagra ALLA filer från hela datorn i den.
    Har haft mkt ptoblem med datorn på sistone, så tänkte börja använda usb minnet som "memory card" för hela datorn.

min fråga är alltså... går det att lagra allt från datorn i USB minnet och typ alltid ha i USB:t i datorn medan man arbetar och alltid spara filer direkt i den istället för i datorn? eller finns det stor risk att filerna försvinner från den? har inte så mkt erfarenhet av usbn skulle vara tacksam för hjälp-... :S

• Svar på tråden lagra hela datorn i ett USB minne?
  • Risifrutti

tack för alla era svar! :)

• inze

Om du har nåt PC-city i närheten så annonserar de om en 500 GB extern hårddisk för 599:-- just nu.

• Frontline

Dom flesta externa diskar brukar väl komma med filsystemet FAT32 så gör om den till NTFS det första du gör..
    Kör du med fat32 kan man inte spara så stora filer heller tror maxstorleken är på 4gb...

• Risifrutti

aha, det låter som ett ganska bra pris tack för tipset inze.

frontline, du har skrivit om att man kan göra om filsystemet FAT32 till NTFS men jag har ingen aning om hur man gör. hur gör man det?
    Måste jag förresten fråga de i affären om vilken filtyp disken har? finns det flera olika typer? om det finns flera olika typer så kan man göra om de alla typerna till NTFS? hur stora filer kan man spara med ntfs?

• Frontline

Start --> Kör --> skriv cmd --> Ok
    I den nya "rutan" som kommer upp skriver man CONVERT C: /fs:ntfs --> Enter
    C: är namnet på den HD man vill konvertera
    Vilket i ditt fall kanske blir D, E men det märker du...
    Sist men inte minst.....starta om datorn och det är klart. Nu har du en HD med NTFS ;)
    Detta kan göras utan att man förlorar någon data.

Har man filformatet NTFS kan man spara hur stora filer som helst på disken...

• SVejsan

Liten fråga bara mkt "problem med datorn..."? Fysiska fel då? Hårddisk som börjar "rasa"? Eller menar du att det "spökar"(=virus)...
    Oavsett så bör du ju försöka att ha de riktigt riktigt viktiga filerna sparade på två ställen , sparar du allt ENBART på en extern hårddisk så är du ju ändå rökt om den dyker... Så jag hoppas att du fortsätter spara både på din interna hårddisk och på den externa...

• R Franklin
    musli skrev 2008-08-22 21:28:08 följande:
    Hur ofta sparar man filer som är större än 4 gb???????????
    Sysslar man med videoredigering så skulle jag säga dagligen.
  • Risifrutti

hmmm ja det skulle nog passa mig ganska bra om man kunde spara så stora filer som möjligt. Det försämrar väl inte kvaliteten eller något i hårddisken om man konverterar den? är det precis samma sak om man har fat32 eller ntfc förutom att enda skillnaden är att man kan spara större filer med ntfc?

• Frontline

Och om du menar kvalitén på det som sparas så blir det ingen skillnad, tycker jag är bäst att säga...

vet inte om söktiden blir snabbare eller något annat skillnad heller mer än att det som sagt går att ha större filer..

Svar på tråden lagra hela datorn i ett USB minne?