• Juno

Motorcykelsemester-önskar tips inför resan

På lördag ger vi oss ut på vårt första motorcykelresa. Vi kör från Skåne till Stockholm och sen över till Finland. Vi åker båda på en motorcykel så vi kan inte ha så mycket packning med oss. Vad bör vi tänka på inför vårt (förhoppningsvis) sista barnlösa äventyr på mycket länge?

/Spättan Juno

• Svar på tråden Motorcykelsemester-önskar tips inför resan
  • Juno

Tack Vem vet! Vi kör försiktigt, vi väntar ju barn

Någon med tips?

• frulan

Vad har ni för hoj? Åker ni fort eller gliiider
    Om ni glider, vi gjorde som så att vi tittade ut småvägar i stället för att åka på motorvägen. Sen när man väl kom fram till vissa småvägar så råkade det vara grus i 18 miiiil typ, då fick vi vända

Regnställ har ni redan tänkt på hoppas jag, det hade inte vi. Maken satte vivopåsar på fötterna Sen åkte vi in på en stormarknad och köpte varsitt regnställ, vilken lycka!

Har ni sidoväskor? De sväljer ju ganska mycket. Jag brukar ha en stor ryggsäck som vi packar med alla lätta saker.

Brukar ni åka hoj tillsammans? Vi har ett litet kodspråk.
    3 knack på hjälmen är kisspaus (stanna så fort som möjligt), 2 rökpaus (stanna när du känner att det är lägligt) osv

Det var de tips jag kunde komma på...
    Ha det så underbart! Är väldigt avis!!! Vi åker inte hoj ofta nu pga hunden... vi ska lämna bort honom några dagar i sommar så vi kan åka på en tur.
    Måste kämpa på här nu så jag kommer i skinnstället, byxorna får jag inte upp över höften längre...

• Juno

Vi har en "sport-touring", tror jag att det heter. Vi kör hellre krokigt än fort iallafall
    Vi har en karta där fina mc-vägar är utmärkta.

Regnställ har vi inte men mc-ställen ska vara "water-proof" så det blir upp till bevis
    Vi har två sidoväskor, en toppväska och en tankväska. Försöker få mannen att tycka att det vore bra med en ryggsäck också när man gör mindre utflykter.

Hur gjorde ni med mat under resan? Det blir ju ganska dyrt att äta ute två gånger om dagen samtidigt som det är svårt att få plats till kylväska.

• frulan

Håller med om krokigt Man är ju otroligt nära naturen och det är så härligt. Trist att prutta fram på en motorväg.
    Bra karta! Vi fixade ingen innan vi stack utan vi kollade en vanlig karta efter mindre vägar.

När det regnar kryper vattnet in överallt, det är det som är jobbigt... t ex i skorna. Ni kanske har stövlar? Vi hade "vanliga" skor och byxorna är lite utsvängda så fötterna blev dyblöta! Därav den lilla lösningen med vivo-kassar runt vaderna

Vet inte vad en toppväska är... ligger den över "baken" på hojen?
    Ryggsäck är himla bra tycker jag

Vi stannade och åt varje gång. Vi brukar ha lite frukt, vatten och så med oss.

• jasminen

Mat:
    Påssoppor,vatten med i en tom saftdunk.(som man fyller på med rent,nytt vatten i när man tankar)
    mararoner å konserver funkar alltid om ni stannar å kokar själva i ett "campingkök"

Kolla också vägbyggen,så att ni kan ta omvägar å inte behöver köra på dåliga grusvägar i 3-4mil åt gången

Även om det heter att alla väskorna ska va vattensäkra(men våra är gamla också) så packar vi alltid in våra saker i plastpåsar för ibland har det läckt in å då är ju allt vått.
    Och det är lättare å ta med sig saker ur en väska då du inte behöver ta allt utan kan sätta i en plastpåse det du behöver å gå iväg.

Sätt sånt ni behöver ofta i tankväskan eller toppväskan så att ni lätt kommer åt det.

• frulan

Jaaa, det missade jag ju! Vi packar oxå allt ömtåligt (kläder mm) i påsar ifall regnet kryper in (vilket det gör)...

Bra att ha lite papper i fickan oxå så man kan torka av visiret då o då, man kraschar ju in i diverse småkryp (rip)...

• Juno

Frulan - Jag packar ner ett gäng vivo-påsar för säkerhets skull

Toppväska sitter bak på cykeln, bakom ryggen på mig.

Soppa var en bra idé. Har nog inte plats till stormköket, men en termos med varmt vatten till soppa och kaffe låter bra.

Fler tips?

• frulan

Är det er allra första tur förresten?
    Vad har du för skor? Bra att ha en ganska rejäl klack så man inte glider av fotstödet.
    Glöm inte att fläta håret (om du har långt) eller stoppa in det i jackan, blir en stor tova annars (i alla fall mitt, förstår inte de som kan ha löst, flygande hår...)

• jasminen

Ryggsäck är säkert bra om du är beredd å orkar ha den på ryggen när ni åker,det blir rätt tungt i längden att ha nåt på ryggen.
    Jag föredrar att inte ha nån.
    Reservnycklar till mc-n+till väskorna.
    Vi gör så att jag har ett set å gubben ett,inget skoj å tappa nycklarna då du är flera mil hemifrån.

• jasminen

Hur länge ska ni vara ute?
    Ska ni bo på hotell,camping,vänner?
    På en camping kan man ju lätt koka mat till sig,de har ju såna där gemensamma utrymmen man får använda.

• jasminen

Vi har varit ut minst en gång varje sommar i 1-2veckor innan vi fick barn.
    Vi har alltid campat eller hyrt en stuga nånstans.

• Juno

Det är vår första långtur - har bara kört här hemomkring tidigare
    Vi ska vara några nätter hos vänner och resten på vandrarhem eller campingstuga. Eftersom vi bara har en cykel är det lite krångligt att ta med tält och sovsäckar.

Är det kul då? Får man inte bara ont i baken och blir uttråkad? *nyfiken och lite nervös för att jag inte ska gilla det och vilja hem efter två dagar*

• jasminen

Vi har också bara en cyckel,men vi har ingen toppbox utan har en stor vattentät påse där vi har tält å sovsäckar.Å så har vi alltid med så att vi kan koka mat då vi vill
    Vi har också en "sport touring" som ni har så jag vet hur svårt det är å packa!
    Ta sånt i klädväg som kan kombineras ihop för flera tillfällen.

Det är jättekul!!
    Man upplever allt på ett helt annorlunda sätt än då man åker bil,allt är så "nära" å så känner man alla dofter
    Men du kommer att få ont i baken-"lädersmak i häcken" men det blir bättre efter några dar,man vänjer sig
    Tror att du kommer å bli riktigt "biten" -en gång motorcyckelfantast-alltid motorcyckelfantast

• jasminen

Glöm inte simgrejer å ta shampo å hygienarticklar i "mini-förpackningar".
    Toapapper!

• frulan

Det är superhärligt!
    Man är så nära naturen och känner som sagt alla dofter.
    När vi tog vår första långtur så fick jag ganska ont i huvudet av hjälmen... Den var sprillans ny o jag hade "gått in" den lite hemma innan. Såg kul ut
    Men, den satt ju som den skulle (enligt försäljaren i alla fall) och jag tyckte den tryckte på lite, så vi stannade nästan varje timme och luftade huvudet lite.
    Tre knack på hjälmen med andra ord

Jag har så himla skön spättakudde så jag får inte ont

Du kommer få det jättehärligt, var inte orolig!

• Juno

Hej på er

Hemma igen! Tack för tipsen! Det var guld värda. Och det impade på maken att man kan använda FL till sånt som har med MC att göra Det var jättehärligt! Tyvärr började drev och kedja krångla i Helsingfors så vi kom inte så lånt i Finland. Vi fick vända hem i sakta mak så att inte allt ihop skulle haverera. Men vi kommer ingen nästa år! Om vi inte har barn då förstås.

Kramar från Juno med sittvalkar i baken

• jasminen

Vad bra att ni haft en trevlig resa!
    Hoppas ni har bättre tur nästa gång

• frulan

Va kul att ni hade det fint!
    Japp, FL är bra till mycket

Hoppas nästa resa blir lite mer som ni tänkt er

Svar på tråden Motorcykelsemester-önskar tips inför resan