• 76Åsa

Pco - blev gravid!

Vill bara skriva och berätta för er andra med PCO.
    Jag har enligt min gynläkare KRAFTIG pco. Mycket kraftig.
    Så jag skulle inte kunna bli gravid utan hormontabletter. Jag fick då pergotime och blev gravid med tvillingar!

Min pco kvarstår ju dock. Så nu tänkte jag ta tag i den. Jag åt lågkolhydratkost (ammade inte tvillingarna) under ca 6 månader. Ganska hårt alltså. Inget som helst bröd, ingen pasta, ris eller potatis alls! Inte ens fullkorn.

Plötsligt började jag må illa......
    Jo! Gravid!
    VA? Vi har slarvat 2 (!) gånger. Och då lyckades det ta sig.
    Herregud, killarna är ju bara 8 månader.

Förmodligen funkade det (som jag läst innan) med lågkolhydratkost mot PCO. För sist kämpade vi i 1,5 år och ändå tog det sig inte utan hormontabletter.
    Så jag vill bara ge hopp till er med PCO. Det KAN funka att lägga om kosten.

• Svar på tråden Pco - blev gravid!
  • JWN

Jag gjorde den i uddevalla. Vill bara poängtera att jag gick dit i ett annat syfte och det var sist i behandlingen under massagen som hon kände denna blockering och kollade vad det enligt deras sätt att se vad den stod för. Så hon utgick inte ifrån mina fertilitetssvårigheter, däremot sa hon som så när min man var där förra veckan, att behanlginarna hade kanske hjälp på så sätt att först rensar man ut det gamla innan man kan ta in det nya.....

Men allt är värt att prova....

Om du bor i närheten så inboxa mig, så skickar jag hennes namn.

tantgrön skrev 2008-10-03 15:59:21 följande:
    Vart gjorde du din kinesiolog behandling? låter ju värt att prova.. jag äter lite kolhydrater men ska väl dra ner helt snart... men jag är har ett normalt BMI så jag vet inte om det kommer att hjälpa mig så mycket men jag hoppas...
  • kiwi81

Vad kul att läsa det du skriver! Jag har länge trott att socker är dåligt för oss med PCO-S. Det du skriver ger mig mer hopp!

Jag har PCO-S och hade innan jag fick pergo varken haft ÄL eller mens någonsin innan. (Hade fått behandla min PCO-S med p-piller för att få blödningar.) När jag slutade amma min son beslöt jag mig för att tänka GI (alltså inte O-GI utan bara GI. Är vegetarian så grönsaker har jag svårt att undvika. Men undvek helt bröd, pasta, potatis o s v). Hade bokat tid hos min gyn för att få pergo inför syskonförsök. Snacka om förvånad jag blev när jag plötsligt fick mens och blodprovet som gyn tagit visade att jag hade haft ÄL! Helt själv! Så nu försöker vi själva ett tag och ska bli spännande att se om jag får ÄL igen, eller om det var en engångsgrej. Lördagar unnar jag mig själv att äta vad jag vill, och resten av veckan försöker jag köra GI. (Till saken hör att jag inte vill gå ner i vikt då min BMI är ca 18).

Men jag märker direkt skillnad! Sockerfri kost minskar ju utsöndring av insulin. Den ökade insulinfrisättningen som vi med PCO-S har ökar ju halten testosteron och minskar chanserna att få ÄL..

Lycka till allihop!

• 76Åsa

kiwi81: Oj! Vad roligt att höra att en till har sett förändringar! Jag förstår att du inte vill ner i vikt men som du skriver så är det ju insulinnivåerna vi vill hålla nere.
    Det är så roligt att höra alla berättelser från tjejer som ser resultat. Kroppen reagerar iaf när vi tar bort sockret! hurra!

• 76Åsa

kiwi81: vill bara tillägga... att vad jag förstått så är det inte nödvändigtsvis så att man går ner i vikt av GI. Dom som behöver gå ner, gör det. Dom som behöver gå upp, gör det. Och resten står still.
    Märker du en viktnedgång så får du väl ta något större portioner kanske?? Kämpa på!

• Fina Fröken Lycklig

Hej alla!

Är det någon av er som vet om det är någon fara för fostret att göra en läkarundersökning med tryck på triggerpunkter för att utreda orsak till kroppslig smärta som jag haft i många många år nu, smärtan har alltså inte uppkommit på grund av att jag är gravid. Jag är i vecka 19 nu.
    Jag har nämligen hört och läst att tryck på triggerpunkterna kan sätta igång värkarbetet i förtid, och det är ju inget man vill utsätta sig för.

Någon som vet??

Tacksam för svar!

Mvh Linn

• Tillfreds

Vill bara höra med er och allra helst dig 76åsa. Stämmer det alltså att om man äter fett och proteiner så går man ner i vikt? Är rädd att om jag lägger om kosten enligt GI-noll att jag ska gå upp i vikt istället?!

Vi ska förmodligen göra insem i oktober eller november. Ganska snart alltså. Kan det påverka att jag inte blir lika mottaglig eller nåt? Har sett att ni skriver att man får ÄL med mera, men ajg blir iaf orolig att det kanske ska gå åt andra hållet för mig... Hmm. Nån med lugnande ord kanske? :)

• Kickan 84

Blev också gravid helt utan hjälp andra gången, plussade på sonens 5 månadersdag - något chockartat!

Sonen blev till med hjälp av pergotime!

• scaniae
    Tillfreds skrev 2008-10-09 19:45:40 följande:
    Vill bara höra med er och allra helst dig 76åsa. Stämmer det alltså att om man äter fett och proteiner så går man ner i vikt? Är rädd att om jag lägger om kosten enligt GI-noll att jag ska gå upp i vikt istället?!Vi ska förmodligen göra insem i oktober eller november. Ganska snart alltså. Kan det påverka att jag inte blir lika mottaglig eller nåt? Har sett att ni skriver att man får ÄL med mera, men ajg blir iaf orolig att det kanske ska gå åt andra hållet för mig... Hmm. Nån med lugnande ord kanske? :)
    du kan vara helt lugn. Alla människor borde äta enligt Gi, det är det kroppen är gjord för.
    Dagens moderna samhälle har förstört våra matvanor.
  • Mamma till viljestark dotter

Ska nu äta p-piller inför vårt tredje fulla IVF-försök. Hade tänkt börja med GI nästa lördag. Hör att kroppen hamnar i ketos och att det kan vara skadligt att bli gravid då. Men på nån/några veckor borde väl kroppen vara ute ur ketosen???

• Lyckosam

Min syster har PCO,för 20 år sen fick hon veta att hon aldrig ngnsin skulle få barn på naturlig väg. Så hon gjorde provrör.

Så förra året efter nyår så tyckte hon att hujedan mig så tjock hon är.. Måste ner i vikt..
    Så var hon minnsann gravid i vecka 13. Ja..Läkaren som gjorde UL sa att hon haft en spontan ägglossning för första ggn på 20 år och i exakt samma ögonblick hade dom sex för hade dom haft sexet före eller efter så hade hon inte blivit gravid..

Ja. En enorm chock för dom..

Jag var gravid samtidigt..Så det var extra roligt.

Syrrans dotter ringer till våran mamma och säger mormor du ska bli mormor igen...Jo säger hon..Jag vet juh det..för hon tänker på att jag är gravid..
    Neeej säger syrrans dotter..Du ska bli mormor till mitt syskon och mamma tror att hon blivit galen *skratt* Så syrran tar telefonen och säger att det är sant..Hon är gravid...

Syrran ringer till mig och säger att jag ska sätta mig ner på en stol för hon har ngt att berätta..Jag faller ner på en stol och tänker att nu ska hon säga att hon har cancer och ska dö eller ngt..

men hon var gravid...Och hennes BF blev 9 dagar efter mitt BF men lilltjejen föddes 6 veckor för tidigt..

Nå,iallafall..Eftersom hon är i fast förhållande så har juh dom aldrig använt ngt skydd för det behövdes juh inte...

Men nu kom en liten tjej som verkligen ville bli till..

Stolt Mamma till Melvin 040924, Patricia 060203, Alexandra 070808
  • JWN

76Åsa: När du började äte kolisar i genom under din gtaviditet..
    Började du gå upp i vikt tidigt i graviditeten?

Jag har redan gått upp 2,5 kilo och måtten har ökat smått också. Sedan är det ju svårt att veta om det är graviditeten eller kolisarna...samtidigt spelar det ju ingen roll kanske..
    Viktigare att äta något än ingenting alls...det är nästan bara kolisar som smakar just nu...

• bluppen2

Grattis till er som blivit gravida!!! Vi försöker få syskon men har efter lite mer än 2 år fortfarande inte lyckats. Fått reda på att jag har PCOS och genomgått 1 omgång med Pergotime. Är inne på dag 18 och gjorde ul igår men fick inget riktigt svar på om jag har haft äl eller inte. En follikel var större. Hur vet man när det är störst chans efter Pergotime? Har försökt gå ner i vikt med GI-noll men inget händer på vågen. Någon som har några tips??? Äter bara ovanjordgrönsaker och max 5 g kolisar per måltid.

• scaniae
    bluppen2 skrev 2008-10-10 21:06:18 följande:
    Grattis till er som blivit gravida!!! Vi försöker få syskon men har efter lite mer än 2 år fortfarande inte lyckats. Fått reda på att jag har PCOS och genomgått 1 omgång med Pergotime. Är inne på dag 18 och gjorde ul igår men fick inget riktigt svar på om jag har haft äl eller inte. En follikel var större. Hur vet man när det är störst chans efter Pergotime? Har försökt gå ner i vikt med GI-noll men inget händer på vågen. Någon som har några tips??? Äter bara ovanjordgrönsaker och max 5 g kolisar per måltid.
    jag har minskat portionerna, det hjälpte och vågen börjar så skateliga röra sig neråt
  • 76Åsa

Tillfreds: Ja det stämmer! Låter helt konstigt va? Det tyckte jag med! Ha ha.
    Det finns en tråd här där du kan prata tex med Nilsson som gått ner massor i vikt och ändå äter grädde med hallon varje kväll! Hon är makalös!!
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m34482670.html
    Nu har jag inte varit inne på den tråden på länge så jag vet inte hur det gått för henne. Läs och fråga dom där vettja!

• 76Åsa

Wtin: Jag började äta kolisar direkt när jag misstänkte att jag var gravid. Inga mängder... typ 2 potatisar / middag, eller 1-1,5 dl pasta.

bluppen2: Du gör efter konstens alla regler verkar det som. Jag tycker att du ska fortsätta med gi-noll, för även om inte vikten vill ge med sig så kanske ägglossningen gör det!
    När jag åt pergo innan tvillngarna blev till så köpte jag äl-stickor och testade dagarna då läkaren sa att det var störst möjlighet för äl. Jag hade ingen äl. Nähä, men oj, så blev jag gravid ändå... då hade jag så förskjuten äl, så att det låg helt utanför ramen för när man vanligtvis har äl.

Svar på tråden Pco - blev gravid!