• Perickles

    Ammar men fått blödning... normalt???

    Hej!

    Nån som vet?
    Har en 7 veckors bebbis o ammar. Men nu har jag börjat blöda, som mens. Har också feber (men kanske beror på att jag e förkyld

    Borde jag ringa läkare?

  • Svar på tråden Ammar men fått blödning... normalt???
  • ladyrowena

    jag hade avslag ca 4 veckor och efter en vecka kom mensen men den var bara kvar några dagar ungefär som jag brukar ha det.

  • mothermary

    Jag fick också tillbaka mensen ganska fort, efter ett par månader, men sedan försvann den igen...för att komma tillbaka efter ett halvår eller något. Är det också normalt? Att den blir sådär oregelbunden under amningen? Jag har helammat tills nu (min dotter är 15 mån). Jag säger som du, Perickles, lite osis att behöva ha mens när man ammar - trodde ju att man skulle slippa då!

  • La Lola
    mothermary skrev 2008-09-09 20:48:54 följande:
    Jag fick också tillbaka mensen ganska fort, efter ett par månader, men sedan försvann den igen...för att komma tillbaka efter ett halvår eller något. Är det också normalt? Att den blir sådär oregelbunden under amningen? Jag har helammat tills nu (min dotter är 15 mån). Jag säger som du, Perickles, lite osis att behöva ha mens när man ammar - trodde ju att man skulle slippa då!
    Japp, den kan vara väldigt oregelbunden från början. Fullt normalt.
    //3 år tog det - jag ska bli mamma igen
  • Bliglin

    Är det vanligt att mensen är annorlunda under amning? Jag har nu knappt fem månader efter förlossning fått tillbaka någon slags mysko blödning, dvs jag fick "blodslem" (sorry) på papperet när jag torkade mig efter toabesök i 5-6 dagar och det kändes i hela underlivsregionen som att det är mens men det kom ju så lite?

    Och nu 18 dagar senare så är det så igen, dvs jag blöder pyttelite och känner mig "öppen" i underlivet men mensen kommer liksom inte igång. Någon som känner igen sig?

  • silavs

    jag fick blödning efter 6 veckor efter förlossning och jag antar att det var mensen=)

  • Nibu

    Jag tycker att du ska ringa DR och kolla så du inte åkt på en infektion,

    jag fick en o det va inte kul...Fast det va iof 2 veckor efter förlossning!

    Lycka till.

    Mvh Nibu

  • Marlene

    Ett av villkoren för att amning ska vara säkert är just att man inte ska ha fått tillbaks mensen. Första mensen efter man har fött barn föregås oftast inte av någon ägglossning. Jag har för mig att ju närmare förlossningen desto mindre chans att man är ÄL innan första mensen. Ett av dom andra vilkoren är att barnet inte får vara äldre än 6 månader. Ägglossning kommer inte allid före blödning, många har inte ägglossning varje gång dom har mens
    La Lola skrev 2008-09-09 07:01:19 följande:


    Det är jättevanligt att mensen kommer igång trots att man ammar.....Det är därför det är så viktigt att skydda sig om man inte vill bli gravid eftersom amning inte ger ett 100% skydd...... (ägglossningen kommer ju alltid före blödningen)
  • snuttan2

    suck, fick oxå min mens efter 8 veckor trotts helamning trodde innan oxå att yes, minst 1½ år utan mens vid graviditet men icke då. gick hemma och kände mig jätte konstig fattade ingenting ont i magen mm snopet när jag kände att mensen kom igång hade redan glömt av hur det kändes ;) sen kom den hur punktligt som helst varje månad...

  • ProPPens

    En till som verkar fått mens trots helamning och dotter på 2 månader...

    Ni som fått den tillbaka under amning, har amningen påverkats av att mensen kommit tillbaka? Sinat eller så menar jag?

  • snuttan2
    Svar på #20
    ingen ändring här iallafall, mjölken sprutade på ändå
  • ProPPens

    Skönt att veta. Är så orolig för det, ibland verkar det som om min mjölk minskar med det är nog bara vissa tider på dygnet... Mest eftermiddagen brukar det vara. Men damen växer som hon ska så det är nog ingen fara för henne, bara oroande för mig som mamma!

  • Marlene

    Det kan tillfälligt påverka, vissa upplever att dom har mindre mjölk ett par dagar under mens. Men om man fortsätter att amma fritt så brukar det inte vara ett problem


    ProPPens skrev 2008-09-11 12:35:51 följande:
    En till som verkar fått mens trots helamning och dotter på 2 månader...Ni som fått den tillbaka under amning, har amningen påverkats av att mensen kommit tillbaka? Sinat eller så menar jag?
  • Bliglin

    Det stämmer säkert det du skriver, i de flesta fall. Men själv är jag ett levande bevis på att äl kan infalla strax efter avslutat avslag och innan första mensen visat sig. Min mamma blev gravid med mig endast 2 månader efter förlossningen med min syster. Således är det bara 11 månader mellan oss... (men så föddes jag med störtförlossning också, fast fullgången tid)


    Marlene skrev 2008-09-11 11:03:05 följande:
    Ett av villkoren för att amning ska vara säkert är just att man inte ska ha fått tillbaks mensen. Första mensen efter man har fött barn föregås oftast inte av någon ägglossning. Jag har för mig att ju närmare förlossningen desto mindre chans att man är ÄL innan första mensen. Ett av dom andra vilkoren är att barnet inte får vara äldre än 6 månader. Ägglossning kommer inte allid före blödning, många har inte ägglossning varje gång dom har mensLa Lola skrev 2008-09-09 07:01:19 följande:
  • Marlene

    Inget preventivmedel är 100% säkert. LAM (Lactation Amenorrhoea Method) som amningsmetoden kallas räknas som 98% säkert jämförbart med mini-piller


    Bliglin skrev 2008-09-11 14:39:59 följande:
    Det stämmer säkert det du skriver, i de flesta fall. Men själv är jag ett levande bevis på att äl kan infalla strax efter avslutat avslag och innan första mensen visat sig. Min mamma blev gravid med mig endast 2 månader efter förlossningen med min syster. Således är det bara 11 månader mellan oss... (men så föddes jag med störtförlossning också, fast fullgången tid)
  • EdithLouise

    Jag känner igen det där med "blodslem", så hade jag nyligen. Blodiga flytningar på morgonen och en känsla av att mensen kommit, höll på så i en vecka. Skumt! Dottern är 4 månader nu. Det kan inte ha varit mensen eftersom jag varje morgon (både innan och nu efter) vaknar upp med mensvärk och har dessutom fått ett riktigt hemskt pmshumör. Hur länge kan det hålla på så innan mensen kommer igång?

  • Bliglin

    Hu, stackars du! Men skönt för mig att höra att jag inte är ensam om detta... har också konstant PMS känns det som och svag mensvärk av och till...

    Tror eftersom vi är två som erfar detta att det är helt normalt


    EdithLouise skrev 2008-09-13 23:04:10 följande:
    Jag känner igen det där med "blodslem", så hade jag nyligen. Blodiga flytningar på morgonen och en känsla av att mensen kommit, höll på så i en vecka. Skumt! Dottern är 4 månader nu. Det kan inte ha varit mensen eftersom jag varje morgon (både innan och nu efter) vaknar upp med mensvärk och har dessutom fått ett riktigt hemskt pmshumör. Hur länge kan det hålla på så innan mensen kommer igång?
  • Snart sommar

    Efter dottern fick jag tillbaka mensen en vecka efter avslaget och sen kom den regelbundet. Helammade henne i 4 månader.
    Efter första sonen fick jag tillbaka mensen en vecka efter avslaget igen och sen var den lite oregelbunden. Helammade honom i 3 månader.

    Nu får jag väl se när jag får mensen den här gången, men räknar ju kallt med att få den en vecka efter avslaget igen ...

  • EdithLouise

    Bliglin: Ja, det är garanterat fullt normalt men fortfarande lika irriterande. Mensvärk och PMS är ju knappast något man vill ha bara för att det är så kul. Nu får kroppen lov att bestämma sig! Mens eller inte!!

  • Let it Rain
    Bliglin skrev 2008-09-10 10:24:20 följande:

    Är det vanligt att mensen är annorlunda under amning? Jag har nu knappt fem månader efter förlossning fått tillbaka någon slags mysko blödning, dvs jag fick "blodslem" (sorry) på papperet när jag torkade mig efter toabesök i 5-6 dagar och det kändes i hela underlivsregionen som att det är mens men det kom ju så lite?

    Och nu 18 dagar senare så är det så igen, dvs jag blöder pyttelite och känner mig "öppen" i underlivet men mensen kommer liksom inte igång. Någon som känner igen sig?


    Hej! Jag har precis samma som du beskriver här. Var det din mens som kom igång eller vad hände?
Svar på tråden Ammar men fått blödning... normalt???