• magizmaka

Vad äta för bröd?

Vill ha tips på ett gott, grovt och nyttigt bröd. Finns det? Nu har jag ätit lingongrova men det är jag trött på nu..

• Svar på tråden Vad äta för bröd?
  • Linda1976

Shulstads morotsbröd är sockerfritt -nästan, å jättegott! Jag gillar även Finax skördeglädje!

• magizmaka

Shulstads, smakar det mycket morot? E inte överförjust i morotter i bröd. Det känns som att det är kolhydraterna man ska passa sig för i brödet.

• Linda1976

Nej, det smakar inte morot alls direkt, men är jättegott. Du ska inte vara rädd för kolhydrater, så länge det är rätt sort. Dvs långsamma, undvik vitt bröd, men grövre bröd med hela korn i är nyttigt. Läs på förpackningen om sockerhalten, brukar stå som "kolhydrater, varav sockerarter"... Lingongrova har 9 gr rent socker/ 100 gr vilket är ganska mycket.

• snutti

Guldkorn är grovt och supergott, men jag vet inte hur nyttigt det egentligen är...

• Linda1976

Guldkorn är det också mycket socker i tyvärr, men man får ju väga det emot allt annat man äter!! Men som sagt, ju lägre sockerhalt och ju fler hela korn i desto bättre!

• snutti

Polarkraft... Finns olika typer, supergott...

Fazer har också gott bröd...

• snutti

Linda... det är ju tur att jag bara lyxar emd det ibalnd då

• magizmaka

Linda 1976, ok då förstår jag vilka kolhydrater som jag ska äta mer av. Ofta ser man nyckelhålet på många grova bröd men ändå kan det vara Många gram sockerarter. Men shulstads morotsbröd ska jag testa nästa gång jag handlar bröd. Tack för tipset.

• Linda1976

Ja, det är ju så att än så länge så är nyckelhålet inte att lita på när det gäller socker! Egentligen säger det bara att det är ett nyttigare alternativ än nåt utan nyckelhål, men det behöver inte vara nyttigt för det... Lycka till!

• Ulli

WASA. Hårtbröd, typ knäckebröd är oftast nyttigt. Och sååååå goooottttt

• Linda1976

Dock så är det ganska högt GI, om man nu är inne på den linjen, men visst... riktigt grovt knäcke, typ sport, är ett bra alternativ. Frukostknäcke däremot... *big nono*

• Madelene81

Jag gillar det nya brödet "Harmoni" från Axa. Fullt med en massa korn och fröer
    En kalkonskiva på en skiva bröd är mumma för kroppen

• klarafina1

hej detta är ett GI bröd

Hälsobröd

2 limpor

150 grader i 2 timmar

4 tsk bikarbonat

5 dl grahamsmjöl

4 dl kruska- eller vetekli

2 dl råggryn (bytte ut vanliga havregryn)

2 dl mörkt lantmjöl (bytte ut vetemjöl)

1 dl linfrö

2 dl solrosfrö

1 dl rågkross (koka upp med 0,5 dl vatten)

2 tsk havssalt

2 bananer (bytte ut 1 dl rörsocker)

1 liter lättfil

1 rivet äpple

Valnötter efter behag!

1. Blanda alla torra ingredienser

2. Mosa bananerna och blanda dem med filmjölken

3. Blanda torra ingredienser med filmjölk och tillsätt äpple

4. Klicka t smeten i två avlånga smorda brödformar, dekorera med ex solrosfrö och äppelskivor

• Maddo86

Danskt rågbröd är jättegrovt men väldigt gott! Dessutom är det typ den enda brödsorten som är osötad av alla som man hittar i affärerna (vad jag vet iaf.)

• Linda1976

Det innehåller hela korn också! morotsbrödet alltså....

• Linda1976

men visst är mörkbrunt osötat nyttigare, men eftersom det är i princip sockerfritt, så är det helt ok för att vara ljust!

• MetalIsa

Osötad kornelle!

Sen brukar jag kila in hos bagaren då och då. Där finns ljuvliga, grova , osötade bröd med frön och nötter mm! Hade en lång diskussion med självaste bagaren i lördags morse om börd och alla skräckrop angående bröd. Det är bullshit - rätt bröd i rätt mängd gör ingen fet (då utgår jag från att man rör sig normalt och inte käkar 7 skivor)

Svar på tråden Vad äta för bröd?