Inlägg från: Castafiore |Visa alla inlägg
  • Castafiore

Vi som älskar julen!

HejHej!
    Känns som rätt ställe för mig, det här!
    Född på julafton som jag är så hade jag nog inget val än att bli jul-fanatiker

Jag har några egna regler vad gäller firandet och pyntandet!

Första jul-budet: INGET jul innan första advent!!
    Lördags-kvällen innan första advent åker julmusiken på för fösta gången.
    Sedan förtärs glögg, pepparkakor, julmust och tomteskum för första gången under tiden som jag fixar årets adventsljusstakar och hyacint-grupperna!!

• Castafiore

Alderia: Ja, "skämmes på dom som hädar"
    Fast ett viss mått av jul-konsumtion går ju inte att motstå, typ juldekorationer i affärer, julmusik osv.
    Men jag har faktiskt sagt nej till glögg och must på tidiga bjudningar!! *stolt som en tupp*
    Och undantaget är ju inköp av julklappar, det får man göra när som helst. Min första ligger i ett skåp och lurar redan!!

Julpärmen låter fenomenal!!

• Castafiore

Moirae: Kom på en idé med julpärmen! Istället för att dekorera utsidan på pärmen så kan man göra ett nytt "kapitel-blad" för varje år. Och ska den då vandra vidare så kan man ju följa generationer och utveckling på dessa blad.
    Ex: 2008 - Evert, 2 år
    2016 - Evert, 10 år
    osv.

• Castafiore

Terez: Ja, det blir något egenhändigt pysslande av julkort i år. Har inte bestämt "tema" än.
    Förra året så "matchade" jag julkort med julklapparna. Julklapparna slog jag in i vitt papper med röda sidenband.
    Därför hade jag vanliga vita dubbelvikta julkort och fixade till röda sidenband runt så att man fick knyta upp julkortet.

Sedan vet jag inte om någon annan än jag uppfattar mitt tema, men jag blir nöjd och glad

I år håller jag på och brainstormar på vitt, grankvistar, pärlor, silver.... Har inte kommit fram till något beslut än!

• Castafiore

Shit, vad jag gick igång på detta med julen nu då!!!

• Castafiore

Lajsa82: Lustigt, jag pratade just om dom igår... Dom som är oljelampor, sååååååånt stort ha-begär vad gäller dom!!! Vad blir den totala kostnaden egentligen?

• Castafiore

Har förresten börjat fundera på att lära mig sticka. Tänkte sticka små mini-raggsockar att hänga i granen, kan inte det va´ mysigt?!?
    Förra året när dottern inte var året så köpte vi småsmå raggsockar på Ullared och dom var så bedårande, fick idén därifrån...
    I mina allra mest kreativa stunder så funderar jag på om man skulle sticka mååååånga och sätta på paketen och lägga etiketterna däri. Och sticka större strumpor, brodera namn på och hänga bak på stolarna som placeringsanvisningar till julmiddagen...
    I en "vit-inrednings-blogg" så blev jag också inspirerad att köpa vita tovade "ull-ark" och göra strutar att hänga i granen också.... Blir nog en hem-vävd jul!

• Castafiore

HejHej!

Får tacka berörda för tipset!!

I veckan inhandlades ett enklare dockskåp inklusive möbler och dockor, ett erbjudande som jag inte kunde hoppa över (trots att dottern inte ens är två år till jul ).
    Men tack vare er diskussion om adventskalender så beslutade jag och maken att hon skall få en möbel/docka i kalendern varje dag och sedan själva huset i julklapp!!
    Perfekt!!

• Castafiore

Vår bröllopsdag är 17 december! Så nära jul som vi kunde komma!! Älskar synen när vi tågar in i kyrkan och ser dom två fina granarna med ljus framme vid altaret.
    Naturligtvis så var vår "accentfärg" rött, röda rosor, röda näbbklänningar, rött halsband, röda naglar, röd kravatt osv. Och en av psalmerna var förstås "Gläns över sjö och strand"
    Häääärliga minnen!
    Men är man född på julafton så är man...

Camarogirl skrev 2008-09-13 22:57:35 följande:
    Julen är ju bara den bästa tiden på året! Vi till och med gifte oss i juletid! Snö, tomtar, julmust, glögg, ljusslingor, doften av pepparkakor, apelsiner, nötter jul på liseberg o kalle anka... Hos oss börjar julen nån gång i november. Stjärnor o advenststakar fram, hälften av julpyntet likaså. Julmusik i stereon, och när mitten av december kommer har maken tröttnat på "silent night".. I år blir det extra spännande att se om granen får vara ifred för nya kissen Tiger. Tror jag ska binda fast den så den inte kan välta...Vi sparar alltid den femte semesterveckan till jul, och i år ser det ut att bli en lång ledighet av de dagarna! Även den här julen kommer det att vara bara vi två och kissen här hemma, men om vi har en väldig enorm jättetur, kanske, kanske vi har fått hem vårt barn till julen 2009...!
Svar på tråden Vi som älskar julen!