• Dollars matte

Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?

Vi har en liten på gång i slutet av november och börjar fundera på hur mycket kläder som egentligen går åt första tiden, hur mycket man bör ha hemma för att inte behöva tvätta hela dagarna   Så nu vill jag fråga er:

Hur många ombyten går åt till din bebis en normal dag?

Byte från pyjamas/sovkläder till "vanliga" kläder räknas som 1, har h*n pyjamasen på sig hela dagen räknas det också som 1.

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?
  • Malvisen

Oftast gick det bara 1 byte /dag (hade en tyghaklapp på henne då hon sikla mycket) tycker till att börja me så köp inte så mycket mycke bättre att köpa när ni vet va ni får, hur stor och om det är ett barn som kräver många ombyten, ja och så växer dom ju så rysligt fort ja allt för många kläder han vi ej ens använda ja och så är det ju roligare att gå och köpa när man väl har barnet me sig..

• Helene m Olivia o Sigrid

Valter kan ha samma kläder 2-3 dagar i rad (och då byter jag bara för att han ska hinna ha alla kläder!).
    Han har aldrig kräkts och speciellt skitig blir han ju inte. (lite mjölkspill ibland bara)

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Im Fabulous

Spädbarn är ju alltså barn i åldrarna 0-12 månader. Åt min 9-månaders har vi samma kläder hela dagen och en pyjamas på natten.

När hon var mindre, nyfödd och de första månaderna behövde man nog byta upp till 4 gånger per dag. Oftast för att blöjan läckt.

• Dollars matte

Tack för era svar!

Självklart förstår jag att det beror på barnet, kräkbarn, läckande blöjor osv. Och så väljer man ju själv om man vill tvätta ofta eller ha en större uppsättning med kläder, så svar på hur mycket man ska/bör ha hemma var jag väl inte riktigt ute efter. Jag ville bara se vad som är vanligast, att ha samma kläder hela dagen eller byta många gånger. Ca 2-3 ggr/dag har jag nog räknat med, men om det tillhörde vanligheterna att alltid få byta 10 ggr om dagen hade jag kanske fått tänka om.

Men fler svar skadar inte! 

Gift dig inte för pengar, det är billigare att låna dem
  • Imox

jag bytere aldrig kläder på pojken, visst ibland kan det ju bli bajs/kiss på kläderna..
    men har turen då han inte kräks alls!
    ibland kan man ju ha en body 2 dagar eftersom den fortfarande e ren hemma hos oss samma med pyjamasen.är faktist skönt!

men på min lillasyster gick det åt typ 10ombyten per dag hon hade fel på magmunnen o allt som kom ner for upp igen.

• segasandra

röstade 1, eg skulle hon ha kunnat ha samma kläder i säkert 5 dar innan de vart smutsiga men hon var ingen dreggel/mata med flaska och spilla bebis och jag var inget mjölkmonster=O)

Nu är hon äldre och kladdar med mat, smutsar ner sig på golv etc så nu behövs det ett extra byte ofta.

• Suneboll

Sonen kräktes hela tiden....vi bytte minst 5 ggr/dag, pojkar kräks mer
    Dottern behöver ofta bara 1-2 ombyten /dag

• Ann Lee
    Suneboll skrev 2008-09-06 12:23:20 följande:
    Sonen kräktes hela tiden....vi bytte minst 5 ggr/dag, pojkar kräks merDottern behöver ofta bara 1-2 ombyten /dag
    OT -men intressant... Hur kommer det sig att pojkar kräks mer?
  • Eisa

Byter från pyjamas till vanliga kläder på morron, sen kan det hända han spyr ner sig eller kissar igenom (fattar inte hur det går till) men oftast behöver jag inte byta förrän det är kväll igen

Svar på tråden Hur många ombyten går åt till din spädis på en dag?