• förväntan68

Vi som gör ÄD i Europa del 3

Jag fortsätter tråden efter Raspberry,

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-08 14:50
    Denna tråd är för oss som har/haft svårt att få barn och valt att göra en äggdonation utomlands. Det är en "gammal" tråd som fortsätter

• Svar på tråden Vi som gör ÄD i Europa del 3
  • ZXC

Välkommen hit Maari.
    Och jag med flera, behöver all peppning vi kan få, tackartackar! Glad
    Supperpepp och tumhållning för dig också! Snart testdag för dig!!!

Tror det är fler än vi här som träffat drömprinsarna sent!
    Nog för att jag haft längre förhållanden tidigare, men inte så många och jag har inte känt mig stressad att skaffa familj. Det har väl inte varit helt rätt "pappor" liksom... Har nog lajjat runt lite väl länge är jag rädd... Oskyldig ... Startade barnförsöken i mitt förra förhållande, det resulterade i en sen abort efter fvp och efter det en radda missfall...Gråter

Så nu är jag mer än redo!!! Någon karriär vill jag absolut inte göra, hela utesvängen kan jag mer än väl, så nu hoppas jag få uppleva mammalivet!

Hoppas verkligen att vi får vår chans nu!
    Kram
    ZXZX

• ZXC

Å jag kan inte räkna!!! Fundersam hehehe...
    Men för en gångs skull är det bra! För nästa mens bör komma tidigast den 28/12 inte före jul som jag tänkte förut. Och då blir det inte ett december-försök, men ett januari-dito åtminstone! Vänta vänta vänta, usch vad man ska vänta!

En sak som är bra är att jag hinner reda ut Framinet som är utskrivet. Doktorn här hemma har skrivit ut bara "vätskan", inga sprutor etc. Då hinner jag få ett nytt recept med förfyllda sprutor hoppas jag!

Ha det gott allihopa!

Kram
    ZXZX

• Grynet

Hej vet du vad HRN är, jag ska ta det för att få livmodern att fungera. Jag har ingen egen menstration?

• Liselotte B

mytrouble: Visst, jag känner med dig. Det är gräsligt att vänta ochdessutom blir ju flygbiljetter inte precis billigare nära inpå avresan.

Jag väntade besked om datum i måndags men fick det kl 16 i fredags! Gissa om jag hade bitit på naglarna vid det laget!
    Så nu uppdaterar jag listan med vårt datum.

Ser framemot en långhelg i Riga. Maken ska ju lämna sperma på fredagen och det blir för dyrt att flänga av och an, men fyra dagar i Riga mitt i julhetsen... Nåja it's all for a good cause! Och de har ju både julmarknad och Stockmann.

Är det någon som har fler tips på sysselsättning i Riga?

PÅ GÅNG:
    Pigan74 33 år: tidigare 5 IVF, utan resultat, 1:a ÄD v 4 Finland
    Förväntan68: 1:a ÄD juli 08, 2:a ÄD prel 16/12, Riga
    Liselotte B: ÄD i Riga 15 december
    mytrouble 48 år: Tid 6 insem + 3 IVF utan resultat. 1:a ÄD 17-18 dec, Pedieos, Cypern
    ZXZX 45 år: Tidigare ET 20/3, FET 22/4 och ET 9/10 -08 - missfall, AVA Tammerfors, 4 eskimåer kvar... FET i januari eller februari -09
    Grynet 43 år: Tidigare 1:a ÄD, juli -08, 2:a ÄD prel 26/2 -09, Tjeckien.

VÄNTAR:
    Chris06: 2 ÄD, AVA-Peter 07-10 MF i nov och 08-04 MF i maj. Ny ÄD/EmD plan mars -09. 3 frysta kvar
    Tuffsans: ÄD på Elite i Estland under hösten/vintern
    Caribe 41 år: 3 insem + 6 IVF utan resultat, första ÄD Finland 2009? Träff Doktor 20/11
    makima 45 år: Tidigare IVF i Danmark. 1:a ÄD 11 okt 08, ofostrig grav. Nästa försök Jan/feb 09
    Solis65 43 år: Tidigare 3 IVF+ 2 FET, 2:a ÄD

RUVARE:
    Maari 45år: 2 ml ÄD tidigare Nu 3:e försöket. V 48, AVA i Åbo.
    Nioli: Tidigare genomgått IVF och har haft 5 mf/ma. 1:a ÄD i Åbo testdag 10/12
    Kim Carol: 1:a ÄD, v 48, Finland
    Bette: 1:a ÄD V48 Riga, 1 sexcelligt embryo.
    Error 37 år: Tidigare 4 ivf, Första ÄD 1:a dec, AVA-Peter
    Tigermom 31 år: Tidigare 5 IVFer, gravid på första ÄD sep, missfall. 2:a ÄD Tampere, TD 18/12

GRAVIDA:
    Squirl 46 år: Gravid genom 1:a ÄD okt -07, missfall. Gravid 2:a ÄD mars -08
    töjet 43 år: ET 23/4, första ÄD-försöket
    Ninnie65: Första ÄD-försöket, ET 30 april
    Igor: ÄP 25/8 1:a ÄD 28/8 -08 AVA Riga.
    Solstickan 41: 1:a ÄD (2st 4-celliga) ET 4 sept
    Fille 44: 1:a ÄD, FET 8 sept 2 st blastocytembryon
    Sanca: 1:a ÄD AVA Riga 16 okt
    Nikolina 46 år: 7:e ÄD AVA Riga 17 okt
    ÄlvanAlva: 1:a ÄD AVA Åbo nov -08
    Vitsippa65 43 år: 1:a ÄD m ET 12 nov, IREMA i Spanien

HAR FÅTT BARN:
    Dimmoriskyn: V 33+3. Flicka 1720g, pojke 2135g. Vaginal förlossning, huvud/tvärläge
    Ayrtons sambo: v39+6. Flicka 3390gNu skall det gå!!

• Liselotte B

Bette: Ja vi bor i tre nätter på hotell. Ska bli rätt skönt att softa ett par dagar efter alla pirriga känslor. Hade ni det bra i Riga?

• Maari

ZXZX: Jag känner igen mig i din beskrivning ovan. Det skulle vara underbart och en stor ära att få uppleva mammalivet som vi är redo för NU Jag har tidigare varit mycket för karriären och älskar mitt jobb. Det jag känner nu är att jag inte tänkt på mig själv utan bara jobba, jobba, jobba och sen mig själv. Nu ser jag livet med andra ögon och försöker sätta mig själv i första rum!!!

Jag måste få säga, vilken fantastisk lillasyster du har! Är det fortfarande hennes ägg som ligger i frysen och väntar på dig? Eller är det någon annan donaters?

Kram Maari

• Grynet
    Svar på #1463
    hej igen, min läkare skrev: Could you start take any HRT now to keep your uterus work please. Vet någon vad detta är?
  • mytrouble

Nu fattar jag bättre Flört HRT=hormone replacement therapy. Brukar man kalla de hormonpreparat man kan ta i klimakteriet dvs östrogen, med eller utan progesteron. Om du sedan ska ta med enbart östrogen (tex Progynon) eller något kombinationspreparat med även progesteron - DET har jag däremot ingen aning om. Har du något hemma, eller har han nämnt eller skrivit recept på något tidigare?? Hur länge ska du ta det? Om du ska ta i flera månader skulle jag tro att du ska ta något sånt där kombinationspreparat, som man tar cykliskt t ex i ett par månader och får mens regelbundet.

• Linda Al

Hej, och ursäkta att jag stör i er tråd.... Men jag blev lite undrande när jag läste rubriken. Varför gör ni äd utomlands? Får man inte donera i sverige? Om jag förstått det rätt så får man inte ha/vara en surrogatmamma här, men äd trodde jag iaf var ok.

Hoppas ni tycker det är ok att jag frågar, vill inte vara störande...

Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • ZXC

Yepp, det är 4 av hennes hennes ägg som ligger i frysen.
    Min make säger att han inte vill annars... Fast eftersom hon varit så snäll har han inte tvingats ta ställning till något annat alternativ. Och jag intalar mig att de ägg som är kvar är de försök jag har kvar, sedan är det slutförsökt...

Jag är nu för gammal för att få mer hjälp i Finland, min syster tyckte att det var plågsamt både med alla hormomner och äggplock så jag vill inte fråga igen, och sist men inte minst pengar är ett nog så viktigt skäl att ge upp... Shit alltså, törs inte tänka på hur mycket som redan gått åt...

För trots att jag inte har några barn så har jag ju numer ett fantastiskt förhållande med en man där vi kan ha ett underbart liv bara vi två tillsammans!
    Men jag ska erkänna att det knyter sig i bröstet när jag tänker på att jag kommer att ha levt mitt liv utan att ha något barn att "lämna över" till. Jag kommer från en ganska stor familj så det känns otroligt overkligt. Detta var verkligen inte vad jag trodde skulle hända... Ledsen

Men är är det inte slut på äggen, så den dagen den sorgen!
    Nu vill jag vara positiv för att jag tror att det ska gå vägen, så det så!!! Glad

Ha det gott
    Kram
    ZXZX

Maari skrev 2008-12-08 11:36:01 följande:
    ZXZX: Jag känner igen mig i din beskrivning ovan. Det skulle vara underbart och en stor ära att få uppleva mammalivet som vi är redo för NU Jag har tidigare varit mycket för karriären och älskar mitt jobb. Det jag känner nu är att jag inte tänkt på mig själv utan bara jobba, jobba, jobba och sen mig själv. Nu ser jag livet med andra ögon och försöker sätta mig själv i första rum!!! Jag måste få säga, vilken fantastisk lillasyster du har! Är det fortfarande hennes ägg som ligger i frysen och väntar på dig? Eller är det någon annan donaters? Kram Maari
Svar på tråden Vi som gör ÄD i Europa del 3