• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • mal

ok, vi åt billig och god mat idag, skrev om det i en annan tråd också. Tar lite tid.

Wrap med fiskpinnar och tzatsiki

Egna tunnbröd: 3 dl mjöl, 2,5 dl mjölk (vatten funkar nog också), lite salt och lite olja. Det blev till 12 tunnbröd som jag kavlade tunt och stekte i torr stekpanna 3 min på varje sida.

Egna fiskpinnar: ett paket fiskblock som jag skar i "fiskpinnestorlek" och panerade med ägg och ströbröd

tzatsiki: turkisk yoghurt, vitlök, gurka och salt

tomat och gurka

totalt kostade kalaset ca 30 kr och då räckte det till 2 vuxna och två barn!

• tjorven80

falukorv ,lök, morötter, röd paprika, mjölk
    bryn korv lök paprika.. krydda peppar salt cayenne paprikapullver salt. köttbuljong..
    släng på lite mjöl rör runt häl på mjölk rör runt så det inte klumpar sig.. i med lite tomatpre eller ketchup..

förväl morötterna och i med dom med.. ris eller pasta till

billig men lyxig korv stroganoff!!!!!!!!

• sammetrocker

Dryga ut köttfärssåsen (köttfärs, lök, krossade tomater + kryddor) med rivna morötter. Blir genast mycket mer mat. (Så slipper man använda så mycket köttfärs...)

• BenZaa

Pomesfrites och fiskpinnar + hollandessås

Släng in pomes och fiskpinnarna i ugnen tills de får den färg ni vill att det ska ha. Lägg allt på en och samma tallrik och häll över hollandeisås..

Det är gott och roligt att dela på en stor tallrik tillsammans.. och så blir det mindre disk också.. :D

Det är som fish and chips typ ;)

• Meria

Spaghetti med Carbonarasås (1 frp 20 . För extra "lyx" stek lite bacon (1 frp 10 och ha i. En av sonens stora favoriter just nu Hur mättande som helst också.

♥ Loke -06 & Lillebror v.28 ♥
  • Meria

haha, 20:- och 10:- ska det stå, jag bjussar på smileys istället

♥ Loke -06 & Lillebror v.28 ♥
  • Dysch

Kokt pasta
    Stekt bacon
    Ägg (bara gulan)
    Riven ost.

Blanda ihop allt.

• frumosã fata

Supergod soppa! 4-5 portioner

½ lök, hackad
    4-5 potatisar, tärnade
    1-2 morötter, tärnade
    4 köttbullar per person
    1/4 paket äggnudlar
    3 msk tomatpuré
    1 msk hackad persilja
    Vegeta Allkrydda efter smak
    1 msk pressad citron
    1 msk olja
    3 l vatten

Stek löken i oljan någon minut och blanda i tomatpurén. Häll på vattnet och lägg i grönsakerna. Låt koka ca 30 minuter. Tillsätt kötbullar och nudlar, brutna i bitar, låt koka 10 minuter. Tillsätt persilja, Vegeta och smaka av med pressad citron. Soppan ska vara smakrik och syrlig. Favoritsoppa hos barnen!

haide, mergi acasa..eu dor de tine!!
  • Poffan

riv morot och kålrot, stek lite, lägg ner ett fiskblock och slå på lite vatten och kanske buljong och låt koka till fisken är klar, vi äter de med ris.

• Wembi

Jag har märkt att det finns mycket billigt kött å fläsk som man inte alltid tänker på. Tex fläskkotletter, karré hel i bit, skinka hel i bit och kött som behöver längre tillagningstid tex revben. När man är hemma hela dagarna (havandeskapspenning) gör det ju inget om det tar lite tid. Mycket sköter sig självt i ugnen så det är bara att passa (om man har barn som kräver uppmärksamhet). Dessutom ska man titta noga och passa på extrapriser när man är å handlar. Idag köpte jag en färsk hel kyckling för 25:- på ica, datunmet går ut imorgon men det gör ju inget om man ska äta idag. Med ris å egen sås blir det riktigt billigt per portion

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!