• Risifrutti

lagra hela datorn i ett USB minne?

hej hej, någon som vet om man kan lita på USB minnen till 100%? jag tänkte nämligen köpa ett USB minne på 8 GB och lagra ALLA filer från hela datorn i den.
    Har haft mkt ptoblem med datorn på sistone, så tänkte börja använda usb minnet som "memory card" för hela datorn.

min fråga är alltså... går det att lagra allt från datorn i USB minnet och typ alltid ha i USB:t i datorn medan man arbetar och alltid spara filer direkt i den istället för i datorn? eller finns det stor risk att filerna försvinner från den? har inte så mkt erfarenhet av usbn skulle vara tacksam för hjälp-... :S

• Svar på tråden lagra hela datorn i ett USB minne?
  • c0ol

Ja och den klarar både - och + så det ska gå fint att bränna till dvd

Laire skrev 2008-08-23 15:13:56 följande:
    Hade t o m en DVD-brännare nu när jag kollade www.komplett.se/k/ki.aspx får trixa lite med den...
  • tamate
    Laire skrev 2008-08-23 15:13:56 följande:
    Hade t o m en DVD-brännare nu när jag kollade www.komplett.se/k/ki.aspx får trixa lite med den...
    du är medveten om att man i nero måste välja dvd eller cd. glömmer det ibland när jag har bränt i "fel" format =)
    - det som inte dödar härdar!
  • Risifrutti
    Svar på #26
    hmmm online lagring låter iförsig också ganska bra. men då finns det väl alltid en risk att någon kan hacka in sig bland dina filer?
    för om online lagring är precis lika bra som att spara i tex ett usb minne eller i en externhårddisk så borde kasnke online lagring vara att föredra?
    då kan man ju komma åt filerna genom vilken dator som helst och man behöver inte heller oroa sig för att filerna skulle försvinna om typ huset råkar brinna ner eller något?
  • Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-24 00:12:45 följande:
    Svar på #26hmmm online lagring låter iförsig också ganska bra. men då finns det väl alltid en risk att någon kan hacka in sig bland dina filer? för om online lagring är precis lika bra som att spara i tex ett usb minne eller i en externhårddisk så borde kasnke online lagring vara att föredra? då kan man ju komma åt filerna genom vilken dator som helst och man behöver inte heller oroa sig för att filerna skulle försvinna om typ huset råkar brinna ner eller något?
    Ja då, det finns en risk att ngn tar sig in bland din data. Därför man krypterar allt som man laddar upp.

Låter mer avancerat än det är. Du anger bara en en kod som ska användas vid kryperingen, så sköter programmet resten.

Sen får man ju välja ett ställe att lagra på som man tror är bra. Tex finns ju ett företag som heter Diino. De råkade ut för en krash i somras och då visade det sig att de själva inte hade ngn bra backup på det material som deras kunder sparade. En annan grej att kika på är ju vad man tror om företag i övrigt. Man vill ju inte att företaget går i konkurs etc.
    www.idg.se/2.1085/1.174773

Själv använder jag mig av Amazon. Det är ganska så stort företag som inte borde försvinna den närmste tiden.
    Allt jag laddar upp gör de backuper på så att det alltid finns sparat på minst tre olika servar. Dessa servar är dessutom spridda geografiskt, vilket innebär att om en datorhall brinner upp så finns det fortfarande 2 kopior kvar.

Nackdelen med onlinelagring är ju att det tar längre tid att ladda upp filerna jmf med att spara dem på ett usb-minne.
  • c0ol

Ja amazon är bra, det finns en annan nackdel med online lagring med, det är om nätet är nere så kommer du inte åt grejjerna. Jag använder online som en backup på det jag har lagrat på externa diskar.

Micke skrev 2008-08-24 00:23:21 följande:
    Ja då, det finns en risk att ngn tar sig in bland din data. Därför man krypterar allt som man laddar upp. Låter mer avancerat än det är. Du anger bara en en kod som ska användas vid kryperingen, så sköter programmet resten. Sen får man ju välja ett ställe att lagra på som man tror är bra. Tex finns ju ett företag som heter Diino. De råkade ut för en krash i somras och då visade det sig att de själva inte hade ngn bra backup på det material som deras kunder sparade. En annan grej att kika på är ju vad man tror om företag i övrigt. Man vill ju inte att företaget går i konkurs etc. www.idg.se/2.1085/1.174773Själv använder jag mig av Amazon. Det är ganska så stort företag som inte borde försvinna den närmste tiden. Allt jag laddar upp gör de backuper på så att det alltid finns sparat på minst tre olika servar. Dessa servar är dessutom spridda geografiskt, vilket innebär att om en datorhall brinner upp så finns det fortfarande 2 kopior kvar. Nackdelen med onlinelagring är ju att det tar längre tid att ladda upp filerna jmf med att spara dem på ett usb-minne.
  • Micke
    c0ol skrev 2008-08-24 14:47:26 följande:
    Ja amazon är bra, det finns en annan nackdel med online lagring med, det är om nätet är nere så kommer du inte åt grejjerna. Jag använder online som en backup på det jag har lagrat på externa diskar.
    Jupps. Kombinationen externa hårddiskar och onlinelagring är nog det ultimata. Har så själv.

Måste jag välja en så blir det nog onlinelagring.
  • tamate
    tamate skrev 2008-08-23 14:18:28 följande:
    Svar på #15 när jag försöker göra om till ntfs enlbeskrivningen så frågar den efter volymetikett hela tiden?? kan man göra om den när det finns filer utan att dom blir förstörda?
    upprepar frågan och ställer den till vemsomhelst som vet svaret =)
    - det som inte dödar härdar!
  • Risifrutti

hmmmm tycker online lagring låter ganska bra. ska kanske börja med online lagring och sedan även skaffa mig en externhårddisk om några veckor kanske....

så för online lagring rekommenderas alltså amazon? det finns ingen bra gratis online lagring som är lika bra som amazon då :D ?

• Micke
    Risifrutti skrev 2008-08-25 02:50:55 följande:
    hmmmm tycker online lagring låter ganska bra. ska kanske börja med online lagring och sedan även skaffa mig en externhårddisk om några veckor kanske.... så för online lagring rekommenderas alltså amazon? det finns ingen bra gratis online lagring som är lika bra som amazon då :D ?
    Beror väl på vilka mängder du ska lagra.

Storegate kan ju vara ett alternativ om det är under 2 gb

www.storegate.se/
Svar på tråden lagra hela datorn i ett USB minne?