• blekinge

Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?

Vi funderar på att flytta till Skåne. Mannen veckopendlar och jobbar redan i Lund. Själv vet jag inte var jag kommer att hamna riktigt. Tipsa gärna oss om bra ställen med pendlingsmöjligheter och bra dagis.

• Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?
  • Rokka Jill

Kävlinge, Teckomatorp, Hjärup, Häljarp, Dösjebro.. Det är de som ligger ovanför Lund men under hbg o Landskrona

• Rokka Jill

Förlåt hjärup ligger precis under Lund. typ två minuter med tåg eller något

• Tant Groda

hässleholm oxå men då tar det 40 min att pendla och det kanske är lite mycket

• sophialicious

varför inte i lund, här är hur bra som helst, och du kan ju pendla var du vill härifrån. min man jobbar i helsingborg tex..

• Dieselmom

Inga problem o Hbg heller, bra pendling samt bra dagis!

• Rokka Jill
    sophialicious skrev 2008-08-23 20:07:51 följande:
    varför inte i lund, här är hur bra som helst, och du kan ju pendla var du vill härifrån. min man jobbar i helsingborg tex..
    Jag tog för givet att Ts inte kissar ut några pengar..
  • blekinge

Kissar ut pengar gör vi tyvärr inte Tanken är att vi ska kunna köpa hus el bygga i samma område så småningom. Vi har bott i Eslöv men trivdes inte så bra. Vi saknade havet då vi båda är födda och uppvuxna vid havet. Annars är Eslöv väldigt barnvänligt och tryggt. Vi gillar verkligen Landskrona som är en otroligt vacker stad. Vi har bott där också och stortrivdes. När vi fick barn kändes det inte lika bra att bo där. Våra vänner säger att det har blivit lugnare. Så vi funderar kanske tom på att flytta upp till Hborg. Hur lång tid tar det att pendla till Lund därifrån? Vi har vänner i Bjuv, Billesholm och Ekeby och känner oss ganska trygga åt det hållet. Men som sagt, det måste funka så min man kan åka tåg till jobbet. Var i Hborg ska man bo om man vill köpa hus i samma område senare, eller bygga. Är det svårt attfå en lägenhet? Är det ont om dagisplatser?

• Dieselmom

Dagisplatserna i hbg går upp och ner, längst med järnvägen finns det ställen att köpa hus på och lgt är det inte så svårt att få ifal om man ska köpa. Det tar max 30 min att ta sig till Lund med tåg.Tomtplatser tar flera år att få vad jag vet om man vill bygga själv...

• bebisprat

Nu är jag ingen Skåning, men sambon är från Skåne o vi funderar mycket på att flytta ner. Tyckte han nämde något som hette Välinge- nära Lund. Kan det stämma? Han sade att det är en bra kommun. Vad säger ni Skåningar?

blekinge skrev 2008-08-23 22:12:59 följande:
    Kissar ut pengar gör vi tyvärr inte Tanken är att vi ska kunna köpa hus el bygga i samma område så småningom. Vi har bott i Eslöv men trivdes inte så bra. Vi saknade havet då vi båda är födda och uppvuxna vid havet. Annars är Eslöv väldigt barnvänligt och tryggt. Vi gillar verkligen Landskrona som är en otroligt vacker stad. Vi har bott där också och stortrivdes. När vi fick barn kändes det inte lika bra att bo där. Våra vänner säger att det har blivit lugnare. Så vi funderar kanske tom på att flytta upp till Hborg. Hur lång tid tar det att pendla till Lund därifrån? Vi har vänner i Bjuv, Billesholm och Ekeby och känner oss ganska trygga åt det hållet. Men som sagt, det måste funka så min man kan åka tåg till jobbet. Var i Hborg ska man bo om man vill köpa hus i samma område senare, eller bygga. Är det svårt attfå en lägenhet? Är det ont om dagisplatser?
Svar på tråden Bästa stället att bo på i Skåne med tanke på pendling till Lund och Hborg?