• Linny

Smink smink smink vi fortsätter!

Karisma skrev 2008-10-18 23:20:27 följande:
    hur vet man vilka färger man passar i/inte passar i ang ögonskugga? Ska skriva upp de där märkena och se om jag hittar dem. Kanske är de ngt för mig. jag tycker det är snyggast att markera ögonen mkt och ha lite på läpparna, vill hitta den perfekta lipglossen, precis som alla kändisar verkar hitta av. Känns som det viktigaste är ögonfransarna, vill ha dem långa och fylliga. Var hittar man den fransböjaren? ingen som har tips på bra lösögonfransar som inte ser ut som dragqueen fransar. /K
    [/citat]

Det märker du.. Jag tycker inte du ska begränsa dig utifrån din ögonfärg. Det finns visserligen färger som framhäver just din färg, men många andra som man passar i. Vissa färger kanske inte passar ens hudfärg osv. Tex. ser jag helt död ut i plommonlila medan mer blålila går fint.

Shiseidos fransböjare brukar man kunna köpa på Kicks och Åhléns tex. För mig blir det EXTREM skillnad med den böjaren jämfört med alla andra jag har provat. Den böjer rejält och det håller sig där..

Mitt favoritgloss är Rio från MUS
    Karisma skrev 2008-10-18 23:25:53 följande:
    [citat]
    De gånger jag blev sminkad så använde de lila och andra gången grön/guld. På makeup store lyxade de till med en vit mascara på topparna. Såg inte klok ut, men vågde inte den gången uttrycka min missnöjdhet. Vill ju att det ska synas att jag fått en makeup, men det ska inte synas att de använt 50 olika produkter/färger. Allt ska bara flyta ihop snyggt. Troligtvis hade jag båda gångerna väldans otur med de som sminkade mig, men det skrämmer mig från att "slösa" mer pengar på att bli sminkad. Skulle vilja att ngn sminkade mig i en riktigt snygg sotad look.
    Ja oj, nä det lät ju lite väl kanske. Men du kanske får uttrycka det tydligt hur du vill ha det. Säg tex. att du inte vill ha något crazy utan snyggt och klassiskt och vilka färger du kan tänka sig tex..
  • Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 09:40:22 följande:
    Linny: Först nu ser jag ju inlägg 858. Fattade aldrig att du hade skrivit innuti det blåa fältet. Jag ska kolla in Rio på MUS, sen tror jag lättast blir om jag får presentkort på kicks, de har ju ganska mkt att välja på där.Knott: Kanske är det så att jag får skylla mig själv som inte klagade nog då jag satt i stolen. Men eftersom de ska vara proffs på makeup så förväntade jag mig att vara ganska nöjd då jag gick därifrån.Anna83: Låter ju bra det, ska hålla utkik efter det märket.________Så vad ska jag använda för att få en mörkare kant ovan franskanten? Svart penna, sån där flytande "smörja" eller ögonskugga. Vad fungerar bäst./K
    Nä det fattade jag inte heller Vet inte hur det gick till!
  • Linny

Karisma: Jag använder cake eyeliner från MUS. Det går också att använda mörka skuggor och vatten med pensel.

• Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 11:20:36 följande:
    lät invecklat m cakeeyeliner. Men det kanske det inte är bara man testar.jo en bra eyelinerpenna behöver jag, en som verkligen sitter. Tips? Jag brukar måla svart "inne i ögat" där uppe, men faktiskt aldrig tänkt på att försöka få det mellan fransarna. Nya penslar behöver jag verkligen, MEN när man åker för att köpa så finns det ju miljoner olika. Svårt att veta vilka man ska ha. Läste nyligen i någons blogg där hon räknade upp olika penslar får försöka läsa på där då kanske jag fattar vad jag ska köpa./Kristina
    Jag tycker det är superlätt med cakeeyeliner! Har provat vanlig eyeliner man köper i liten behållare. Tycker inte penslarna är så bra då. Jag använder en platt snedställd pensel (en sk. angle brush). Blöter den med lite vatten och rör runt i eyelinerkakan (som när man ska måla med vattenfärg typ). Sök tex. på youtube så kan du få tips på hur man lägger eyeliner snyggt
  • Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 12:01:29 följande:
    Linny: Kollade nu på youtube, verkar ju inte allt för svårt och faktiskt värt att köpa. Tror den kommer ge den effekten på ögonen som jag vill ha.Så den använder man närmast franskanten uppe och nere? Såg på youtube och den tjejen hade den torr när hon körde på nedansidan. Varför ska man ha penseln blöt? Sprider det sig jämnare då eller?Ska definitivt köpa en sån pensel, en platt sned. Verkar som det är ngt som verkligen saknas hos mig.Nu ska jag åka till karln som jobbar extra idag. Han ska byta till vinterdäck på en av bilarna. Är jättetacksam för ALL hjälp jag får. Älskar smink och vill bli bättre, inte bara beundra alla andra som är skitsnygga. Nu ska här spenderas pengar på makeup, fast de stora inköpen blir efter julen. /Kristina
    Precis som Fluffguff skrev så får du ett intensivt och skarpt streck om du blöter. För att få det att sitta med torr pensel så brukar man oftast få lägga en bas med tex ett stift under.
    Mac har tex. sådana "shadesticks" i beige och liknande. Om man tar lite sådant på runt ögonen så fastnar även torra skuggor lättare..

När jag lägger eyeliner tar jag som sagt med blöt pensel och målar så jag får en liten vinge. Sedan låter jag det torka (typ 10 sekunder). Därefter tar jag en tops och drar den försiktig utmed kanten på linjen. Då softar jag upp linjen lite så det ser snyggare ut Dessutom slipper man att det under dagen släpper ifrån sig små små korn av färg, för det kan det göra annars. Inte så att du ser kornen eller något när du har målat men sådant kan alltså synas senare under dagen.  Sitter alltså bättre då.
  • Linny
    Karisma skrev 2008-10-19 21:39:26 följande:
    Fridapida: Nä jag vet vad jag vill ha. Definitivt ingen vardagsmakeup om jag går och blir sminkad. Jobbar inom industrin så jag är osminkad till vardags, förutom mascara. Blir ändå så oljig och skitig i ansiktet. På MUS blev det bara konstigt då jag hade 50 olika färger i ansiktet, inget passade ihop. För mig är det en onaturlig makeup. En naturlig makeup för mig är när allt passar ihop färgmässigt, allt ska som fluta ihop, tex inga tydliga kanter mellan 2 olika nyanser på ögonskuggan. läggs mkt färg på ögat så ska det inte va det på kinder och läppar utan bara naturligt där, typ lite rosiga kinder, men inget mörkt.På kicks blev makeupen så lam, jag sa det och hon la på extra mörk ögonskugga och sa att mer kunde hon inte göra för att det skulle bli häftigare. Användes ingen eyeliner, ingen penna någonstans. Eftersom jag då inte var helt insatt i smink så kunde jag inte ge tips på vad jag ville hon skulle använda. Kändes inte som det var min uppgift heller. Men om jag ska ut med karln eller kompisar eller bara för en fredagkväll hemma så vill jag sminka mig rejält. Inte bara mascara och en färg på ögonskuggan. Gärna hitta två färger som passar. Som jag såg idag på youtube brun/brons (på ögonlocket)tillsammans m en som metallic blå färg (längst ut på ögonlocket som ett v), skitsnyggt.Oj nu blev det mkt från mig, hoppas ni orka läsa ända hit. Jag ska på fre inhandla cakeeyeliner, pensel och ny mascara, ev åxå ny ögonfransböjare om jag hittar. (Ska läsa igenom tråden och se vilka tips jag fått på olika märken )/kristina
    Jag älskar guld/brunt ihop. Har flera kort på det i mitt galleri
  • Linny
    Karisma skrev 2008-10-20 13:26:37 följande:
    Linny: WOOWWW, skitsnygga makeuper. Så vill jag verkligen kunna göra. För mig är det där en naturlig makeup eftersom allt flyter ihop så snyggt. Gäller bara att man inhandar rätt ögonskuggor.Såg en mörkvinröd som var riktigt skitsnygg. När du skriver att du suddar ut, vad använder du då?Är ögonskuggorna på MUS bra? Ngn speciell sort man ska köpa/inte köpa? Tänkte ang Fluffgufs fråga. Trodde inte det fanns så mga olika. Vad ligger de på för pris ung? /K
    När jag suddar så använder jag oftast en lite större ögonskuggeborste och suddar kanterna. Ibland tar jag en ljus skugga och suddar den mörka kanten med så den blir mjukare... Tex. om jag har en mörk mörk skugga i globlinjen. Jag kan då lägga Muffin (en pärlemorfärgad skugga från MUS) under ögonbrynet och så sudda ihop dem försiktigt..
  • Linny
    LMK skrev 2008-10-20 13:34:49 följande:
    Fluffguf skrev 2008-10-20 13:28:47 följande: Visst är det illa?! MUS nya bilder är helt värdelösa. Stämmer inte på många skuggor. Hur kan de ha dem kvar??
    Ja skitdåligt!!!
    Fridapida skrev 2008-10-20 14:23:37 följande:
    Jag behöver lite tips... i.d. på nätet? Jag vill beställa, men inte hqhair, har ni tips? Min yans finns inte på jordgubben. Är det någon som vet en bra säljare på ebay? Help!
    Sorry
  • Linny

Fluffguff: Hittar fyra olika..

Cybershadow: Hårdare pressad och lite mer krämig.. Är också väldigt pigmenterade men innehåller mer pärlemor.

Microshadow: Högpigmenterade skuggor som ger intensiv färg..

Dust: Lös skugga med mycket skimmer. Kan läggas blöt för mer intensivt resultat. Bra om man bara vill använda en färg..

Twinkle eyeshadow: Glitter och fixering i samma produkt.

• Linny
    Charlita skrev 2008-10-20 14:05:08 följande:
    SMINKSPECIAL i min blogg idag i bilder Naturlig måndags sminkning! www.snigelbebis.blogg.se
    Fint

Jag är också supertrött idag!!! Jag har en liten utbrytarkung i magen som uppvisade sina kickboxingkunskaper hela natten Alltså, bebisen är STARK!!! Så fort jag höll på att somna så satte han igång att hålla låda. Dessutom vaknade min treåriga son ett antal gånger och tyckte det var morgon. Så jag är tröööööööööööööööööööött

Körde lite grå/beigeskimrig ögonskugga idag. Scene (grå skugga från MAC) i globlinjen och utmed övre fransraden och Dazzlerey (Mac Pigment, väldigt skimrande) över resten av ögonlocket. Svart eyeliner och mascara.. Ja och så basen med foundation från Laura M osv.. och läppenna Passion från MUS. Men ingen bild idag, det hann jag inte. Och så ser jag ändå trött ut
Svar på tråden Smink smink smink vi fortsätter!