• Anonym (besviken)

Pappa vill inte gå i borgen

Jag har chansen att köpa lägenheten som ska ombildas till bostadsrätt för 1 000 000 kr. Jag jobbar deltid (timvikarie)och har för liten inkomst för att ta lån. Frågade pappa om han ville gå i borgen, men had sa nej. Han är egen företagare och har redan ett rätt stort lån på sitt och sambons hus (som han har flera barn med). Känner mig så besviken...

• Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen
  • Hallontårta

Nej, jag tror inte de kan slänga ut dig. Vad jag vet, i de fall där lägenheter ombildats till bostadsrätter, så får de som inte vill köpa lghten hyra den av föreningen istället. Kolla upp detta så slipper du oroa dig!

Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 14:51:41 följande:

Men kan man inte bo kvar och hyra lägenheten av bostadsrättsföreningen? Eller måste man verkligen flytta?
  • appapp2

Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 14:51:41 följande:

Men kan man inte bo kvar och hyra lägenheten av bostadsrättsföreningen? Eller måste man verkligen flytta?
    du kan lugnt bo kvar. du kan dessutom välja att köpa lägenheten inom ett år efter ombildande. så du har minst ett år på dig att hitta ett jobb som betalar tillräckligt för att ge dig möjlighet att låna.
    tänk dock på att priserna rasar på borätter just nu....
  • Hallontårta

Precis. Jag kom också att tänka på att eftersom det är en nybildad förening (har den flera fastigheter? många medlemmar? god ekonomi?) så kan det vara osäkert. Skulle det inte gå bra för föreningen förlorar du dina pengar. Då är det nästan säkrare att hyra något år och sedan eventuellt köpa loss den.

appapp2 skrev 2008-09-02 15:00:01 följande:
    Anonym (besviken) skrev 2008-09-02 14:51:41 följande:du kan lugnt bo kvar. du kan dessutom välja att köpa lägenheten inom ett år efter ombildande. så du har minst ett år på dig att hitta ett jobb som betalar tillräckligt för att ge dig möjlighet att låna.tänk dock på att priserna rasar på borätter just nu....
  • Kloss

Att gå i borgen är samma sak som att själv låna ut beloppet till nån.
    Han belastar sin kreditvärdighet som han skulle kunnat nyttja till att låna till sej själv.

Jag skulle aldrig gå i borgen för nån.
    Inte ens min egen son.

Var och en får själv bygga upp sin kreditvärdighet.
    Dock kan jag hjälpa honom med det.

Det låter lite väl stort belopp med tanke på din inkomst.
    Det kan ju vara så att din far hjälpt dej från att hamna i en skuldfälla ...?

• storhumlan

Att gå i borgen för ngn skulle jag aldrig göra.

Tycker man ska ha så pass god ekonomi så man inte behöver en borgenär.

Att din pappa sa nej till dig kan jag förstå. Du har inget fast jobb utan är timvik.

Han har egen firma som sätts i spel om du missbrukar bankens lån.

• Micke Geting

En god vän till mig stog för 1 år sedan inför samma dilemma.
    I centrala Göteborg bodde han i en liten lägenhet och där ombildades till bostadsrätt.
    375 000:- skulle han få betala för sin, men inga sparade pengar och arbetslös.
    Hans farsa är egen företagare och rätt tät, så han lånade ut pengarna. Just nu idag , ett år senare, har min kompis sin lägenhet ute på www.svenskfast.se och utropspriset börjar på 795 000:- men lär landa över miljonen.

Tro fan att man frågar sin farsa om hjälp vid ett sådant tillfälle.

• PetterL

Citat från konsumentverkets hemsida www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp&lngArticleId=5574:
    "De hyresgäster som inte vill köpa sin lägenhet får bo kvar precis som förut. De blir då bostadsrättsföreningens hyresgäster och får betala hyra till föreningen.

En hyresgäst som ångrar sig och vill köpa sin lägenhet har rätt att göra det, men bara inom ett år efter det första erbjudandet. Det händer då att föreningen tar ut en så kallad upplåtelseavgift av dem ? om föreningsstadgarna tillåter det. Efter ett år har hyresgästen ingen laglig rätt att kräva förköpsrätt eller ett visst pris."

Tänk vad mycket information man kan hitta på mindre än 30 sekunder med Google...

• SomeOone
    PetterL skrev 2008-09-02 15:13:19 följande:
    Citat från konsumentverkets hemsida www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artik...:"De hyresgäster som inte vill köpa sin lägenhet får bo kvar precis som förut. De blir då bostadsrättsföreningens hyresgäster och får betala hyra till föreningen.En hyresgäst som ångrar sig och vill köpa sin lägenhet har rätt att göra det, men bara inom ett år efter det första erbjudandet. Det händer då att föreningen tar ut en så kallad upplåtelseavgift av dem ? om föreningsstadgarna tillåter det. Efter ett år har hyresgästen ingen laglig rätt att kräva förköpsrätt eller ett visst pris."Tänk vad mycket information man kan hitta på mindre än 30 sekunder med Google...
    haha jag tänkte precis kopiera o sätta in samma sak :)
  • Anonym

vi bor en en bostadsrätt och har lån på 1.350 000:- och en avgift på 3700:-/mån och det kostar oss ca 10000:- om inte mer att bara bo här..

• Anonym (besviken)

Va bra att man kan bo kvar och hyra! Tack för info. På ett sätt kan jag förstå min pappa eftersom företaget är ganska nytt och han och sambon redan har ett stort bolån. Om jag fixar ett fast jobb med okej inkomst inom ett år kanske jag kan köpa senare.

Svar på tråden Pappa vill inte gå i borgen