• Indiansommar

Vad har du fluff till???

Jag har precis lärt mig något nytt här på FL idag, nämligen vad FLUFF är!!! Det låter så gott, jag har inte testat än själv men jag undrar nu vad du har din fluff till?? Vad tycker du är godast att ha i grädden?

Nyfiken!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-02 13:46
    Så här gör man!

3dl vispgrädde
    180g dumlekolor (t ex)

Hetta upp vispgrädden i en kastrull. Lägg i kolorna och smält dem under omrörning på svag värme. Låt svalna ett par timmar i kylen. Vispa sedan, helst med elvisp, till en fluffig kräm.

Det är viktigt att den får bli riktit kall innan man vispar den annars kan den skära sig lätt!

Tack lalasmama för receptet!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-03 13:31
    När det gäller Ahlgrens bilar...ta en tredjedels påse!

Tack annelotion för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-11-14 11:34
    Det här blev ju en riktigt populär tråd!! Kul att så många håller den vid liv! Jag är tyvärr lite dålig på att kolla av den själv, så vill ni ha något bra tips inlagt i TS som alla kan ta del av så inboxa mig. Förstår om inte alla orkar läsa hela tråden nu när den blivit så lång!!!

• Svar på tråden Vad har du fluff till???
  • Winglur

Hej.
    Vad har man mer än själva fluffen?
    Alltså typ dumle fluff på ett lager lr har man det på alla lager?
    har man bär till?

• Bevabus

Fluffet är som vilken fyllning som helst i tårtan.
    Du behöver inte ha nånting till alls
    Du kan ta marsankräm på ena lagret och fluff på andra.
    Eller om du vill chokladfromage på ena lagret och fluff på andra. Helt upp till dig själv vad du tror blir godast

Winglur skrev 2008-09-07 14:29:39 följande:
    Hej.Vad har man mer än själva fluffen?Alltså typ dumle fluff på ett lager lr har man det på alla lager?har man bär till?
  • Tullemi

Jag testgjorde lite Dumlefluff igår, ca 1 dl grädde och 6-7 Dumlekolor. Och nu vet jag inte om det ens finns kvar till att vispa upp, för jag mumsade i mig det mesta med sked. Mumselimums.

• Bevabus

hahaha

Tullemi skrev 2008-09-07 16:25:50 följande:
    Jag testgjorde lite Dumlefluff igår, ca 1 dl grädde och 6-7 Dumlekolor. Och nu vet jag inte om det ens finns kvar till att vispa upp, för jag mumsade i mig det mesta med sked. Mumselimums.
  • Winglur
    Bevabus skrev 2008-09-07 16:09:31 följande:
    Fluffet är som vilken fyllning som helst i tårtan.Du behöver inte ha nånting till alls Du kan ta marsankräm på ena lagret och fluff på andra.Eller om du vill chokladfromage på ena lagret och fluff på andra. Helt upp till dig själv vad du tror blir godast
    Ok. Tack. :)
  • miss alm

Någon som har förslag på vad man kan ha för fluff som matchar hallonsmak?

• rosita333

vit choklad ganache, mums:)

3,5 dl grädde och 300gram vit choklad. Hetta upp grädden, får ej koka.Smält chokladen däri.in i kylen över natten och visoa sedan.

• miss alm
    rosita333 skrev 2008-09-07 23:44:04 följande:
    vit choklad ganache, mums:)3,5 dl grädde och 300gram vit choklad. Hetta upp grädden, får ej koka.Smält chokladen däri.in i kylen över natten och visoa sedan.
    Gud, vad gott det lät, tack! Synd att det är så långt till helgen bara
  • Pebblas

Jag hoppar in och lägger en liten fråga. Jag tänkte ha dumlefluff i en tårta, kan detta gå bra tillsammans med vaniljmousse? Eller blir det bäst om man har en fluff / mousse fyllning och någonting annat som är lite mer "stadigare"?

• Tullemi

Jag tyckte nog att mitt dumlefluff blev rätt så tjockt. Mycket "stadigare" än bara vispad grädde. Och lööööjligt gott!!!!!!

Svar på tråden Vad har du fluff till???