• Anonym (besviken)

Pappa vill inte gå i borgen

Jag har chansen att köpa lägenheten som ska ombildas till bostadsrätt för 1 000 000 kr. Jag jobbar deltid (timvikarie)och har för liten inkomst för att ta lån. Frågade pappa om han ville gå i borgen, men had sa nej. Han är egen företagare och har redan ett rätt stort lån på sitt och sambons hus (som han har flera barn med). Känner mig så besviken...

• Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen
  • Chivasreal

Ja men har ts inga pengar till själva insattsen så hur ska de gå då då får hon både lån å hyra på det låner lär va ganska dyrt eller hur?

• marsipan tomte

Förstår din pappa men lilla du vad tänker du med då?

Ett miljon lån och bara jobba deltid som tim vikarie de kommer ju aldrig att gå ihop

Nej ett tips vänta tills du har en bättre ekonomi och ett fast jobb.... sedan kan du köpa bostad

Lycka till

• marsipan tomte

En fråga ts.... vad skulle du få betala på detta lån då?

Har du kollat att du verkligen har råd med ett så högt lån....

• Anonym

Hej Ts

Varför bli besviken över det svar din pappa gav dig?

Han vill väl inte riskaera sin familj att bli bostadslösa och gud vet allt.

Ett tips TS flytta till något billigare

• pheeeps

Det är väl bättre att vänta tills du kan ta lånet själv, då har du ju råd att bo därmed.

• Oklok

varför inte kolla med din pappa direkt om han kan va borgenär så köper ni den och säljer den direkt och delar på pengarna som ni får i vinst eftersom den är värd en halv miljon mer än inköpspris?
    Kan förstå din pappa att han inte vill va borgenär men här har ni ju chans att tjäna en hacka!

• Anonym

Jag skulle ALDRIG ALDRIG någonsin gå i borgen för någon överhuvudtaget! Anledningen är att om personen iNTE betalar så blir jag FULLT betalningsansvarig. Det skulle jag inte under några som helst omständigheter riskera.

TS, du skriver att din pappa har eget företag och egna lån på ett hus tillsammans med sin sambo. Han har väl räknat och insett att skulle du av någon anledning inte ha betalningsförmåga, så skulle han sätta sin ekonomi på spel - han har kanske inte heller råd att dra ett lån till på 1.000.000.

JAg förstår att du är besviken, för att få chans att köpa en lägenhet till det priset i innerstan är ju riktigt riktigt bra.
    Fast det känns tyvärr inte som om du egentligen har betalningsförmåga. Vilket banken uppenbarligen inte heller tycker.

Finns det möjlighet att du kan få jobba mer? Kan du få en fast tjänst? Finns det möjlighet att du kan få ett annat jobb?
    Eller varför inte ett x-tra jobb?

Hoppas att det löser sig!

• Anonym (besviken)

Men kan man inte bo kvar och hyra lägenheten av bostadsrättsföreningen? Eller måste man verkligen flytta?

• Anonym (354)

Man får rätta mun efter matsäcken, TS. Och hur skulle du känna dig om din pappa var tvungen att gå i konkurs, eller åtminstone sälja SITT hus för att du inte kunnat betala lånet?

Du befinner dig i ett osäkert ekonomiskt läge och det är taskigt av dig att kräva att din pappa ska ta ansvaret för det. Du är trots allt vuxen, eller hur?

• Chivasreal

Du kan alltid höra med föreningen

Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen