• Anonym (i behov)

    ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?

    hej ngn som vet hur stor den klumpsumma man får av soc till  säng och köksmöbler. Var länge sedan jag var på soc så jag vet inte hur det funkar numer, inte det möbelbidrag man får inkluderat varje månad utan det man kan få när man behöver något akut.

  • Svar på tråden ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?
  • Anonym (i behov)

    det här var ett tillfälle pga skilsmässa och handlar inte om hur många barn jag har - min man tog hälften när han flyttade vilket lämnade oss i en situation då jag inte  hade råd med både räkningar och nya/begagnade möbler  - går inte på soc innan och inte efter nu heller

  • Anonym

    jag brukar söka på skoj skull på blocket "bortskänkes" där kan man hitta mycke som man har användning för.

  • Ensam med 5
    Anonym skrev 2008-09-20 14:51:55 följande:
    Ensam med 5 skrev 2008-09-19 09:16:58 följande: Jag ville gärna ha fler barn,men ansåg inte att jag hade råd.Men jag kan koka soppa på en spik.
    ? ja och?    det är¨väl inte fel att be om hjälp till möbler så barnen har en säng att sova i om en oväntad situation såsom skilsmässa uppkommit och man fått dela på möblerna - istället för att barnen ska vänta tills man har råd - eller ska man  planera in alla möjliga scenario innan man skaffar varje barn? är livet verkligen så planerbart?
    Förlåt att jag finns och tränger mig på och förstör
  • enny signatur

    Anonym (Vadå) skrev 2008-09-19 09:27:43 följande:


    Svar på #22dum i huvudet, man får väl rätta munnen efter matsäcken. Kanske inte skaffa fler barn än man kan ta hand om? Finns så många här på FL som klagar på sin ekonomi och när man sen ser att de har ett flertal barn så undrar man ju. Har själv två barn och haft ansträngd ekonomi men jag skulle ju inte ens fundera på att skaffa fler eftersom ekonomin inte tillåter det.
    ja för situationen kan inte förändras, eller?
    så tills dess sover an på golbvet?det är vannvård!
  • Anonym

    Hade inte barnen säng innan skilsmässan?
    En bekant sover med barnen i en beg hörnsoffa,det går det med.
    kostade 50:- på auktion.

  • Anonym (x)

    Ett stort fel i det här otroligt bidragsvänliga landet är att folk har blivit alldes för bortskämda och vana vid att allt de vill ha ska serveras dem och därför anser de sig inte längre behöva ta något eget ansvar för sin ekonomi.Katastrof!

  • Anonym (ME)
    Anonym (i behov) skrev 2008-09-20 07:56:18 följande:
    det här var ett tillfälle pga skilsmässa och handlar inte om hur många barn jag har - min man tog hälften när han flyttade vilket lämnade oss i en situation då jag inte  hade råd med både räkningar och nya/begagnade möbler  - går inte på soc innan och inte efter nu heller
    Jag vet inte ens om du kommer få något möbelbidrag från soc om du nu inte ens lever på bidrag från dem i nuläget. Då är du ju så att säga självförsörjande och få köpa för de pengar du har. Soc betalar väl inte bara ut för att någon helt apropå behöver möbler?
  • Anonym (i behov)

    jag har redan fått bidraget och jo visst hade barnen varsin säng men de hade inte 2 sängar var

  • Anonym

    Varför har du inte möbler? Det är ditt ansvar att ornda med möbler, bara i absoulta nödfall kan man få bidrag till det.

    Skiljer man sig får man ordna det på egen hand, det är så folk får göra när man skiljer sig vare sig man har pengar eller inte.

  • Anonym (Moraltant)

    När jag flyttade hemifrån, hade jag inga pengar. I lgh jag hyrde i andra hand fanns det en bäddsoffa, det var länge min enda möbel. Senare fick jag en fåtölj och ett bord av min far. Det var allt jag hade i den lgh. I nästa lägenhet hade jag sängen som jag haft hos min mor. Fick ett litet kökbord och ett skåp av en syster (båda dessa möbler har jag fortfarande kvar) sedan köpte jag en bokylla och två stolar. Det var vad jag hade i den lgh. Till nästa lägenhet köpte jag en soffa och ytterligare två bokhyllor. Som soffbord änvände jag det jag fick av min far något år tidigare. Jag var ung. Hade ett lågbetalt jobb, mina föräldrar hade inte sådan ekonomi att de kunde hjälpa mig ekonomiskt, jag hade heller inget bankkonto som väntade på att jag skulle bli vuxen.

    Flera av dessa möbler har jag forfarande kvar än idag, t ex står datorn på det köksbord jag fick av min syster för ca 15 år sedan. Idag har jag även andra möbler. Jag har sparat ihop pengar och köpt möbler genom åren. En ny säng fick jag i 30-årspresent. Är det inte så här folk gör? Skaffar det de kan till en början, sedan samlar på sig saker och möbler under livets gång?

  • Anonym (i behov)
    Anonym skrev 2008-09-26 22:03:58 följande:
    Varför har du inte möbler? Det är ditt ansvar att ornda med möbler, bara i absoulta nödfall kan man få bidrag till det. Skiljer man sig får man ordna det på egen hand, det är så folk får göra när man skiljer sig vare sig man har pengar eller inte.
    för att jag inte har pengar efter skilsmässan - välkommen till verkligheten
  • Anonym (i behov)

    vad vissa människor inte verkar veta är att vid en skilsmässa får man dela på allt

    en del människor har ingen buffert

    en del lever på existensminimum även som gifta

    tack ni som svarade på frågan som var en faktafråga

    och ni med alla påhopp - hoppas ni får känna av den hårda verkligheten ngn gång så ni får lite empati

  • Anonym (suckar**)

    skit i puckona!! Du har betalat genom din skatt det du får av soc. Vi betalar in skatt och får sen tillbaka när man är i nöd. Självklart ska du och dina barn ha möbler. Inget fel att vid en skillmässa eller annan nödsits be om hjälp. Tycker man är lie väl barnslig och stolt om man inte fixar att be om hjälp när man behöver det. Förhoppningsvis behöver man det inte hela livet och när man sen har ett förvärvsarbete (om man inte redan har det) betalar man igen det man fått genom skatten.


    Anonym (i behov) skrev 2008-09-27 07:42:45 följande:
    vad vissa människor inte verkar veta är att vid en skilsmässa får man dela på allten del människor har ingen bufferten del lever på existensminimum även som giftatack ni som svarade på frågan som var en faktafrågaoch ni med alla påhopp - hoppas ni får känna av den hårda verkligheten ngn gång så ni får lite empati
  • Anonym (ssss)

    Anonym (i behov) skrev 2008-09-27 07:34:00 följande:


    för att jag inte har pengar efter skilsmässan - välkommen till verkligheten
    Just det välkommen till verkligeheten, det blir så när man väljer att skilja sig....
  • Anonym (suckar**)

    va?? så du tycker att det är bättre att leva i ett dåligt förhållande än att ta soc... ok. Då hoppas jag att du blir misshandlad, bedragen och utnyttjad i ditt förhållande för då skulle du kanske med "välja" att skilja dig.


    Anonym (ssss) skrev 2008-09-27 08:55:31 följande:
    Anonym (i behov) skrev 2008-09-27 07:34:00 följande:Just det välkommen till verkligeheten, det blir så när man väljer att skilja sig....
  • Ensam med 5

    Anonym (ssss) skrev 2008-09-27 08:55:31 följande:


    Anonym (i behov) skrev 2008-09-27 07:34:00 följande:
    Just det välkommen till verkligeheten, det blir så när man väljer att skilja sig....
    gud så pantad -är du rabiat kristen eller?
  • Anonym (mitt jobb)

    TS. Om du inte har rätt till försörjningstöd idag så kan du heller inte få några bidrag till möbler. Om du har om än så lite över normen för bidrag över i inkomst varje månad så skall du använda de pengarna i första hand. Du kan inte gå till soc.för att ansöka om ett möbelbidrag. Det du får göra är att ansöka om ekonomiskt bistånd och se om du har rätt till det. Om du ligger under normen så kan du ha rätt till visst bidrag till möbler. Vad du får baseras på vad du har, vad du behöver och vad det kostar att tillgodose behovet, dvs. hur billigt du kan hitta det du inte kan vara utan. Om behovet av bistånd bedöms som kortvarigt så är det inte säkert att du kan få någon hjälp till möbler alls. Vissa saker kanske du anses kunna vänta med tills du får mer inkomst el. liknande.

  • Anonym (i behov)

    ja jag vet, och jag har redan fått möbelbidraget

    Anonym (mitt jobb) skrev 2008-09-28 10:48:03 följande:


    TS. Om du inte har rätt till försörjningstöd idag så kan du heller inte få några bidrag till möbler. Om du har om än så lite över normen för bidrag över i inkomst varje månad så skall du använda de pengarna i första hand. Du kan inte gå till soc.för att ansöka om ett möbelbidrag. Det du får göra är att ansöka om ekonomiskt bistånd och se om du har rätt till det. Om du ligger under normen så kan du ha rätt till visst bidrag till möbler. Vad du får baseras på vad du har, vad du behöver och vad det kostar att tillgodose behovet, dvs. hur billigt du kan hitta det du inte kan vara utan. Om behovet av bistånd bedöms som kortvarigt så är det inte säkert att du kan få någon hjälp till möbler alls. Vissa saker kanske du anses kunna vänta med tills du får mer inkomst el. liknande.
  • Anonym (nyfiken)

    väntar oxå på möbelbidrag ! lång historia TS hur mycket fick du ?

  • molle01

    Alla människor har rätt att söka. Socialtjäbsten går in o räknar vad du haft för inkomst de 3 senaste månaderna o har de överstigit normen blir det nej. Om inte så förhoppningsvis ja. OM inte pengarna ska gå till de svenska medborgare som är i behov av stöd och hjälp vart ska dem då gå. Sen håller jag med om att många inte alla människor missbrukar den förmån vi svenskar har. Men att klanka ner på en svenskar som vill ha hjälp i vårt egna land är absurt. Lägg er energi istället på var alla pengat till utländerna går för att hjälpa andra länder o deras invånare istället för våra egna.

Svar på tråden ngn som vet vad kan få i möbelbidrag av soc?