• Bonanza

Inredningshjälp till vardagsrumsvägg sökes!

Jag har ett problem med en vägg i vårt vardagsrum. Kolla bilderna här: www.styleroom.se/album/2825 och svara där eller här.

Jag blir galen på hur det ser ut just nu!

• Svar på tråden Inredningshjälp till vardagsrumsvägg sökes!
  • CeeJay
    Bonanza skrev 2008-09-01 19:38:58 följande:
    Googla. Nej men väggdekorationer som man klistrar upp.www.formandfunction.se/
    Tack, fanns en del snygga grejer men shit pommesfrites vad dyrt..

Ja nått sånt skulle vara fint att piffa upp väggen med. Oftast när det känns tomt så är väggarna lite för "platta". Jag har samma problem i vårt sovrum och har tänkt mig "väggord" i någon lugn färgskala - får se vad det blir!
  • CeeJay

Eller gillar du/ni canvas-tavlor? I så fall är det bara att leta fram ett bra foto med fint motiv (barnen, huset, en sjö eller vad fasiken som helst) och skicka in för tryck. Blir lite personligare om man har en egen bild och det blir tydligen väldigt fint (har inte gjort någon själv men ska nog göra det till vårt vardagsrum).

• Bonanza
    CeeJay skrev 2008-09-01 19:43:43 följande:
    Eller gillar du/ni canvas-tavlor? I så fall är det bara att leta fram ett bra foto med fint motiv (barnen, huset, en sjö eller vad fasiken som helst) och skicka in för tryck. Blir lite personligare om man har en egen bild och det blir tydligen väldigt fint (har inte gjort någon själv men ska nog göra det till vårt vardagsrum).
    Vi har så mycket foton. Vi vill inte ha fler. Annars funderade vi också på det tidigare, men inte längre.
  • Emmeli

min mamma har fått dille på att köpa snygga tyger som hon gör tavlor av och sätter på väggarna.. skitsnyggt tyvärr har jag inga bilder på det =(

• IHateYourFace

Låt barnen härja med färg & kanske lite bladguld på en duk som ni kan spänna upp som en jättestor tavla.

• IHateYourFace

Eller så kan ju alla i familjen göra varsitt konstverk, så behöver de inte va så stora

• Sussie Pelle

Nu vet inte jag hur resten av rummet ser ut men jag hade nog ställt soffan där du har de blommiga tavlorna och haft tvn på väggen mittemot, då känns nog rummet ljusare då du får in ljus på soffan. Fotöljen hade jag låtit stå kvar på samma vägg men kanske lite mer centrerad och ställt en golvlampa och kanske en stor blomma bredvid (för mysfaktorn).
    Tavellisterna hade jag velat ha ihop så att det blir en lång, då kanske den känns mer enhetlig. På tavellisterna hade jag nog velat ha ljuslyktor och tavlor i olika storlekar.. jag hade kanske tillochmed satt dit en till rad ovanför den befintliga tavellisten.
    jadu, det är svårt det där.. Men lite mer kontraster kanske för i övrigt är det väldigt fina färger.
    Hoppas du hittar en lösning.

• Bonanza

Sussie Pelle skrev 2008-09-01 22:07:43 följande:

Nu vet inte jag hur resten av rummet ser ut men jag hade nog ställt soffan där du har de blommiga tavlorna och haft tvn på väggen mittemot, då känns nog rummet ljusare då du får in ljus på soffan. Fotöljen hade jag låtit stå kvar på samma vägg men kanske lite mer centrerad och ställt en golvlampa och kanske en stor blomma bredvid (för mysfaktorn). Tavellisterna hade jag velat ha ihop så att det blir en lång, då kanske den känns mer enhetlig. På tavellisterna hade jag nog velat ha ljuslyktor och tavlor i olika storlekar.. jag hade kanske tillochmed satt dit en till rad ovanför den befintliga tavellisten.jadu, det är svårt det där.. Men lite mer kontraster kanske för i övrigt är det väldigt fina färger. Hoppas du hittar en lösning.
    Så hade vi det möblerat förut. Det blev inte alls bra utnyttjande av rummets yta.
  • Popi

En större tavla på väggen löser tomhetskänslan.
    Men mitt spontana intryck av bilderna är att fåtöljen fått en alldeles för "inklämd" position bakom tv-bänken.

• 2timearound

Det skulle kunna passa med en riktigt stor vit ram klädd med tyg inuti. Ramen gör du enkelt själv med list från byggvaruhus. Någon ganska bred och vitmålad. Eftersom du har lite "shabby"-inspirerad stil så kanske något mjukt, rosigt tyg? Tygtavlor är bra eftersom det är lätt att ändra intryck beroende på säsong. Vid den sköna läsfåtöljen kanske ett litet runt vitt bord att ställa tekoppen när ni läser och slappnar av.

Textil och struktur brukar vara det snabbaste sättet att ge mer värme till ett rum.

Om det finns behov och utrymme så skulle man kunna ha ett smalt sideboard mot väggen där man kan ha lite magasin och ljus och någon snygg korg.

Bla, bla, bla.....det snackas jävligt mycket skit på fl.
  • CeeJay
    Bonanza skrev 2008-09-03 19:31:47 följande:
    Jag är lite inne på att ha en tygtavla med det här tyget, men tänkte att det kanske helt skär sig mot stilen i övriga rummet, och därför blir fult?www.tyg.se/Tyger/Dekotyger/Tyger-med-seriefig...
    Jag gillade inte tyget Passar bättre i ett barnrum..
  • 2timearound
    Jag är lite inne på att ha en tygtavla med det här tyget, men tänkte att det kanske helt skär sig mot stilen i övriga rummet, och därför blir fult?www.tyg.se/Tyger/Dekotyger/Tyger-med-seriefig...
    Det är ett jätteläckert tyg! Men inte till det rummet du har .
  • Bonanza
    2timearound skrev 2008-09-03 22:22:10 följande:
    Jag är lite inne på att ha en tygtavla med det här tyget, men tänkte att det kanske helt skär sig mot stilen i övriga rummet, och därför blir fult?www.tyg.se/Tyger/Dekotyger/Tyger-med-seriefig
    ...Det är ett jätteläckert tyg! Men inte till det rummet du har .
    I know! Jag blir galen. Snart river jag väggen.
  • 2timearound

Om du vill använda tyget så kan du anpassa resen av rummet runt det. Måla väggen klarblå, ta bort roskuddarna, byt gardiner och köp en modern golvlampa. Det blir nog kanon, frågan är om det kommer att passa till resten av huset?

Om du vill stanna på shabby-temat kanske du ska försöka hitta något mörk/ljus-grönt blommigt tyg. Det finns fantastiska tyger hos t ex Målerifabriken i Alvik och Björklund & Wingqvist på Kungsholmen. Båda i Stockholm.

• IHateYourFace
    Bonanza skrev 2008-09-04 14:45:16 följande:
    Vad fäster man tyget på egentligen? Frigolit?
    Jaa gör det. De blir nog riktigt originellt & bra! Men om frigoliten trillar sönder kan du ju prova med en ram av (trä) lister.
Svar på tråden Inredningshjälp till vardagsrumsvägg sökes!