Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (boobie)

Operation bröstförstoring snart!! tips tack!!

Är sååå nervös!! ska göra en bröstförstoring nu i veckan som kommer och är så himla nervös inför själva nedsövningen!! har två små söta barn som mannen kommer passa den första veckan, så den biten borde gå bra. Men hur känns det? gör det asont efteråt?? vaknar alla upp efter en operation mm. Tusen frågor!!! snälla svara så ingående ni bara kan!!
    Kram

• Svar på tråden Operation bröstförstoring snart!! tips tack!!
  • Anonym (Tuttfia)

Heej Anonym (boobie)

Du behöver inte oroa dig. Jag är övertygad om att allting kommer att gå bra.
    Jag har gjort en bröstförstorning för tio år sedan. Innan själva nedsövningen fick jag en lugnande tablett, jag gick själv in till operationsrummet med en sköterska. När jag sen låg på plats så fick jag en spruta i armen, det kändes lite otäckt, som att det brann på armen men lika snabbt som den tanken och känslan kom, somnade jag.
    Jag tror att det är väldigt individuellt hur ont det gör efteråt. Jag hade väldigt väldigt ont efteråt. Fick äta citodon (starka värktabletter) för smärtorna. Kunde inte klä på mig ordentligt efteråt, inte skära min mat, bära osv. Jag hade en vän som hjälpte mig så att mitt dagliga liv kunde fungera. Jag var sjukskriven i två veckor. Du får nog också räkna med att det tar upp till sex månader innan du kan se det riktiga slutresultatet, det bestånde resultatet. Brösten är ju väldigt svullna en lång tid efter operationen.
    Sen vill jag också nämna att det kan vara lite emotionellt det här med en bröstförstorning. En del kvinnor reagerar på en gång andra efter ett par dagar. Likt efter en förlossning då alla hormoner i kroppen är upp och ner, knasig jämförelse, men vet inte annars vad jag ska jämföra det hela med. Jag reagerade på en gång, samma kväll jag gjort operationen. Tyckte att jag inte såg riktigt klok ut, tuttarna var ju gigantiska (innan hade jag 70a, efter 70c) tyckte jag såg ut som värsta Dolly Parton och det gick inte, "bröt" ihop, superledsen, ville ta bort allt, sa att jag inte kunde åka hem nästa dag om jag skulle se ut så fortsättningsvis, vägrade jag att åka hem om dom inte åtgärdade det hela på en gång. Jag fick tala med en supergullig sjuksyrra som då berättade att många kvinnor reagerar som jag gjorde att det är mkt vanligt. Jag fick tröst och uppmuntran och nästa dag åkte jag hem som planerat. Idag tio år senare är jag fortfarande supernöjd efter två graviditeter och två amningar.
    Oroa dig inte. Jag har aldrig hört att någon inte vaknat upp efter en nedsövning, vad dom än må ha gjort för ingrepp.

Önskar dig lycka till!!!

• Anonym (boobie)

Åhh tack för att du tog dig tid att svara!!! jaa jag kan tänka mig att det blir lite emotionellt.
    Jag är lite nojjig över att jag inte lyckats få tag i dessa näringsdrycker som dem ordinerade mig att ta dagen innan op. Men det kanske räcker med att jag äter mycket kolhydrater och annat nyttigt innan? Huuur ont gör det?? vaknar man av att man skriker av smärta?? jag kommer ej att sova över utan får åka hem på eftermiddagen. Kan man sova första natten?? kan jag börja jobba efter 1 vecka? om du har tid får du gärna svara....

• Anonym (Tuttfia)

Hej igen!

Jag kan inte komma ihåg att jag drack några speciella näringsdrycker innan operation: Jag tror att det bara var det gamla vanliga som gäller inför dom flesta operationerna. Ärligt talat så kommer jag inte ihåg, detta är tio år sedan *S* Hur ont det gör? Well, det var inte så att jag låg och skrek när jag vaknade, men visst gjorde det jävulskt ont, så är det. Jag fick morfin första dygnet, och hade en sköterska som vakade över mig. Du kan nog sova första natten, men behöver kanske smärtstillande. Jag kunde bara sova halvliggandes på rygg på en massa kuddar dom första dagarna efter operation. Tog ett bra tag innan jag kunde ändra sovställning över huvud taget, men det är nog individuellt det där. Om du kan börja jobba efter en vecka, beror nog mycket på vad du jobbar med. Var ska du göra din operation någonstans? Vad har du valt för inlägg (koksalt, silikon mfl)? En annan sak att lägga på minnet är att du kan bli väldigt illamående av nedsövningen/narkosen. Kan vara så att du kräks en hel del efter operation när du vaknar. Återigen så är även detta individuellt. Jag hade kraftigt illamående, men inga kräkningar. Värt att veta kanske.
    När sker operationen?

/Tuttfia

• Anonym (boobie)

Opereras i morgon!! ska lägga in gelehallon (som det kallas i folkmun) på Sofia.
    Hade små bröst innan barn men nu efter två amningar så är dem nästan obefintliga.
    Så jag kommer ju inte lägga in värsta bomberna, utan lite mer än jag hade tidigare bara!
    Har hört att man ska äta mycket kolhydrater innan??
    Känns nervöst men ok. Vill ju detta sååå mycket att den känslan tar över rädslan.

/Boobie

• Anonym (siv)

hej..
    jag va oxå jätte nervös.. men alla vaknar..
    man får lugnande om man vill.
    dom kan ju det dom gör, va inte rädd..
    vips så vaknar du, å då med snygga bröst
    har oxå gele hallon

• Anonym (Tuttfia)

Hej Anonym (boobie)

Spännande. Lycka till i morgon. Det kommer att gå superbra ska du se

/Tuttfia

• Anonym

Jag gjorde operation för ca 5 år sedan... å om det gjorde ont???
    Vill inte skrämma dig men de gjorde såååååå jävulskt ont, iaf på mig!! Det var fruktansvärt, jag säger såhär, hade jag vetat att de skulle göra så ont så hade jag faktiskt aldrig gjort operationen. Men som tidigare skrivare så är det ju olika från fall till fall. Blev inte heller ordinerad att ta någon speciell dryck dagen innan... men det kanske är nytt nu?
    Lycka till med operationen!

• Anonym (boobie)

oj... ja det är ju svårt att försöka sig på att föreställa sig smärtan. Vet ju hur ont det gör att föda barn och jag kunde ju inte förstå innan hur djävulskt ont det skulle göra!
    Kommer ju inte få möjligheten att sova där utan skickas hem med smärtstillande.
    Efter hur många dagar kan man "skära sin egen mat", sätta på sig en tröja mm?
    Tack för alla lyckönskningar!!!

• ensamhemma

det tog en vecka innan jag kunde göra saker i hushållet igen men det var fortfarande omöjligt att tvätta håret själv så det fick min man göra.
    men efter två veckor ungefär så var jag i bra skick igen.

lycka till med op:n det kommer att gå jättebra,ska du ha innanför muskeln eller framför?

• Anonym (gelé -04)
    Svar på #8
    Jag gjorde på AK för 4 år sedan ganska exakt. Gjorde inte SÅÅÅÅ ont på mig. Klart att det spännde lite, men inte mer än så. Var iofs väldigt noggrann med mina citodon. Skulle ta 2 st var 6e eller 4e timme(kommer ej ihåg) så jag ställde klockan och gick upp på natten och tog dem en halvtimme innan de "skulle" tas. Då hann det aldrig börja göra ont. Min mamma sa att om det började göra ont så var det svårt att häva det, därför var jag så nitisk med mina tider.
    Kunde inte heller tvätta håret, men det berodde mer på att jag inte ville riskera att väta ner bandagen, så jag gick till frissan runt hörnet så fick de tvätta och föna för typ 200 spänn, råskönt!

Lycka till!
  • Anonym (295 cc)

Jag gjorde min OP för precis en vecka sen och vill säga att det inte alls behöver vara så hemskt. Visst har jag varit öm och stel och det har gjort ont. Men jag skulle inte jämföra det med att föda barn på långa vägar. Alltså detta kan jämföras mer med en mycket kraftig tränigsvärk plus att man är fruktansvärt stel och öm över bröstkorgen. Det som varit absolut jobbigast är att Sport-BHn sitter så tajt över bröstkorgen så det känns som att man inte riktigt kan andas ordenligt. Annars har jag kunnat göra rätt mycket redan första dagarna. Tvättade tex håret själv dag 3, har skurit min mat sen dag 1, klätt på mig själv sen dag 1, körde bil dag 7 osv.

Nu är det inte meningen att jag ska framstå som en superkvinna utan att jag ska berätta hur det varit för mig, så du kan känna dig lite lugnare.

Jag var nämligen oxå jättenervös och var livrädd för att jag inte skulle vakna upp och aldrig få träffa mina barn mer. Men precis innan fick jag lungnande tabletter och sedan lite narkos intravenöst precis när jag lagt mig på OP-bordet och då var man ju lungn som en filbunke till jag vaknade jag upp i sängen på mitt rum. Dag 3 och 4 var värst och nu känns det som att det blir bättre och bättre.

Se bara till att någon tar hand om barnen minst en vecka så går det super tror jag.

LYCKA TILL

• Anonym (boobie)

Hej alla! Nu är jag 350 cc större och kan till och med skriva på datorn!! Var sååå nervös halvtimman innan att jag skakade i hela kroppen. Men läkaren var lugnande och alla jätteproffsiga och snälla, så insomningen gick snabbt och smidigt och jag vaknade ju upp ; ) Men det var lite läskigt precis när jag vaknade upp för jag hade lite svårt att andas. Fick liksom tänka på att andas, annars hade det inte gått... konstig känsla. Men nu två dagar senare har jag bara ont men mår bra. Brösten kommer bli fina, just nu ser dem lite spända ut men det lägger sig väl lite?

Tack för alla svar och lycka till ni andra som bestämt er för en förändring i livet!

• Anonym

När jag op brösten så hade jag förväntat mig enorm smärta men det gick hur bra som helst. Hade före op 75aa nu 75 C + lite till. Vaknade och ssk sade till mig att jag hade en sport bh med storleken 75D. Höll på att dö, för jag hade tydligt påpekat före op att jag vill INTE ha stora utan endast fylliga. Men idag, ett år senare så ångrar jag nästan att jag inte tog en storlek större :) Men så är det många som käänner. Det skall se naturligt och snyggt ut inte bimboaktigt och kirurgen gjorde verkligen bröst som smälter in perfekt till min kropp. Man blir blind efter ett tag. Och brösten känns så mycket mindre när svullnaden lagt sig. Lycka till med dina nya fina bröst :)

Svar på tråden Operation bröstförstoring snart!! tips tack!!