• crimson

Här tipsar vi om BILLIG mat!

Idag är det den 15e och jag tror inte att jag är ensam om att ha ett matkonto som börjar sina.
    Jag saknar en tråd som BARA tar upp BILLIGA maträtter. Alltså mat som totalt kostar iaf under femtiolappen. Jag är rent ut sagt skitdålig på billig mat men några tips har jag.

Idag blir det blodpudding i detta hus. Två paket blodpudding 8,90st och ett paket bacon 11,90 blir totalt 30 kronor.
    In med massa billiga mattips nu!
    Vore kul med många svar, så vet iaf jag vad jag ska äta nästa gång jag inte har några pengarGlad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-10 16:31
    nya tråden: www.familjeliv.se/Forum-5-72/m39187812.html

• Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!
  • QuteCat

Lite tips från mig

¤ Dryga ut köttfärssåsen med hälften linser hälften köttfärs
    samma när du gör lasagne.

¤ Dryga ut korvstroganoffen med krossade tomater

¤ En halukorvsring räcker till 4 middagar a 4 port.
    1/4 gör du makaronipudding - makaroner, korv, lök, äggstanning
    1/4 gör du dagissoppa - falukorv, potatis, grönsaker, buljong, lagerblad + kryddor
    1/4 gör du korvstroganoff
    sista biten kan du använda till att göra Makaronipizza. Mkt enkelt o gott!

Köp storpack av grytbitar o gör kalops, gulasch, riktig köttsoppa.
    Blir det tex bara en-två portioner gulaschgryta över. frys ner och tillsätt en burk kikärter så har du en cowboygryta till nästa middag.

Fiskblock - alaska polloc. Gör gratängsåser, dillsås. Krydda blocket med salt o citronpeppar
    skiva 2 tomater ovanpå. På med såsen och in i ugnen.

Kikärtsbiffar med salsa eller tzatziki, ris o grönsaker

Gröt är billigt och gott! Det är inte så tokigt att äta risgrynsgröt till middag nån gång.

Baka eget bröd.

Gör veckosallad, pizzasallad i stället för dyra grönsallader...

Drick vatten till maten.

Pastagratänger kan göras i det oändliga.

Paj är inte heller dyrt.

Framför allt - PLANERA matsedeln och handla därefter så spar du både pengar och tid!
    Man ska aldrig handla hungrig!

• sammetrocker

Pasta med stekta grönsaker är en favorit som går busfort att laga till och är billigt. Man tar det man har helt enkelt. Är det riktigt knapert så steker jag en riven/strimlad morot och en halv strimlad lök i olja och kryddar med det jag gillar (gärna pressad vitlök). servera med valfri pasta.

• quilla

Tar absolut inte illa upp! Det är super enkelt. Det är ju inte ett recept direkt, utan mer ett hopkok av det man har hemma...

Värm olja i en panna.
    Pressa i två vitlöksklyftor.
    Ös i diverse grönsker i pannan (kan tex vara paprika, majs, lök, purjo, squach)
    Häll i en burk krossade tomater och en buljongtärning ev lite vatten.
    Och sedan röda eller gröna linser alt kikärtor på burk.
    Om du använder torra röda linser så låter du grytan puttra tills de har mjuknat, andra bönor bör du blötlägga innan.
    Kryddor efter smak.
    Jag gillar att ha mkt chili, men det funkar ju med andra kryddor också.
    Om du vill ha krämigare konsistens tar du i lite grädde eller creme fraige.
    Billigt, gott och nyttigt.

tjorven80 skrev 2008-09-21 12:21:31 följande:
    skriv gärna lite mer exakt om du orkar .. blev gör sugen på att testa den men vill veta lite mer hur du gör den.. (hoppas du  inte tar illa upp)
  • tjorven80

jag gjorde brocooli soppa härom dagen, det var ju gätte gott.. kände mig lite spärread till ideen..
    men jag gillar ju broccoli så..
    men hos oss heter den spindelmannen soppa!

quilla skrev 2008-09-22 22:25:15 följande:
    Tar absolut inte illa upp! Det är super enkelt. Det är ju inte ett recept direkt, utan mer ett hopkok av det man har hemma...Värm olja i en panna.Pressa i två vitlöksklyftor.Ös i diverse grönsker i pannan (kan tex vara paprika, majs, lök, purjo, squach)Häll i en burk krossade tomater och en buljongtärning ev lite vatten.Och sedan röda eller gröna linser alt kikärtor på burk.Om du använder torra röda linser så låter du grytan puttra tills de har mjuknat, andra bönor bör du blötlägga innan.Kryddor efter smak.Jag gillar att ha mkt chili, men det funkar ju med andra kryddor också.Om du vill ha krämigare konsistens tar du i lite grädde eller creme fraige.Billigt, gott och nyttigt.
    TACK!!!!!!!!!!! skall testa i morgon..
  • Miim

Gårdagens middag:

Kycklinglår (15 kr/påse)
    Tomatkross
    Vitt vin
    kycklingfond
    vitlök
    lök
    coctailtomater
    oliver

Stek kycklinglåren i ett bläck i ugnen
    låt dem skjuda på svag värme i tomat/vin/vitlök och fond i ca 30
    min. smaka av med salt och peppar. lägg i oliver och tomater när du har några minuter kvar av koktiden. Servera till valfri kolhydrat..

• UngMorsa

Jag har en enkel och god gratäng som jag brukar göra ibland.
    Man river i potatis, morötter och andra rotfrukter om så önskas.
    Finhacka lök och ev. vitlök.
    Salta och peppra.
    Blanda runt i en ungsfast form.
    Ha i grädde och en liten skvätt mjölk.
    Ska stå i ungen i 20-30 min.

Gott med både korv, kyckling och kött till.
    Sist v åt det så hade vi en "tjock-korv" till.

Allt som allt så går det nog på runt 50-lappen.

• Lisun

Vegetarisk pastapytt

Pasta
    Frysta grönsaker (typ euroshopper)
    Soja
    Salt o peppar
    Smör att steka i

Koka pasta tills det ännu är tuggmotstånd. Häll av vatten och lägg pastan i en uppvärmd stek/wok-panna. Tillsätt soja ca 1-2 msk. Tillsätt grönsaker och krydda efter tycke o smak! Glöm inte att röra i pytten hela tiden.
    Om man vill kan man även hälla på lite gädde eller mjölk för o få det lite krämigare. Jättegott o väldigt billigt.

• annasj69

Potatis och purjolökssoppa.

Potatis, purjolök och gul lök kokas i hälften av vattnet, tillsätt buljong. Koka mjuk ca 15 minuter. Mixa! Och tillsätt ngra matskedar matlagn. grädde och vatten till lagom konsistens.

Servera med gott bröd.

Svar på tråden Här tipsar vi om BILLIG mat!