Anonym (undrar) skrev 2008-08-22 21:39:56 följande:
Anonym (fs):Vad ska jag svara på det.. Självklart inte! Detta är ju bara en del av vår relation. Han är en underbar pappa till våra barn, vi kan ha roligt i hop, han är jämställd och jag känner mig fortfarande attraherad/kär. Dock tär det på känslorna när vi bråkar och jag känner mig angripen av honom. Fattar inte varför han gör så. Det förstör så mycket. Allt kan ha varit bra i många dagar så kommer hans lite hårda ord som en kalldusch. Han tycker jag är känslig... fast vissa gånger ber han om ursäkt då han inser att han gått för långt. Då kan jag släppa saken. Det är ju rätt stressigt här hemma och vi är olika bra på att tackla det. Men lite som du skriver, om jag inte räknas på samma sätt, ska jag stoppa ner mig i en låda... det ligger ngt i det. Vi är en familj som egentligen har det bra bortsett från detta. Just därför har jag dragit i gång fam.rådgivning. Vi ska gå två gånger till sedan kommer vi inte längre. Det ligger i hans personlighet. Som person har jag inga problem att säga ifrån när maken eller ngn annan gör ngt dumt. Det är frågan bara hur många växlar jag ska lägga i.
Det är ju egentligen bara du själv som kan göra bedömningen om du kan leva med att han använder hårda ord. Om man ser det utifrån så kunde ni kompromissa, han kan vara lite försiktigare i sina uttalanden och du kan ta åt dig lite mindre, dvs ni skulle kunna gå halva vägen var. Men problemet är att man enbart kan förändra sitt eget beteende, man kan aldrig förändra någon annans beteende. Det innebär att så länge din man inte tycker att hans ord är hårda så kommer han inte att ändra sig. Då har du bara två alternativ, det ena är att "sila bort" hans uttalanden och leva med det, och det andra är att gå din väg. Om du väljer att stanna kvar och strunta i hans hårda ord så måste du vara beredd att göra det till 100%. För om du låtsas inför dig själv att du struntar i orden, men ändå tar åt dig innerst inne så hamnar du i den där lilla lådan. Om du å andra sidan lyckas tänka att de hårda orden är hans problem, det är han som överreagerar pga stress och det rör egentligen inte dig, så kan du rycka på axlarna och fortsätta vara dig själv fullt ut.