• Indiansommar

Vad har du fluff till???

Jag har precis lärt mig något nytt här på FL idag, nämligen vad FLUFF är!!! Det låter så gott, jag har inte testat än själv men jag undrar nu vad du har din fluff till?? Vad tycker du är godast att ha i grädden?

Nyfiken!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-02 13:46
    Så här gör man!

3dl vispgrädde
    180g dumlekolor (t ex)

Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.

Det är viktigt att den får bli riktit kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!

Tack lalasmama för receptet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 13:31
    När det gäller Ahlgrens bilar...ta en tredjedels påse!

Tack annelotion för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-14 11:34
    Det här blev ju en riktigt populär tråd!! Kul att så många håller den vid liv! Jag är tyvärr lite dålig på att kolla av den själv, så vill ni ha något bra tips inlagt i TS som alla kan ta del av så inboxa mig. Förstår om inte alla orkar läsa hela tråden nu när den blivit så lång!!!

• Svar på tråden Vad har du fluff till???
  • Zofye

Fluff???
    Vad är det??
    Det låter... eh... fluffigt, som typ nått skum eller liknande

• Bevabus

läs tidigare inlägg i tråden så får du reda på hur man gör det

Zofye skrev 2008-09-02 13:36:59 följande:
    Fluff???Vad är det??Det låter... eh... fluffigt, som typ nått skum eller liknande
  • Zofye

Men jag är väl trög...
    Är det bara att vispa ihop grädde med nån sorts godis??

Bevabus skrev 2008-09-02 13:42:30 följande:
    läs tidigare inlägg i tråden så får du reda på hur man gör det
  • Bevabus

Du ställer det på en platta med 3 dl grädde i, du kan ha vilket godis som helst...allt ifrån ahlgrens bilar till dumle-kolor
    Du har på låg värme på spisen, det får inte koka.
    Sen övervakar du det och rör om då och då...sakta men säkert så smälter godis och blir en slät smet utav det med grädden.
    Du låter det stå i kylen minst 6 timmar och sen vispar du det dagen därpå, precis som med grädde. Så får du FLUFF

Zofye skrev 2008-09-02 13:48:30 följande:
    Men jag är väl trög...Är det bara att vispa ihop grädde med nån sorts godis??
  • Zofye

Det låter ju enkelt.

Kanske ska prova det nån dag

• Bevabus

Gör det!
    Jag prövade dumle-fluff och åååhhh....aldrig att jag har nåt annat i en tårta nånsin igen, det var så himla gott!!!
    Dessutom så är det ett väldigt roligt samtalsämne

Zofye skrev 2008-09-02 13:56:51 följande:
    Det låter ju enkelt. Kanske ska prova det nån dag
  • Bevabus

Oupps..råkade skicka iväg det lite tidigt...

Jag bjöd på tårtan på en släktträff och alla var förundrade över fluffet haha Ingen kunde tro att man kunde smälta godis sådär...

Bevabus skrev 2008-09-02 14:21:45 följande:
    Gör det!Jag prövade dumle-fluff och åååhhh....aldrig att jag har nåt annat i en tårta nånsin igen, det var så himla gott!!!Dessutom så är det ett väldigt roligt samtalsämne
  • Lady S 83
    Bevabus skrev 2008-09-02 14:22:27 följande:
    Oupps..råkade skicka iväg det lite tidigt...Jag bjöd på tårtan på en släktträff och alla var förundrade över fluffet haha Ingen kunde tro att man kunde smälta godis sådär...
    vad hade du till??
  • Bevabus

Marsankräm i understa lagret och sen dumle-fluff i det övre.
    Sen hade jag ett lager sugarpaste ovanpå. Det föreställde en golfboll Fick receptet utav en person i tårttråden

Lady S 83 skrev 2008-09-02 14:34:31 följande:
    vad hade du till??
  • Loco Madre

Har alltid olika "fluffar" eller mousser i tårtor, blir alltid succé.

Svar på tråden Vad har du fluff till???