• Dollars matte

Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?

Vi har en liten på gång i slutet av november och börjar fundera på hur mycket kläder som egentligen går åt första tiden, hur mycket man bör ha hemma för att inte behöva tvätta hela dagarna   Så nu vill jag fråga er:

Hur många ombyten går åt till din bebis en normal dag?

Byte från pyjamas/sovkläder till "vanliga" kläder räknas som 1, har h*n pyjamasen på sig hela dagen räknas det också som 1.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?
  • livetärgött

Beror ju på om man får en liten kräkis eller inte! Det fick vi å det gick nog tre omgångar kläder+pyjamas de tre första månaderna.
    Sen beror det på om man vill tvätta ofta men köpa mindre med kläder eller ha en stor garderob å tvätta sällan.

De första storlekarna köpte vi ca 7 bodys å 4 byxor utav, tvättade en till två maskiner i veckan. Går åt mer bodys än byxor tyckte vi iaf.

• Ziggystardust

För det mesta byter vi från pyjamas till "dagkläder" och sen har han samma kläder hela dagen, vår kille är ingen spy-bäbis. Någon enstaka gång har han spytt så vi fått byta kläder, en gång har han bajsat så att det blivit läckage. Jag skulle kunna ha på honom samma kläder mer än en dag, men vi har så otroligt mycket kläder så jag byter varje dag så vi hinner använda allt. Jag tycker att jag tvättar jättesällan, men jag tror inte att vi är mallen man ska gå efter.

• Enigmia

Vår bebis kräks ibland och då är det floder... Men oftast blir det bara ett ombyte per dag. Jag tycker att det svar du fått av Dagge81 låter väldigt bra. En lagom startgarderob! Sen är det ju lätt att köpa lite mer om man ser att det behövs och så får man ju en massa också när det är första barnet.

• strojes

Första barnet kommer jag inte ihåg 2-3 kanske. Nu när vi fick syskon fick vi kräkbebisar så då kunde det gå åt 5 ombyten eller fler på en dag till en bebis. Ibland tre pyjamaser innan vi kommit till ro i sängen på kvällen... vi körde en tvättmaskin om dagen i början!

• Queen70

Min är 7 veckor och småspyr lite då och då, så tre byten blir det nog under ett dygn. Tvättmaskinen går varje dag. Men man behöver inte så vansinnigt mycket kläder som man kan tro. Satsa på hela pyjamaser eller overaller med dragkedja ner i benet och gärna med fötter på, så slipper man hålla på med strumpor som ändå bara ramlar av.
    Kan tipsa om att de enda strumpor som sitter på plats är de från polarn och pyret, alla andra åker av i tid och otid och så står man där med ett gäng omaka.

Bodysar som man har byxor till blir rätt jobbigt med alla blöjbyten. Enklare med Alltiett grejjor.

• buffybus

typ 3 om han kräks

Jocke+André älskar er mest av allt!!
  • Ann Lee

Vår son (1 månad) bajsar och kissa i mängder så tyvärr läcker blöjorna lätt eftersom det blir så fullt fast vi byter ofta. Då blir det också åtgång på kläderna och vi har kört en maskin nästan varje dag.
    Runt 10 bodys skulle jag nog säga att vi behöver minst... mindre antal byxor. Håller med om att strumpor ofta ramlar av men tycker inte heller om byxor med strumpa. Sonen "sparkar av sig" de också. Har fått ärva några par strumpbyxor efter syskonbarnen och de fungerar suveränt när man bara är hemma.
    Pyjamasar skulle jag nog köpa 3 stycken iaf.

• TheMilky

Hon är 3.5 månad, och från dag 1 så har det gått 1 set kläder/dag. Hon kan ibland ha samma kläder två dagar i rad.

• basio

Med vår lilltjej som är 2 veckor nu är det ett ombyte om dagen då hon inte kräks, men med min äldsta son var det 5-6 ombyten per dag då han kräktes enorma mängder. Och så många ombyten per dag hade vi tills han var 1,5 år ungefär. Mellanbrodern hade 2-3 ombyten per dag då han inte kräktes riktigt så mycket som storebror.

• bambigirl

Första bebisen 3 kanske.
    Andra: Minst 5, ofta 8-9. Hon kräktes och kräktes och kräktes. Hon kräktes när hon nyss ätit, när hon inte ätit, när hon bajsade eller låg ner eller... Ja, ni förstår. Minns en gång när vi bytte pyjamaser 5 gånger på en kväll. Och då bytte vi bara när hon var blöt, inte för bara en liten fläck...

Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?