• Anonym

Fula barn - skäms!!!!!

Jag har kommit på min hjärna att göra en sak som jag skäms över.

Ibland när jag ser spädbarn kan jag tänka att de är fula. Alltså hjärnan tänker ju tanken innan jag hinner göra något.
    Jag säger naturligtvis inget till någon, men jag skäms så grymt!!!

Det är ju inte så att jag tycker att mitt barn är det enda vackra barnet. Det finns massor med gulliga, vackra, fina barn. Men ibland stöter jag på ett barn och tänker "men hjälp vad ful han/hon är".

USCH!!!!!!

Är detta ok???

Jag tycker det är så hemskt!!! Vad lever jag i för värld och vad är jag för usel förälder om jag går efter utseende redan när de är spädbarn. Ska jag föra detta vridna synsätt vidare till mitt barn???
    Eller är det inte så vridet?
    Jag vet inte om fler tycker/tänker som mig.

Just nu har jag enorma komplex för att jag tänker dessa tankar och de blev värre efter jag sett mina vänners barn. För jag tycker den babyn är ful!!!! *skäms*

• Svar på tråden Fula barn - skäms!!!!!
  • KAH

Alla barn är INTE söta och gulliga. Det måste man väl få tycka? Men självklart visar man inte det, man har väl hyfs

• Anonym

Nej, du är inte ensam, här är en till!

Jag tycker det är få barn som är söta och det är väldigt sällan jag träffar på ett spädbarn som som är fint.
    Men självklart håller man god min och håller med föräldrarna om att barnet är det underbaraste man sett.

• Themis

Det är helt normalt att tänka så, vi är dessvärre ganska hårt styrda biologiskt vad gäller "skönhet", även hos barn. Men det är bra att du själv inte tycker att det känns bra, för då kan du göra något åt det och förhoppningsvis ändå behandla barnen rättvist.

Det som är deprimerande är att undersökningar visar att barn som upplevs som fula får mindre uppmärksamhet, färre kramar, mindre beröm för samma prestation och så vidare genom hela sitt liv, och DET tycker jag är fruktansvärt.

Rättvisan hamnar inte sällan i konflikt med biologin på det området, tycker jag. Jag påminner mig särskilt ett tragiskt exempel på en person som är väldigt vacker "på insidan" men i stort sett aldrig har fått en chans, varken av sina egna föräldrar eller det motsatta könet, och det är (föga underligt) till stor skada och sorg för de som har det så.

• oOoJOYoOo

Ja alla kan inte se bra ut...men de hemska är när de börjar gå så långt så att dom inte får samma möjligheter i livet pågrund av de...läste de där du skrev Bimsan med färre kramar osv usch sånt gör mig så ledsen.

• Shadowbeing

Ärligt talat... är spädbarn alls så söta egentligen? Mer än i föräldrarnas ögon?
    Jag har alltid tyckt att de inte är särskilt söta förrän de får sina mer "personliga" drag... både i ansikte och i attityd.
    Jag skäms inte för att tycka det... men man kanske inte behöver säga till sin bästa vän att hennes nyfödda är skitful, även om man tycker det...

/Shad

• Sprallig

Alla barn är väl vackra på något sätt eller ?

• mjukisvicki

shadowbeing: vissa är söta.. jag kan faktiskt säga med stolthet och ärlighet att min lille har alltid varit söt och otroligt charmig.. men det är pga av dom där *personliga dragen* du pratade om har han haft sen han föddes..han har aldrig sett *nyfödd* ut..
    sen finns det dom som ser otroligt fula ut.. har träffat en unge som jag (ursäkta mig) ryggade tillbaka för så ful såg han ut...
    sen att alla föräldrar älskar sina barn så dom kanske inte ser det andra ser.. jag vet inte.. jag är en för stor realist för att kunna avgör hur andra tänker... jag ser saker som dom är.. lucas kan se ut som en gris ibland(han älskar att rynka näsan och låta) och imed att han har fått sin mammas potatisnäsa så blir det att det ser ut som en gris när man rynkar ihop den*

så trådstartaren må inte dåligt för det... för vissa är fula så är det bara..
    precis som vi *vuxna* kan vara riktigt fula men är inte sämre människor för det...jag vet *

• Phantera

Ja...skönt att höra att fler tänkt den tanken!!

Smaken är ju helt klart olika och jag tycker också att det finns "fula" barn men skäms när jag tänker så...och så får jag dåligt samvete...

Är rädd för att få ett fult barn själv...*suck*

Men jag antar att eftersom det är mitt barn så kommer det vara vääääärldens sötaste ändå...det bara är så. Eller vad säger ni som fått barn...??

• Jean

Jag tycker också vissa barn är fula och visst skäms man att man tycker så.
    En kompis frågade mig om hennes dotter på 7 år var söt, för hon sa att hon såg ju med andra ögon eftersom det var hennes barn. Jag kunde som tur var ärligt säga att hon är söt.

• Liria

Visst finns det fula barn (och fula vuxna också för den delen!). Skäms inte för att säga att jag tycker det. Däremot så är det ju med barn som med vuxna, att även det fulaste lilla barn kan vara så charmigt att det golvar vem som helst
    Att tycka är ju en sak men tack och lov så känner jag inget tvång att berätta för föräldern húr fult jag tycker att barnet är, utan kan glatt ljuga om att ungen är söt (om situationen kräver det)

Svar på tråden Fula barn - skäms!!!!!