• lövet2

11-månaders sover endast 9 timmar på natten...

Mitt förslag är att ni först och främst glömmer hur många timmar ett medel-barn sover. Sedan kan ni inrikta er på hur sonen sover. Det jag skulle rekommendera är att ni avvaktar någon månad, så kanske det har löst sig. De flesta barn går över till att sova en gång om dagen vid ca 1 år, så det finns en stor möjlighet att er son också gör det.
    Ammar du? Du skulle kunna ta bort nattamningen i så fall nu när han är så här stor. Det brukar minska på uppvaknandena rejält.
    Vad gäller läggtiden, så beror det förstås på vad som är viktigast för er del - fria kvällar eller sovmorgnar ...

• lövet2
    carolinacarolina skrev 2008-09-06 09:38:05 följande:
    Tror du att det är vanligt att barn sover bättre och längre på nätterna vid 1-års-ålder då de börjar sova en gång per dag?
    Nja, sömnen brukar förändras vid 1 år, men ibland blir det till det sämre. Alla mina barn har dock börjat sova märkbart bättre då. Min yngsta t ex sov 6 timmar på natten och 2x2 timmar på dagen. Vid 1 år hade hon gått över till 8 timmar på natten och 2 timmar på dagen. Det var helt underbart!
Svar på tråden 11-månaders sover endast 9 timmar på natten...