• Sandja

Mirtazapin

Någon som ätit Mirtazapin? Jag började med Mirtazapin Orion igår och undrar om någon annan ätit det och hur det påverkat er? Jag har tidigare ätit Citalopram och Sertralin som inte var bra för mig. Citalopramen fungerade inte och Sertralinet gjorde mig bara trött.

Hur funkar Mirtazapinet för er?

• Svar på tråden Mirtazapin
  • Anonym (Marre)

Jag fick Mirtazapin i samband med en förlossningsdepression, för att kunna sova bättre till natten. Som sömnmedel fast man vaknar om barnen skriker, och sen somnar man om direkt!

Biverkningarna jag drabbasdes av var viktuppgång (mer aptit...) och myrkrypningar i benen den första veckan - det sista var vidrigt!!

Åt fr jan 2007 till juli 2007, då jag hade en tillfällig diagnos.

• Anonym (Kick)

TS: Mirtazepin används nästan alltid mot sömnstörning (innan en läkare vill skriva ut insomningstabletter osv). Om du fått dem pga trötthet så verkar det väldigt konstigt! Det är ju något stämningshöjande du behöver för att "komma över ytan" om du är nedstämd och trött. Taskigt påläst läkare tyvärr...

Iallafall: Sluta inte med medicineringen utan din läkares ordination. Ta tabletterna, men ring och diskutera ditt problem med läkaren. Du kanske kan komplettera mirtazepin med t, ex låg dos zoloft på morgonen. Tar du 30 mg mirta? Eller så är det helt enkelt lämpligast att byta ut medicinen helt. men ändra inget utan att ha rådfrågat din doktor.

• Fie1973
    Svar på #12
    Tabletterna är rogivande och det är nog därför man ska ta dom till natten! Förhoppningsvis ska dom få dig att må bättre och därmed bli lite piggare och orka med barn och vardag.
    Jag vet att det kan vara jättejobbigt och depressionen i sig gör en trött. Jag hoppas tabletterna hjälper dig men första veckorna är tuffa innan man vänjer sig. Jag tar mina vid 22,30-23,00 och lägger mig en halvtimme senare. Då märker jag inte av tabletterna på morgonen...
  • Sandja

Jag får helt enkelt ringa min läkare imorgon och prata igenom detta, då det faktiskt är väldigt konstigt att jag fått denna antidepressiva istället för Zoloften som gjorde mig trött.
    Då dessa används för att kunna sova.(vilket jag redan kan, i massor).. Jag mår väldigt dåligt just nu och har svårt att kunna kontrollera min ilska och sorg, och bara skriker och gråter nu hela tiden och vill bara få sova!

• Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-14 17:58:34 följande:

TS: Mirtazepin används nästan alltid mot sömnstörning (innan en läkare vill skriva ut insomningstabletter osv). Om du fått dem pga trötthet så verkar det väldigt konstigt! Det är ju något stämningshöjande du behöver för att "komma över ytan" om du är nedstämd och trött. Taskigt påläst läkare tyvärr...Iallafall: Sluta inte med medicineringen utan din läkares ordination. Ta tabletterna, men ring och diskutera ditt problem med läkaren. Du kanske kan komplettera mirtazepin med t, ex låg dos zoloft på morgonen. Tar du 30 mg mirta? Eller så är det helt enkelt lämpligast att byta ut medicinen helt. men ändra inget utan att ha rådfrågat din doktor.
    Tack för infortmationen! Tyvärr verkar det som att läkaren är helt tappad bakom en vagn.. Ja jag tar 30 mg
  • Anonym (Kick)

Vänd dig till en annan läkare! Om du kan sova hur mycket som helst, så är det knappast ett seratonin+noradrenalinpreparat du behöver, utan endast ett seratoninhöjande preparat. Lider med dig och hoppas att du snart ska få må bättre! Du vet väl att du alltid har möjlighet att söka vård akut via akutpsykiatrisk mottagning i ditt landsting? De finns till för vanliga personer och är vana att hantera alla människor och problem. Där kan du få träffa en läkare som är expert på psykofarmaka direkt, istället för att prata med någon som inte är så insatt i ämnet och bland medicinerna. Det låtter ju nämligen som om du skulle behöva prata av dig lite med någon också? På akutpsyk finns duktiga sköterskor och skötare som du kan få hjälp av! Du kan ju börja med att ringa in och höra vad det säger. Bara ett tips.. Lycka till TS och ta hand om dig

Sandja skrev 2008-09-14 18:52:33 följande:
    Anonym (Kick) skrev 2008-09-14 17:58:34 följande:
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-15 17:41:53 följande:

Vänd dig till en annan läkare! Om du kan sova hur mycket som helst, så är det knappast ett seratonin+noradrenalinpreparat du behöver, utan endast ett seratoninhöjande preparat. Lider med dig och hoppas att du snart ska få må bättre! Du vet väl att du alltid har möjlighet att söka vård akut via akutpsykiatrisk mottagning i ditt landsting? De finns till för vanliga personer och är vana att hantera alla människor och problem. Där kan du få träffa en läkare som är expert på psykofarmaka direkt, istället för att prata med någon som inte är så insatt i ämnet och bland medicinerna. Det låtter ju nämligen som om du skulle behöva prata av dig lite med någon också? På akutpsyk finns duktiga sköterskor och skötare som du kan få hjälp av! Du kan ju börja med att ringa in och höra vad det säger. Bara ett tips.. Lycka till TS och ta hand om dig
    Tack för allt du skriver. Det är nämligen så att min sambo ringde till psyk igår och förklarade allting och de sa att jag inte kunde få någon hjälp av dem utan var tvungen att prata med min fam. läkare om det. Så det var ju väldigt synd för jag tänkte att de skulle ha kunnat hjälpa till mer då de är mer insatta. Min läkare är inte alls insatt på panikångest/depression och skriver bara ut medicin åt mig.
  • Anonym (Kick)

Då har de svarat din sambo fel. Akutpsyk är öppet dygnet runt, och du har rätt att kräva vård när du mår dåligt. Tycker att ni ska åka in dit om du vill träffa en läkare, och sätta er och vänta. De får inte neka någon vård!

Sandja skrev 2008-09-15 18:13:04 följande:
    Anonym (Kick) skrev 2008-09-15 17:41:53 följande:Tack för allt du skriver. Det är nämligen så att min sambo ringde till psyk igår och förklarade allting och de sa att jag inte kunde få någon hjälp av dem utan var tvungen att prata med min fam. läkare om det. Så det var ju väldigt synd för jag tänkte att de skulle ha kunnat hjälpa till mer då de är mer insatta. Min läkare är inte alls insatt på panikångest/depression och skriver bara ut medicin åt mig.
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-15 18:33:23 följande:

Då har de svarat din sambo fel. Akutpsyk är öppet dygnet runt, och du har rätt att kräva vård när du mår dåligt. Tycker att ni ska åka in dit om du vill träffa en läkare, och sätta er och vänta. De får inte neka någon vård!
    Ja jag har pratat med min sambo om detta nu och vi(jag) har bestämt att vänta tills imorgon då min läkare ska ringa mig på morgonen och se vad hon har att säga. Blir det inget vettigt sagt där så blir det besök till psyk.
  • Anonym

Man kan bli trött bara av depression/nedstämdhet och då blir man ju bättre an Mirtazapinet.

• Sandja

Har nu pratat med min läkare. Hon skrev en remiss åt psyk, en remiss åt en psykolog samt en ny medicin (Efexor)

• Anonym (Kick)

Vad bra att det rör på sig TS! Du ska se att det fixar helt sig snart. Hoppas att du mår bättre av efexor snabbt!

Sandja skrev 2008-09-16 11:19:02 följande:
    Har nu pratat med min läkare. Hon skrev en remiss åt psyk, en remiss åt en psykolog samt en ny medicin (Efexor)
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-17 21:31:43 följande:

Vad bra att det rör på sig TS! Du ska se att det fixar helt sig snart. Hoppas att du mår bättre av efexor snabbt!
    Tack så jätte mycket för allt du skrivit till mig och funnits här! Jag mår mycket bättre nu när jag fått Efexor!
  • Anonym (Kick)

Ååå vad skönt att höra TS! Jag hejar på att du ska ha det allra värsta bakom dig, och en massa lång ljus framtid attt se fram emot nu. KRAM!

Sandja skrev 2008-09-18 18:19:32 följande:
    Anonym (Kick) skrev 2008-09-17 21:31:43 följande:Tack så jätte mycket för allt du skrivit till mig och funnits här! Jag mår mycket bättre nu när jag fått Efexor!
  • Sandja

Anonym (Kick) skrev 2008-09-22 16:48:22 följande:

Ååå vad skönt att höra TS! Jag hejar på att du ska ha det allra värsta bakom dig, och en massa lång ljus framtid attt se fram emot nu. KRAM!
    TACK Blir jätteglad! KRAM
  • Anonym

jag tar min mirtazapin på kvällen men tar jag den försent så är hela dagen efter förstörd så dsover jag bort hela dagen men går jag inte å lägger mig exackt då jag ska en timme efter så är jag pigg hela natten den hjälper inte på mig alltid

Svar på tråden Mirtazapin