Vi som älskar julen!
Den här går runt, runt hemma hos oss!!
www.audiolunchbox.com/album
Fast "The boy that Santa Claus forgot" hoppar jag över ibland
Den här går runt, runt hemma hos oss!!
www.audiolunchbox.com/album
Fast "The boy that Santa Claus forgot" hoppar jag över ibland
Svarta tomtar som kom förra året går bort hos oss (då menar jag alltså tomtar med svarta klädnader)!
Fast lite svart smide, gjutjärn och sånt är ju bara fint!
Själv har jag svårt att bestämma mig för vilka traditioner man ska ha med tex. granen.
Skall barnen få vara med att klä den eller ska den bara stå där vackert klädd en morgon när dom vaknar?!?
Samma sak med julklappar; jag tycker ju om att lägga lite kärlek i paketeringen och vill gärna ha dom liggande under granen men man kanske skall ha dom gömda tills tomten kommer med dom?
*funderar hur det var när jag var liten, men kommer inte ihåg...*
Den var bra!
I år ska vi köra med en grej som min svägerska har kört med sina barn i alla år.
Några veckor innan jul så dyker ett tomtepar upp (i porslin eller nåt) och varje dag så står dom på nya ställen i huset. Barnen är väldigt engagerade i detta, vart dom är idag, vad dom har gjort inatt osv.
Kims mamma skrev 2008-09-19 08:15:27 följande:
Bra tips!
Man blev ju inte mindre jul-sugen när det var Madickens julavsnitt på Bolibompa igår, myyyys!!
He He, "Tomten är far till alla barnen" är ju bara outstanding...
Tillsammans med "Ett päron till farsa firar jul" som är en riktig klassiker i mitt tycke!!
Jaaa, "Love Actually" glömde jag!
Äääälskar Hugh, Mr Darcy och mannen med stort M; Mr Snape!!
Jag funderar på om vi skall börja sätta upp granen ex. söndagen innan jul för att kunna njuta fullt ut av den, ibland åker man ju bort osv.
Annars har det ju alltid varit den 23:e men det känns lite knappt...
En annan het potatis hos oss är ELljusstakarna
Jag har med mig hemifrån att ELljusstake (fem eller sju lampor) inte har något med ADVENTSljusstake (4 ljus) att göra och dessa sätts således inte upp till första advent.
2:a advent har vi "ljussättnings-helg" och sätter upp ELljusstakar och utebelysningar.
Flexibel?!? Nä, inte det minsta!!
He, he "Julnazist"!!
Ja, den trevliga(?) kategorin tillhör jag också.
Får väl se om jag har is i magen och fixar julkorten på dottern i december...
Funderar på gröttema då jag har en mormors gamla jul-gröts-kastrull i skåpet. Kanske koka massa tomte-gröt och låta dottern kladda på... kan bli hur osmakligt som helst!
Rocky Road är helt enkelt livsfarligt!!!
Hur gått som helst....
Här har vi Ris a la malta vartannat år och äggost vartannat år!
Angående glöggmat:
*Fikon/dadlar med grönmögelost
*Pepparkaka med grönmögelost
*Mjuk pepparkaka med chevréost och lingon på (in i ugnen en stund),
*Cheescake med krossad pepparkaka istället för digestive
Jag har maken har pratat om att köra lite "klimatjul" och det blir nog sådana här till barnen i släkten:
www.wwf.se/insamlingsportal/show.php
Dom vuxna kanske får det här istället:
www.naturskyddsforeningen.se/bli-medlem/
Fast en liten obligatorisk present blir det ju också naturligtvis... vad vore julen utan klappar?!
Dags att boka tid med fotografen. Vi ger bort inramade familjeporträtt (fast dottern står ju i fokus så klart) och som tur är känner vi en fotograf som fixar fina spontana bilder utan studio-känsla!
Till dottern letar jag efter en leksaksspis. Jag tycker Micki-spisen är tråkig (och sista versionen rent av ful). Vill ha något gediget i trä. Några tips?
Detta kanske inte är så mycket pyssel som tidsfördriv...
Min dotter (21 månader) är besatt av att måla och ibland kan jag få anfall om jag måste måla en enda katt till
Iaf.. Jag har köpt små kartor med stickers & klistermärken som hon får klistra på bakplåtspapper. Det kan hon sitta med hur länge som helst och sätta på och ta av.
Så jag tänkte inhandla lite jul-stickers och små kartongark som hon kan greja med. Kanske blir det lite fina kort...
Av någon konstig anledning så är dottern även besatt av "Tonne" vilket alltså är tomte. Så fort hon ser snö på TV eller det börjar bli mörkt ute så går hon och fråga efter "Tonne"!
Vad kan hon ha fått den fixeringen ifrån, tro?!?
Vi har köpt ett dockhus av "barnsligare modell" inklusive dockor och möbler. Vår dotter, 23 månader vid jul, kommer att få en möbel eller docka varje dag i julkalendern och själva huset på julafton. Känns bra att det inte blir 24 små "struntsaker" utan något rejält som även är en julklapp.
Funderar på att bygga ihop huset och ställa det under julgranen så hon har det direkt på morgonen.
Förra årte satte vi dottern (då 11 mån) framför en smidesljusstake och liten minigran och så köpte jag billiga stora plastjulgranskulor som hon fick leka med. Med bra ljussättning så blev det jättebra!
I år får hon nog sitta i och bläddra i en av hennes favvis-böcker om tomtar.. eller huckle, mjöl och pepparkaksbak, eller mumsa på tomtegröt eller klä in en stor flyttkartong i julpapper och sätta henne där i...