• Anonym

Fula barn - skäms!!!!!

Jag har kommit på min hjärna att göra en sak som jag skäms över.

Ibland när jag ser spädbarn kan jag tänka att de är fula. Alltså hjärnan tänker ju tanken innan jag hinner göra något.
    Jag säger naturligtvis inget till någon, men jag skäms så grymt!!!

Det är ju inte så att jag tycker att mitt barn är det enda vackra barnet. Det finns massor med gulliga, vackra, fina barn. Men ibland stöter jag på ett barn och tänker "men hjälp vad ful han/hon är".

USCH!!!!!!

Är detta ok???

Jag tycker det är så hemskt!!! Vad lever jag i för värld och vad är jag för usel förälder om jag går efter utseende redan när de är spädbarn. Ska jag föra detta vridna synsätt vidare till mitt barn???
    Eller är det inte så vridet?
    Jag vet inte om fler tycker/tänker som mig.

Just nu har jag enorma komplex för att jag tänker dessa tankar och de blev värre efter jag sett mina vänners barn. För jag tycker den babyn är ful!!!! *skäms*

• Svar på tråden Fula barn - skäms!!!!!
  • Meli

Egentligen är det väl inte så konstigt heller, vissa är vackra, vissa är fula, vissa är smarta andra inte, så är det.
    Men man säger ju itne till mamman att hennes barn är fult. Nu efter jag blivit mamma har jag blivit mer känslig och tyckre att det är sorglit om en bebis är ful, för man vet hur älskad och vacker den är i sina föräldrars ögon, eller jag vet inte hur jag ska förklara, men innan jag hade barn kunde jag lätt tänka att ett barn var fult utan att reflektera vidare över det.

Stämmer det, förresten att alla mammor tycker att sina barn är allra vackrast. Jag kan ärligt säga att jag tycker att min son är den vackraste bebis jag sett i hela mitt liv. Men jag antar att alla mammor tycker samma om sina barn, eller kan man tycka att någon annans barn är finare än sitt eget. (Nu pratar jag bara utseende, helt ytligt)

• Sprallig

Ja det kanske är så att vissa är sötare än andra, fasst jag tycker inte att det spelar någon roll för det är insidan som räknas det har jag alltid tyckt.
  • MissOsbourne

Det jag oroade mig över var att jag skulle tycka mitt EGET barn var fult!Men oj så fel jag hade!Hon är ju den sötaste bebisen i hela världen!

• TigerLily

Jag tycker oxå att det finns barn som är fruktansvärt fula....men jag skulle aldrig säga det högt! När jag ser ett barn ute så kan jag tänka...fy vilken ful unge, tur att min inte ser ut sådär, å sen skäms jag lite för att jag tänker så..... Men man har ju ögon för att titta med, så det är ju inte så konstigt egentligen... Det är lite skillnad om man känner barnet, har en relation till det, då kan en unge som man först tyckt -Fy så ful! första gången man såg den, bli mindre ful...t o m söt om den har en trevlig å mysig personlighet. Och en unge man först tyckte var jättesöt kan bli väldigt ful om den har en tråkig och elak attityd....
    Visst känns det lite ytligt att tänka på hur folk ser ut osv... men det är också naturligt, vi har ju ögon att se med och är tänkande individer. Så länge man inte sårar nån med sina åsikter är tanken fri att vara som den vill tycker jag.

• Anonym

Vi är väl alla rörande överens om att det är insidan som räknas. Och det vi nu räknat upp som fult är ju det rent ytliga. Det är väl därför man skäms lite. Men man tycker det man tycker och det är ju inget som någon ger uttryck för "högt" (hoppas jag )

• Diana

Alla barn är inte söta-hur mkt man än vill att det ska vara så.
    Vänner till oss fick barn för 2 år sedan och han var verkligen FUL den ungen. Och då säger jag ingenting. Det blir ju inte direkt den pipiga bebisrösten som säger "OOOOOOoooooo så söt liten pojke"

• Anonym

Men det är ju samma sak med andras killar/tjejer! Man har olika smak och en del av "drömprinsarna" tycker jag är rent utav fula. :O

Sen tror jag att det är så att bebisar som liknar en själv ochens familj mer blir sötare i ens ögon. Ofta har jag hört folk säga "titta vilken söt bebis" och jag har verkligen inte förstått vad som är så sött.

• cillidi

Ja,så måste man ju kunna tänka. Kanske inte känns så kul men så tänker nog många. Jag med!

• Popflickan

Hehe, jag såg ett gammalt klassiskt Seinfeldavsnitt häromdagen, där en bekant till Jerry (om jag minns rätt) har fått barn och hela gänget är ute och hälsar på dem och ungen är visst så jämmerligt ful att Elaine knappt klarar av att se på honom!!

(Sen snor Kramer en massa humrar och alla (utom George) får se Georges span topless och han blir sur.. superkul avsnitt!)

Jag tänkte på den här tråden när jag såg det avsnittet!

• Anonym

Jag kan oxå tycka en del barn e fula och det känns ju så hemskt att tänka så.
    Men ÄNNU VÄRRE för mig är att om jag inte kan få biologiska barn så är jag rädd att vårt adopterade barn ska va fult!! F*N va jag skäms för mej själv när jag tänker så
    Nån mer som tänkt så?
    Det kommer givetvis inte vara så, men jag kan inte låta bli att tänka...

• Anonym

Jag tycker att sambons brors dotter är jätte ful. Men det säger jag inte till nån!
    Jag är elak!

• Anonym

Jag är oxå lite orolig att mitt barn ska bli fult......hemskt men sant! Jag vill så gärna ha ett riktigt vackert barn, tänk om man verkligen inte tycker sitt barn är gulligt!!!

• Anonym

Även om man kan se att det finns andra barn som har ett sötare yttre än sitt eget, så kan jag lova att du tycker att ditt eget barn är det gulligaste som finns! Så såna här tankar är inget att oroa sig för egentligen!

• Pima

Jag tycker också att vissa barn är otroligt fula =) så är det ju bara.
    Man kan inte tycka att Alla barn är söta/gulliga, de ser ju olika ut.

• Anonym (En till)

Varje gång jag ser min brorsdotter ( från hon var bebis) och än i dag 11 år senare så slås jag av att jag hon är så ful. Får dåligt samvete varje gång men är också orolig över om hon kommer bli mobbad i skolan. Tror att den stackars tjejen är den fulaste unge jag sett och hoppas att det kommer ske en förvandling i puberteten. Naturligtvis har jag aldrig sagt något till min bror och hans fru.

• Anonym (Tess)

Tycker inte ens att det är hemskt att tycka att en bebis är ful. Alla är inte vackra eller söta (sånt är ju dessutom är väldigt subjektivt). Det betyder ju inte att de är mindre värda eller sämre människor.

Självklart säger jag inte något, det skulle ju bara vara elakt.

• Anonym (...)

Tycker rätt så ofta att andras barn är fula, åtminstone de första tre åren. Stora huvuden, små ögon, jättestor uppnäsa, utstående öron och allt vad det kan vara... många fula barn har dock blivit helt ok eller till och med riktigt söta när de har växt till sig. Det är tröstande att veta! Håller med om att man känner sig ytlig och elak när man dömer barns utseende, men sådan är människan... dock: Att man tycker att en person är ful betyder ju inte att man inte kan tycka om denne.

• Anonym (Uff)

Jag tycker många ungar är fula, det har jag alltid gjort. Skäms noll, varför ska jag göra det? Det är väl föräldrarna som ska skämmas i så fall som fått såna fula barn. Inte jag.

Svar på tråden Fula barn - skäms!!!!!