Risifrutti skrev 2008-08-24 00:12:45 följande:
Svar på #26hmmm online lagring låter iförsig också ganska bra. men då finns det väl alltid en risk att någon kan hacka in sig bland dina filer? för om online lagring är precis lika bra som att spara i tex ett usb minne eller i en externhårddisk så borde kasnke online lagring vara att föredra? då kan man ju komma åt filerna genom vilken dator som helst och man behöver inte heller oroa sig för att filerna skulle försvinna om typ huset råkar brinna ner eller något?
Ja då, det finns en risk att ngn tar sig in bland din data. Därför man krypterar allt som man laddar upp.
Låter mer avancerat än det är. Du anger bara en en kod som ska användas vid kryperingen, så sköter programmet resten.
Sen får man ju välja ett ställe att lagra på som man tror är bra. Tex finns ju ett företag som heter Diino. De råkade ut för en krash i somras och då visade det sig att de själva inte hade ngn bra backup på det material som deras kunder sparade. En annan grej att kika på är ju vad man tror om företag i övrigt. Man vill ju inte att företaget går i konkurs etc.
www.idg.se/2.1085/1.174773
Själv använder jag mig av Amazon. Det är ganska så stort företag som inte borde försvinna den närmste tiden.
Allt jag laddar upp gör de backuper på så att det alltid finns sparat på minst tre olika servar. Dessa servar är dessutom spridda geografiskt, vilket innebär att om en datorhall brinner upp så finns det fortfarande 2 kopior kvar.
Nackdelen med onlinelagring är ju att det tar längre tid att ladda upp filerna jmf med att spara dem på ett usb-minne.