• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • quilla

för 4 pers

HÖSTPYTT

5 medelstora potatisar
    2 morötter
    1-2 gula lökar
    4dl svamp (kantareller eller champisar)
    2 dl grädde
    ev 2msk madeira alt, glögg ell portvin
    salt o peppar
    persilja (kan skippas)

Tärna potatis och morötter och stek tills de är halvmjuka.
    Stek grovhackad lök och svamp i en annan panna.
    Blanda ihop.
    Häll på 2dl vispgrädde
    Salta och peppra
    Ös i slatt om man känner för det.
    Låt puttra lite.

Testade i förrgår och det var smarrigt.

• quilla

Annars är ju "punkgryta" alltid gott.
    Blandade grönsker, kikärtor eller röda linser, vitlök, tillsammans med krossade tomater. Låt puttra.  För att lyxa till det kan man ta grädde och creme fraige i grytan. Funkar till både ris, potatis och pasta.

• röda naglar

snabbt, enkelt och billigt!
    linssoppa:
    lök. vitlök. chili. morötter. en burk krossade tomater. röda linser. buljong.

fräs lök o vitlök. i med morötter. häll på krossade tomater, buljong och röda linser. krydda med chili. låt koka i 10 min. färdigt.

• tjorven80
    quilla skrev 2008-09-20 23:02:23 följande:
    Annars är ju "punkgryta" alltid gott.Blandade grönsker, kikärtor eller röda linser, vitlök, tillsammans med krossade tomater. Låt puttra.  För att lyxa till det kan man ta grädde och creme fraige i grytan. Funkar till både ris, potatis och pasta.
    skriv gärna lite mer exakt om du orkar .. blev gör sugen på att testa den men vill veta lite mer hur du gör den.. (hoppas du  inte tar illa upp)
  • crimson

Idag ska jag äta langos. Riktig gröna lundmatGlad  Mjöl har man väl nästan alltid hemma så jag räknar inte med det.
    1 rödlök 1,50kr
    röd stenbitsrom 20kr
    jäst 1 kr
    gräddfil 9,90kr
    Vitlök några kronor
    olja köpte ny flaska för 16 kr
    1 potatis 1kr

Beroende på hur stora man gör dem och om man gör dubbel sats (hela jästpaketet och lite mer mjöl) 8-16st
    Tillsammans kostar kalaset runt femtiolappen.

• Jen 82
    crimson skrev 2008-09-21 19:15:13 följande:
    Idag ska jag äta langos. Riktig gröna lundmat  Mjöl har man väl nästan alltid hemma så jag räknar inte med det. 1 rödlök 1,50krröd stenbitsrom 20krjäst 1 krgräddfil 9,90krVitlök några kronorolja köpte ny flaska för 16 kr1 potatis 1krBeroende på hur stora man gör dem och om man gör dubbel sats (hela jästpaketet och lite mer mjöl) 8-16stTillsammans kostar kalaset runt femtiolappen.
    Åh langos! Det måste jag nästan göra nån dag! Det var evigheter sen!
  • crimson

det e ju så snuskigt gott

Jen 82 skrev 2008-09-21 19:25:13 följande:
    Åh langos! Det måste jag nästan göra nån dag! Det var evigheter sen!
  • krillee

Hur gör man langos något som har receptet har bara ätit på marknader o sänt det är ju så gott

• torparen

Ris- och kasslergratäng

Koka 5 dl ris. Häll det sedan i en ugnsfast form. Stick ner kasslerskivor i riset och häll över café de paris-sås. På med lite ost och gratinerar i 200 grader tills osten fått färg.
    Jag gjorde på 1,5 påse såspulver, ca 8 kr.
    Ris ca 5 kr
    Kassler 0,5 kg för 40 kr

Maten räckte till sex vuxna portioner. Alltså mindre än 10 kr/port. Och gott är det.
    Perfekt även att stoppa i frysen och ha som matlåda till jobbet.

• crimson

halvt pkt jäst
    3 dl ljummet vatten
    1 kokt riven potatis
    salt
    7 dl vetemjöl

Lös upp jästen i vattnet, häll i salt och potatis. Arbeta in mjölet. Jag brukar ta 1-2dl till så blir det inte så jäkla kladdigt. Låt jäsa i 40min. Dela in i 8 bullar som du kavlar ut. Fritera i en djup (wok)panna tills den blir lite gyllenbrun.
    Servera med vitlöksolja, gräddfil, rödlök och rom.

krillee skrev 2008-09-21 19:40:51 följande:
    Hur gör man langos något som har receptet har bara ätit på marknader o sänt det är ju så gott
Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!