• Calles matte

Bara att acceptera, eller?

Mín man har två barn sedan ett tidigare äktenskap. De är 12 och 16 år gamla. Enligt min mening är dessa barn otroligt slarviga och det är ständigt tjafs hemma om att man måste hålla ordning hemma efter sig. Troligtvis ganska normalt i ett hem där det bor barn i den åldern men inte mindre irriterande för det.

För att ta ett exempel som det har varit stora problem med det sista så är det hur man beter sig i ett badrum. Jag anser att det tillhör normalt hyffs att t ex skölja ur handfatet efter att man spottat ut tandkrämen då man har borstat tänderna, se till att man inte lämnat spår efter sig i toalettstolen, torka upp efter sig om man dregglat över hela bänkskivan, hänga upp sin handduk efter det att man duschat, skölja sig om munnen efter tandborstning så att inte all tandkräm behöver hamna på handduken, stänga skåpsdörrar och lådor efter sig osv osv. Inget av detta är normalt för barnen i fråga och när jag kommer in i badrummet efter att de varit där så får jag alltid börja med att städa upp efter dem.

Självklart tycker jag detta är jobbigt och jag har därför bett min man att prata med sina barn om detta, vilket han också har gjort. Det blir dock ingen som helst förbättring. Min man anser att han har gjort vad han har kunnat i och med att han har pratat med sina barn och jag anser att så länge ingen förbättring sker så har han inte gjort tillräckligt. Nu har jag bestämt mig för att hädanefter så får min man städa på toaletten efter sina barn varje gång de varit där tills dess att det blir en lösning på problemet. Jag vill inte behöva ta konsekvenserna av att han och hans ex inte klarar att uppfostra sina barn.

Samtidigt undrar jag om jag har allt för höga krav. Det jag egentligen vill är ju att lösa problemen och få en boendemiljö som vi allihopa i familjen kan acceptera. Skulle gärna hjälpa min man att få barnen att förstå att deras beteende inte är acceptabelt också men jag vet inte hur. Jag är inte deras mamma och vill egentligen inte lägga mig i deras uppfostran. (Samtidigt är jag ju i den situationen att jag måste leva med konsekvenserna av bristande uppfostran...)

Kan tillägga att ja, jag är ganska pedantisk men inte orimligt pedantisk. Att jag reagerar extra starkt på alla osmakliga lämningar i badrummet nu beror till stor del på att jag är gravid och mår rätt illa till och från och äckligheter i badrummet är inte direkt nåt som får mig att må bättre.

Kom gärna med kommentarer. Överreagerar jag? Vad kan/bör man kräva av barn i den åldern? Vad gör man när det inte hjälper med bara en tillsägning osv?

• Svar på tråden Bara att acceptera, eller?
  • Spegellandet

Det är väl normal hyfs att göra det du kräver? Jag hade lyft in ungarna i badrummet - båda två om jag inte vetat vem den skyldige var - tills dess att de begrep hur man beter sig.

• millanmy

ja en sak är säker och det är att du INTE överreagerar. det du vill uppnå är ju bara normalt beteende, om man ska kunna bo en hel familj tillsammans! tycker de andra att det är okej att du som är gravid och allt ska städa upp efter dem? (ja tydligen eftersom du skriver här..)
    men prata med allihopa och försök de andra att förstå att ni måste hjälpas åt. inte det lättaste kan jag tro, men hoppas verkligen att det löser sig på något sätt!

• Majsan71

Nej du överreagerar inte. det är såklart mycket svårare med barnuppfostran när det är den enes barn men kan inte du och maken sätta er ner och hitta någon lösning för hur ni tillsammans ska göra. När barnen bor hos er så måste de ju följa de regler som ni har och du ska känna att du har rätt att fostra dem också - det är ju lika mycket ditt hem som någonannans.

• Calles matte

Skönt att höra att ni inte tycker att jag överreagerar och har för höga krav i alla fall! Min man håller ju också med mig och tycker inte heller han att mina krav är orimliga på något sätt men han har ju "föräldraglasögonen" på och det gör det väl lättare att inte se vissa saker. Sen har det av någon anledning blivit så att det alltid är jag som är näst på tur till badrummet efter att barnen varit där både kvällstid och på morgonen och då är det därför alltid jag som får "ta skiten".

Som du säger Spegellandet, att du hade lyft in ungarna i badrummet tills dess att de begriper hur man beter sig hade jag också gjort om det var mina barn (eller rättare sagt, så kommer jag att göra om mina barn uppför sig på samma sätt i framtiden) men relationen mellan mig och mannens barn är redan ansträngd periodvis och jag känner därför inte att jag kan ta denna konflikten utan vill hellre överlåta den åt deras pappa. Han har tyvärr en lite mesigare syn på det här med hur man får barn att fatta hur man kan bete sig och han klarar inte av att vara konsekvent eftersom han hela tiden missar vad hans barn hittar på. Det är inte förrän jag påpekar för honom att "nu har den där handduken legat där i snart en vecka, är det inte dags att du säger till X att ta hand om den" som han säger någonting. Innan dess vet jag inte ens om han ser det. Detta trots att han alltså håller med mig om vilka krav man skall kunna ställa på barnen...

• Calles matte
    Majsan71 skrev 2008-09-03 16:06:52 följande:
    Nej du överreagerar inte. det är såklart mycket svårare med barnuppfostran när det är den enes barn men kan inte du och maken sätta er ner och hitta någon lösning för hur ni tillsammans ska göra. När barnen bor hos er så måste de ju följa de regler som ni har och du ska känna att du har rätt att fostra dem också - det är ju lika mycket ditt hem som någonannans.
    Min lösning på problemet blir att maken får städa efter sina barn varje gång de varit i badrummet tills dess att de lärt sig hur man uppför sig. Förhoppningsvis kommer det att motivera honom att ta problemet på lite större allvar.

Fast jag känner mig rätt taskig som kräver detta, även om maken accepterar. Vill hellre hjälpa honom att hitta ett sätt att hantera situationen så att han kan får sina barn att fatta vad som gäller. Han har lite svårt för det här med uppfostran då han själv är uppväxt i ett väldigt splittrat hem och mer eller mindre fick klara sig själv från det att han var 9 år gammal. Det gör att han inte har så många referenser att ta till när det kommer till gränssättning och konsekvenser, han vet helt enkelt inte vad han skall göra när det inte hjälper att tala om för barnen att han inte tycker att deras beteende är acceptabelt.
  • hymafr

Hej TS!
    Jag har själv en 14-åring och jag känner igen en del, obs! inte allt, av det du beskriver.

Jag tycker att du överdriver - men bara lite grann.

Jag tror att du skulle tyckt att det var mer acceptabelt om det var dina biologiska barn, vilket kanske kan förklara lite av din mans ovilja att ta itu med saken.

Kanske att ni kan börja med en förändring i taget?
    Tala med din man om saken och kräv att han säger ifrån på skarpen - men bara med en eller ett par saker i taget.

Annars finns väl inget annat att göra än att antingen låta din man städa varje gång (ni har inte möjligtvis en extratoa där du kan hålla till), eller att du tar tjuren vid hornen och förklarar lugnt och sakligt för barnen varför du vill att de skärper sig.

Lycka till med de unga lortgrisarna!

• anarkokapitalist

Sen får man komma ihåg att det krävs sällan mycket för att bonusbarnen ska börja hata styvföräldern...

• abnocto

Mina barn är EXAKT likadana, 15 o 16 år. Och jag tycker att jag har försökt allt men det ser likadant ut i ändå. Min dotter hävdar t.ex att det är fel på handfatet eftersom det blir så smutsigt så fort ;-0
    Sist sa jag att de inte fick någon månadspeng förrän jag godkänt handfaten och det funkade faktiskt den dagen. Nu ser det likadant igen. Idag satte jag två lappar på badrumsdörren, att toapappret var slut och var det finns och att dotterns hår i duschen gör att det är stopp "fixa". Så får vi se vad som är gjort ikväll.
    Snart måste jag dock storstäda badrummet och sedan be dem på mina bara knän att försöka hålla lite ordning, stänga skåpsdörrar, ta upp på golven och skölja ur handfaten.
    Kan nämna att vi vuxna använder en toalett men duschen står i "deras" badrum.
    Lyckas jag inte tröstar jag med att jag slipper det när de flyttar hemifrån

• kaji

tror det där handlar mer om olika toleransnivå än om uppfostran. jag vet vuxna som klagar och tjatar på sina partners om samma saker som du ogillar hos bonusbarnen. den som inte gör sådana där saker låter oftast bli för att de inte "ser" dem och det gör de inte för att det inte är viktigt för dem.

det bästa tror jag är att låta var och en vara på sitt sätt och låta dem ha det som de vill i sina rum/badrum, senare egna hem. måste man dela så får man ta ett samtal om ömsesidig respekt, "jag förstår att du inte tycker det här är så viktigt men det är viktigt för mig, i gengäld så respekterar jag att xxxx är viktigt för dig och anpassar mig efter det för det blir trots allt lättare och trevligare att leva tillsammans om alla är nöjda och må bra".

• Calles matte
    hymafr skrev 2008-09-03 22:47:58 följande:
    Hej TS!Jag har själv en 14-åring och jag känner igen en del, obs! inte allt, av det du beskriver.Jag tycker att du överdriver - men bara lite grann.Jag tror att du skulle tyckt att det var mer acceptabelt om det var dina biologiska barn, vilket kanske kan förklara lite av din mans ovilja att ta itu med saken.Kanske att ni kan börja med en förändring i taget?Tala med din man om saken och kräv att han säger ifrån på skarpen - men bara med en eller ett par saker i taget. Annars finns väl inget annat att göra än att antingen låta din man städa varje gång (ni har inte möjligtvis en extratoa där du kan hålla till), eller att du tar tjuren vid hornen och förklarar lugnt och sakligt för barnen varför du vill att de skärper sig. Lycka till med de unga lortgrisarna!
    Jag är medveten om att jag troligtvis har lägre toleransnivå i och med att det handlar om mina bonusbarn och inte mina biologiska barn. Dock kommer jag INTE att acceptera att mina barn beter sig på samma sätt som bonusbarnen då de blir större (har en snart 2-åring och en till på väg). Jag vet vad mina föräldrar hade för krav på mig när jag var tonåring och det är krav som jag anser är fullt rimliga och därför kommer jag att jobba för att mina barn skall lära sig detta redan från början.

Min man är egentligen inte alls "ovillig" att ta tag i saken, det handlar mest om att han inte vet hur han skall bära sig åt. Han har inga "verktyg" att ta till bortsett från sporadiska tillsägelser som ändå oftast inte får någon effekt trots att barnen "förstår" och säger att de skall skärpa sig. De har ju lik förbaskat glömt alltihop så snart de kliver in genom badrumsdörren nästa gång....

Vi har en extratoa men den är så liten att man knappt kan vända sig där inne och duschen är ju dessutom i badrummet så dit måste jag i alla fall.
Svar på tråden Bara att acceptera, eller?