• styvmamma

kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?

Min sambo och jag delar samma tycke o smak när de gäller kläder till barnen. Biomamman gör de inte. sambon o exet har vars ett barnbidag. Vi ska handla till grabben o hon till tjejen.(Vi handlar själv till alla barnen då vi inte vill ha bråk.) Varje gång vi handlat gnäller hon på de vi köpt till honom.Hur gör ni andra? Handlar ni kläder som ni har på plats alltid eller packar ni ner gadroberna vaje vecka/helg dem ska iväg? Detta e ett jätte stort problem här hemma....70% av alla bråk handlar om kläder o pengar mellan sambon o hand ex.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-26 10:17
    Allt bråk om kläder blir jobbigt. Grabben kan komma hem o säga att mamma vill inte ha dessa byxorn hos sig hon tycker dem e fula eller att han ser tjock ut i dem. Vill ha som ni andra o jag kommer att föreslå de till mig sambo IGEN o IGEN o IGEN.... Tack för alla svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-08-29 09:10
    Nu har vimit fram till DOM SKA SKICKA ALLA KLÄDER FRAM O TILLBAKA. Blir helt galen. Hon menar att hon har inte pengar att handla till bägge men åka utomlands o annat har man råd till? Jag kommer inte packa en sak de får sambon fixa. De e löjligt att packa hela gadroben varje vecka o sen få väskvis tillbaka som ska upp......

• Svar på tråden kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?
  • Lovica

Mina barn har "vanliga kläder" på båda ställena. Vinterkläder brukar vi försöka dela på. Ibland köper han vinterskor och jag overall eller något i den stilen och så har man sådant tillsammans. Brukar aldig bli så att man betalar den andre utan det jämnar ut sig. Känns lite onödigt att ha två overaller och två par vinterskor till ett o samma barn så därför gör vi så.

Nu kommer sonen att bo här, förutom varannan helg. DÅ jag kommer att ha underhåll och barnbidraget så handlar jag kläderna. Då skickar jag med dem när han åker till pappa. Okej, det kanske kommer att finnas ett par gummistövlar eller så hos pappa, men han ska inte behöva köpa en massa kläder som knappt hinner användas innan de är för små (om han inte själv vill).

Jag skulle aldrig hålla på att skicka "vanliga kläder" emellan hemmen om det är vv-barn. Endast det som barnet har på sig och kanske nån extra fin klänning eller så om han frågar om han får "låna" det (kanske är nå speciellt tillfälle). Men vi har inte handlat typ julkläder eller nå sånt gemensamt heller. Jag kanske har handlat och sen har barnen haft det på sig även hos pappa.. eller tvärt om. Vad spelar det för roll.

Jag tycker det är omoget av din sambos ex att säga sådanna saker som att barnet ser TJOCKT ut i vissa kläder.. Shysst lixom.. JAg skulle oxå tröttna om det va bråk om pengar och kläder.

När min bonusdotter kommer hit så har hon oftast "mammakläder" på sig (inte mammakläder som i gravidkläder utan kläder som hennes mamma köpt). De kläderna lägger vi undan så att hon kan åka hem till mamam med dem igen sen.

• Lovica

Jag ska tillägga att vi delar på barnbidragen för de barn som är vv.

• Madde1986

Vi har våra egna kläder. Hade oxå rätt jobbigt med klädbiten. Men nu har vi våra kläder å hennes mamma köper kläderna hon ska ha där. Funkar jätte bra. På vintern köper den ena skor å den andra overall, sen skiftar man nästa år. Låter kanske krångligt men de funkar jätte bra här.

• mezzieg

Jaa vi har med två garderober eller hon skickar med ett ombyte de kan ha när de åker hem. Ifall det inte finns någon tvättid under helgen. Men annars ytterkläder/regnkläder står hon för att de finns med,fast vi funderar med på och ha även sånt här.

• AnnanAnna

Vi har separata garderober eftersom det blev så mycket tjafs kring kläder och pengar och allt runtomkring. Det är mycket, mycket, mycket bättre!
    Innan hade min mans barns mamma hela kollen, fick hela barnbidraget plus att de la 800 kr extra per månad på kläder. Ändå räckte det aldrig, hon kom jätteofta och ville ha pengar för hon köpt det ena eller det andra som vi inte varit med på att bestämma om det skulle köpas.
    Första dealen blev att hon skulle kolla av med min man om det skulle köpas något som gick utöver de där 2.000 kr/mån, men det funkade ju inte. Det skulle handlas för mer pengar varje månad och han fick inte vara med och bestämma vad som skulle handlas.

Så nu handlar vi vårt och hon sitt och det funkar otroligt mycket bättre och vi sparar säkert 15-16.000 per år på detta, då vi inte anser att barn måste få kläder för mellan 2-2.500 kr per månad då de inte ens är tonåringar. Tjejen har minst lika bra kläder nu, och hon det hon har är sånt hon VILL HA och ANVÄNDER, inte sånt som hennes mamma tycker är snyggt. Förut skickades en massa grejer fram och tillbaka men de blev aldrig använda... så onödigt.

• styvmamma
    Svar på #15
    Känner verkligen igen de du skriver. Här e de också kläder som mamman vill att barnen ska ha på sig inte vad DEM vill ha. Vi köper kläder till grabben han väljer själv o hon gnäller att allt e fullt...osv....jätte jobbigt.
  • Linia

Min dotter har kläder hos mig och kläder hos pappa. Hon kommer alltid hem i kläderna jag skickade dit henne i för att slippa "klädbråk" för dom är bara onödiga.

Detta funkar klockrent för oss.

Ytterkläder skickar vi dock emellan, typ regnkläder osv sånt dom iallafall inte hinner slita ut :O)

• lena86

är också separerad.. min förra skickar alltid tillbax sonen med samma kläder han kom i .. så för mej spelar de ingen roll va jag sätter på honom.
    Men jag brukar sätta på han kläder som är dup dagis stuk.. bra tips att ni tvättar kläderna ni får från mamma . och skickar tillbax med exakt samma..=).. blir de inge bråk...

• lena86

till lägga både ja förra har egna garderober hemma med kläder åt sonen..=)...

• Linnéa87

min svägerska har ett barn med en annan man och dom delar på barnbidraget och köper kläder som pojken har på deras vecka; alltså dom kläder hon köper använder bara hon p honom och när han åker till pappa så använder han andra kläder. förutom skor/jacka och sånt, det delar dom på.

• SCSI

Biomamman har hela barnbidraget "för hon är den som har intresse av att köpa kläder" (för 2000kr/månad åt en treåring???) och grabben har en väska med kläder med sig som skickas fram och tillbaka. Stövlar och sånt köper mamman dubbelt så han har hos oss med...
    Men det funkar ju aldrig att skicka med allt fram och tillbaka. Ett tag la jag ner ALL smutstvätt tillbaks till mamman, men eftersom pojken ändå har en del kläder här med orkar jag inte med att sortera vad som hör vart, utan låter honom lägga allt i tvättkorgen numera och sen hoppas jag att vi kommer ihåg att skicka tillbaks kläderna när de är tvättade. En del kläder får bli kvar här, speciellt som det varierar väldigt vad han får med sig från mamman.
    Officiellt har vi INGA kläder som hör hit, eftersom det är mamman som ska köpa allt... men det finns en del arvegods från kusiner och presenter från släktingar.

Jag tycker att hela systemet är skibökigt och ohållbart i längden, ju äldre pojken blir men har inget att säga till om i egenskap av bonusvuxen. Jag kan bara vänta på att mamman lessnar på att tjata om kvarglömda kläder och BORDE sluta ta ansvar för det eftersom pappan glömmer långt mer utan min hjälp. Det visste ju biomamman om redan när hon valde att skaffa barn med honom liksom...

Jag skulle hellre dela barnbidraget, inte minst för att vi ju faktiskt har fler extra utgifter än kläder för bonusbarnet. Vi skulle ju knappast bott i en fyra om det inte vore för honom, t.ex...

• styvmamma
    Svar på #21
    De du skriver stämmer så med hur vi har de. De e så tråkigt att tjatta o gnälla. vi köper som sagt till pojken o hon till tjejen. Var o shoppade i helgen han åker till mamman o vi ser inte röken av dem nya kläderna igen. Men de e så de fungerar. Är något snyggt vet hon inte var de tagit vägen. Själv har jag gett mig på att inte köpa något till tjejen mer utan de får hon sköta.Allt gnäll o alla frågor om kläder gör en galen. Jag håller med dig....de e bara att hoppas att hon tröttnar o vi kan dela på barnbidraget som dem flesta verkar göra.
  • Pärlan73

Jag har 2 bonusbarn. Från första stund har vi och exet haft olika gerderober. De kläder barnen har på sig när de kommer till oss åker dem tillbaka i eller ligger i en liten väska. och samma gäller fårn henne. Vi har endast en liten väska som åker emellan.

Det vi brukar diskutera är vilka xtrakläder/regkläder som skall finnas på dagis. Vi har också varsitt barnbidrag.

Fungerar klockrent.

• nika

Hosmammakläder och hospappa kläder. De kom och åkte i hosmammakläderna som tvättades och stoppads undan till när de skulle tillbaka till mamma. Jackor, skor och större saker var gemensamma och vandrade mellan i en sportbag. Inga bekymmer, men det tror jag inte berodde på systemet utan på människorna som kunde samarbeta.

• kavvan

Vi gör så här med vår dotter som vi har halva tiden var:

Min exman får barnbidraget och för det betalar han dagisavgift och försäkringen. Utöver det sätter vi båda in en summa varje månad på ett gemensamt konto - dessa pengar använder vi sedan till kläder och andra stora utgifter. Kläderna köper vi tillsammans - så är alla dotterns kläder hennes och tillhör inte någon särskild förälder. Idag är dottern och hennes pappa och handlar vinteroverall... vi kom överrens om färgen...i övrigt har vi samma tankar om priser, märken osv.

Jag har fått en del reaktioner här tidigare om att detta är ett märkligt sätt...men för oss är det helt naturligt. Vi vill inte att vår dotter ska leva i två helt olika världar, hon får ta sina saker fram och tillbaka som hon vill.

• Jenny70

Vi har aldrig skickat kläderna sins emellan, för jag hade aldrig orkat hålla på med att packa upp & packa ihop...ha stora väskor ståendes jämt...

Nu får barnen, 12 & 13, i princip hela barnbidraget & ska därför handla alla kläder själv oxå. För att minimera tjafset mellan oss, föräldrarna.

• TessaS

Min man betalar underhåll och båda barnbidragen går till mamman, även om barnen bor här vv. Detta just för att slippa tjafset med kläder. Hon köper allt.
    I början skickade de en väska fram och tillbaka, men både vi och mamman tyckte det var stökigt så numer har de kläder hos oss också... som mamman köpt.

• Valkyriia

För att slippa tjat om fläckar/hål/ väl använda kläder, försvunna sockar osv så har vi numera kläder som alltid är hos oss och mamman har kläder hos sig som bara används där. När det är vår ti att ha barnet så tar vi med oss kläder/skor/ytterkläder när barnet ska hämtas, så hon får byta om. När hon lämnas efter helgen så tar vi med oss kläderna hem i gen som hon åkte dit i. Låter krångligt och jättetråkigt. Men det är tyvärr det enda som funkar här nu för tiden :(
    De FÅ gånger som det inte blivit att tösen åkt hit i "våra" kläder så har det alltid ALLTID gnällts om nått. Allt från att det är hål till fläckar osv. (som inte fanns där när hon åkte från oss då hon bytat om direkt vi kommit hem och sedan ligger "mammakläderna" tills det e dax att åka hem och då tar tösen på sig dem.

Tur nog så bryr sej inte tösen om det hela utan det e rutin att byta om när man kommer inför umgänget.
    Men annars är det helt sjukt. Men det har ju lugnat ner "grälen" en hel del då det jämt vart ett jäkla ringande "det saknas en strumpa.. Det är smuts på byxorna " osv osv.. Eller att hon ska ha haft kläder här som alrig ens vi har sett.. Så det har underlättat för oss vuxna i allafall att kunna slippa "kläd"-konflikter.

Nu konflikas det om allt annat istället..

• mymamasaid

Här har mamman båda barnbidragen o hon handlar det de har hos henne. Vi köper det de har här, samt allt extra som hon inte köpt (vinterkläder, skor, regnkläder etc.) Jag kan ju tycka att det är fel men pappan orkar väl inte bråka med tanten, hon har lagen på sin sida så hon behåller bidraget o köper det hon vill.

Svar på tråden kläder fram o tillbaka? Hur gör ni?