• Dollars matte

Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?

Vi har en liten på gång i slutet av november och börjar fundera på hur mycket kläder som egentligen går åt första tiden, hur mycket man bör ha hemma för att inte behöva tvätta hela dagarna   Så nu vill jag fråga er:

Hur många ombyten går åt till din bebis en normal dag?

Byte från pyjamas/sovkläder till "vanliga" kläder räknas som 1, har h*n pyjamasen på sig hela dagen räknas det också som 1.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?
  • ProPPens

Har en liten kräktjej så det går åt lite kläder. Men har blivit bättre senaste dagarna så det finns hopp att det minskar.
    Vi tvättar nog mer handdukar än kläder, då jag försöker rädda kläderna så gott det går... Men jag skrev runt 4 ggr om dagen för det är det nog oftast.

• Halvblod

Oj så många bebisar som lever i sin Pyjamas

Valde 2 men det var nog 1-3 för det mesta. Vi hade inget kräkbarn så oftast bytade vi på morgonen till något hemmamysigt och sen kanske något lite finare om vi skulle iväg.

• ica83

Hej!
    min son kräks inte men han kissar och bajar igenom minst 1-2 uppsättningar om dagen..
    Idag hade han inga byxor vid 12 för alla låg i tvätten.
    men jag har bara 4 par byxor men tvättmaskin och torktumlare så jag tvättar ju på en gång.. så nu är alla rena, så han kan få nya när han vaknar..

Man behöver inte så mycket kläder de växer ur så fort..
    min son kunde inte änns ha 50 när han föddes så det var ju ett onödigt inköp för mig..
    snart ska han upp på 62 för 56 är på gränsen han är nu 3 v..

hoppas jag kunde hjälpa lite..
    kram ica

• Shea 1

Vår son kan ha en body 2-3 dagar, byxorna blir i princip aldrig smutsiga. Har är 4 månader nu, och han har aldrig kräkts speciellt mycket. Innan sonen föddes så köpte jag kläder i set- en body med matchande byxa. Nu köper jag en byxa med tre matchande bodies, eftersom det inte går åt några brallor här (mer än när det någon enstaka gång läcker ur blöjan).

• alvaereva

vi bytte på vår dotter morgon och kväll oavsett om kläderna var skitiga eller ej. sen bytte vi såklart också om det nån gång kom kräk eller så på kläderna också.

• Stargirl

Första sonen kräkte mycket och ofta så på honom bytter vi säkert minst 4 ggr per dag.
    Andra sonen kräkte mindre men drällde massor när han åt. Om jag inte fångade upp mjölken med en trasa rann den ner på hans body så den byttes ett par ggr per dag.
    Dottern kräkte ganska sällan men hon bajsade ofta igenom sina kläder så där blev det buxor som byttes rätt ofta.

Så generellt skulle jag säga 3 ombyten per dag.

*~Bugaboo RULES~*
  • Stargirl
    Helene m Olivia o Sigrid skrev 2008-09-05 22:19:19 följande:
    Valter kan ha samma kläder 2-3 dagar i rad (och då byter jag bara för att han ska hinna ha alla kläder!). Han har aldrig kräkts och speciellt skitig blir han ju inte. (lite mjölkspill ibland bara)
    Oj även om kläderna vara rena på kvällen så tvättades de självfallet mellan användningsgångerna. Bebin svettas, mjölk rinner ner när de äter och oavsett så tycker jag inte att varken jag eller bebisar ska ha samma kläder flera dagar i rad.
    *~Bugaboo RULES~*
  • Tullemi

Milea kräktes ganska mkt i början så då bytte vi kanske 2-3 ggr dagligen. Nu har det lugnat sig med kräkandet, men vi slänger ändå kläderna i tvätten på kvällen. Eller rättare sagt, allt utom bodyn för den sover hon i (vi använder inte pyjamas) och då går bodyn i tvätten vid morgonbadet.

• Smulu

Innan kunde varje plagg räcka ett par dagar.

Nu har vi börjat med smakportioner... Så då går det mer kläder.
    hon tar tag i skeden och, ja ni förstår säkert.

• mammamadeleine

Har en liten kräkis så vissa dagar blir d två boddysar/tröjjor men annars gar han samma hela dan om det inte händer en olycka!

• Viggo och pyrets mamma

Vi snittar nog på ca 2 bodysar per dag, min solstråle är en kräkis, men det har minskat nu när han börjat lite med smakisar men då dreglar han som en tok istället och kladdar med maten, bodysar är det som går mest. Byxor kan han för det mesta ha iaf 2 dgr innan det komemr spill på dem, pyamas har han som mest haft samma 3 nätter i rad innan det kommit spill av ngt slag på dem.

• ALisaE

Med andra barnet så gick det ofta bara åt 1/dag (jag röstade på 1). Men med första barnet så var det väldigt olika, kommer inte riktigt ihåg men lite mer iaf. Han bajsade ofta ner kläderna, iaf några gånger/vecka. Så om man har ett barn som bajsar (över blöjkanten) eller kräks mycket så går det ju åt många fler ombyten än med ett barn som inte gör det.

• ninaboel

Upp till Hillevi var 7-8 månader så kräktes hon mycket. Inte bara efter måltid utan lite då och då. Vi bytte kläder säkert 4 gånger per dag. En del mer, en del mindre beroende på hur mycket "hakklappar" fångade upp t.ex.

• kama

När min pojke var liten kunde jag har samma kläder i en vecka om jag hade velat. Han kräktes aldrig och om dom inte har börjat krypa aeller gå så blir dom ju inte smutsiga. Bytte dock 1 ggr per dag ändå då jag ville hinna med att använda alla kläder jag köpt i alla fall en ggr :)
    När han dock var mellan 6-13 månader var det bara att byta kläder flera ggr per dag. Då åt han själv och hälften hamnade i knät varje mål man åt. Sedan har man ju inte kliniskt rent golv så dom blev bra smutsiga när dom kröp runt.

• Loris

Vi bytte/byter från pyjamas till vanliga innomhuskläder, om vi far ut en sväng blir det långärmat och ev. lite varmare kläder, lillan är varmblodig och svettas om hon har för varma kläder på sig inne så vi byter alltid då vi far ngnstans.
    Det blir sällan byte pga kräk eller bajs eftersom det inte har varit ngt problem, kräks/bajsar inte så ofta

• Queen70

Varför?

alvaereva skrev 2008-09-06 13:48:41 följande:
    vi bytte på vår dotter morgon och kväll oavsett om kläderna var skitiga eller ej. sen bytte vi såklart också om det nån gång kom kräk eller så på kläderna också.
  • Helene m Olivia o Sigrid
    Stargirl skrev 2008-09-06 13:52:20 följande:
    Oj även om kläderna vara rena på kvällen så tvättades de självfallet mellan användningsgångerna. Bebin svettas, mjölk rinner ner när de äter och oavsett så tycker jag inte att varken jag eller bebisar ska ha samma kläder flera dagar i rad.
    Äsch, så länge de är fräscha så spelar det väl ingen roll!!
    Bäbissvett luktar ju knappast heller!

Jag kan också ha samma kläder ett par dagar om de är fräscha, inte tvättar jag rena kläder heller!! Dels har jag inte så mycket kläder så jag KAN byta varje dag utan att få köra tvättmaskinen ständigt och så blir det både dyrt och inte särskilt miljövänligt att hålla på så!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Erkens mamma

Erik var ett kräkbarn så på honom bytte jag två till tre gånger per dag.

Emma varken kräktes eller säcklade så på henne blev det bara ett byte per dag. Från pyjamas till kläderna för dagen.

Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?